Sätt skruvmejseln i spåret,banka på den med hammare så ska du se att den inte sitter så farligt...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Sätt skruvmejseln i spåret,banka på den med hammare så ska du se att den inte sitter så farligt...
banka?
 
Stor mejsel mycket kraft innåt och en polygrip
 
zip skrev:
banka?
Slå, smälla
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
zip skrev:
banka?
Det blir en hemmagjord variant på en slagskruvmejsel. I mitt tycke så är en sådan mejsel det enkalste och oftast det mest effektiva sättet att få loss skruvar som sitter fast.
 
Janus82 skrev:
Det blir en hemmagjord variant på en slagskruvmejsel. I mitt tycke så är en sådan mejsel det enkalste och oftast det mest effektiva sättet att få loss skruvar som sitter fast.
Ursäkta en novis men menar ni banka rakt ned på skruven och vrida samtidigt på något sätt?
 
Yep
 
zip skrev:
Ursäkta en novis men menar ni banka rakt ned på skruven och vrida samtidigt på något sätt?
Exakt.
Håll mejseln så att du försöker att skruva ur skruven och knacka lagom hårt med en hammare på toppen mejselns skaft.

De få gångerna som jag inte har fått loss en skruv med en slagmejsel så har jag varit tvungen att plocka fram en skärbrännare och glödga skruven för att få bort den så då har de alltså suttit riktigt hårt. En slagmejsel är "the shit" när man ska ha bort trilskande skruvar.
 
Alla som en gång testat vänsterborr går aldrig tillbaka till nåt annat när det gäller sånt här, borren är helt enkelt svängd åt fel håll, så du borrar på backen på maskinen och när borren nyper i skruven börjar den dras med ut! Gör verktyg som svinpittar, slagmejsal osv mer eller mindre överflödiga...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.