Hur stor är höjdskillnaden? Kan vara intressant att veta så man får ett hum om hur lång rampen behöver bara.
 
Hmm, har ju gammal grön heltäckningsmatta som ska till tippen, men frågan är om inte den blir lika hal som blött trä i regnet. Men grönt något hade ju varit helt klart snyggast.
 
Henning79: Klart snygg lösning!

quick1: 69 cm hög är stödmuren. Sedan lutar det lite nedåt på en undre delen av gräsmattan, faller ca 15 cm/m.
 
Ok. Då får du göra en ramp på minst 1,7m gärna längre för att minska lutningen.
 
1,7 meter låter riskabelt. Min tanke var runt 3 meter, om jag inte får onda ögat av frugan. Frågan är vad man kan täcka den med som inte så att säga retar det täcka könet så att säga.
 
1,7m så får du en lutning på 40% som klipparen ska klara men dessto längre ju bättre så klart.
 
Då hade jag gjort den 2-2.5m lång och anpassat den efter de virkeslängder som finns om du bygger den i trä.
 
Det luriga med ramper är om klipparen kör in i den av misstag. Jag har en Wiper och en lång ramp och det funkar fint sen flera år tillbaka utom just om klipparen kör in i rampen av misstag, ofta löser den det men ibland blir den stående på tvären och har svårt att vända runt. Den följer dock begränsningskabeln upp och ner för rampen så där finns bara en kabel. Med guidslinga och gränskabel kanske det problemet uteblir?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.