"nya" dammsugare brukar inte ha blåsfunktion...
 
Jag har också konstaterat detta efter en koll på min Siemens. En jättebra dammsugare, men det går inte att blåsa med den. Inte heller min Kärcher grovis har något utblås. Och Pers trotjänare var inte till salu. :(

Det hela slutar väl med att man lurar i vassen på återvinningscentralerna och dyker med jämna mellanrum in på elektronikdelen för att se vad som slängs. Risken är väl bara att det som slängs är sönder, så man får slänga det igen, samt att man tas för pervers gubbe av killarna/tjejerna som jobbar där :p
 
jag har en race 1,5hkr oljekompressor med runt 20 liters tank som jag haft i kanske 15 år utan att jag gjort annat än dränerat tanken någon gång, den tar ingen olja och jag har inte bytt den ännu, den funkar bra. fast till tex sprutlackering är den i minsta laget, då får den gå hela tiden, samma till luftkrävande maskiner, men till att blåsa och pumpa däck å sånt är den perfekt.
 
Jag försökte bara tipsa om att en riktig kompressor har andra användningsområden som trådskaparen kanske inte tänkt på men om andra ska bestämma åt honom så är ju det överflödigt.
 
kan inte en pool jämställas med att fylla en madrass?
 
Den här tråden var gammal och förtjänar en bump!
Jag är student och bor i en liten lägenhet, men med husdrömmar så fort plugget är klart!

Jag undrar om ni har några tips på en liten kompressor som jag kan ha hemma och blåsa rent med. Fungerar de enklaste på biltema och clasohlson eller är det bara för att långsamt fylla däck med? :D
 
Det beror lite på vad du menar med renblåsning men att blåsa med ett vanligt munstycke något tiotal sekunder i stöten klarar alla kompressorer.
 
Tanken är väl att det skall vara istället för att köpa tryckluft på burk tänkte jag!
Har du testat någon liten? :)
 
Marreluring Marreluring skrev:
Tanken är väl att det skall vara istället för att köpa tryckluft på burk tänkte jag!
Har du testat någon liten? :)
Då behöver du en liten och tyst och det har jag tyvärr inte testat.
 
Små kolvkompressorer låter fruktansvärt mycket och ofta.

Jag har en sån här: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-200057/
och den för ett otroligt oväsen och går dessutom igång ofta eftersom tanken är så liten. Fördelen är att den är lätt att ta fram och flytta runt. Har även större kompressorer men den här åker fram för att pumpa däck och ballonger.

Så här i efterhand skulle jag satsat på en liten membrankompressor som är mycket tystare.
 
Jag köpte nyligen en Implotex 480W från tyska Ebay. Liten och relativt lätt och framför allt så tyst att man utan problem för ett normalt samtal bredvid den när den går. Googlar du namnet så hittar du några youtubevideor där de testas och demas.
Kapaciteten är naturligtvis inte mycket att skryta med, men nog klarar den att blåsa rent och pumpa. Det är också det jag tänkt använda den till.
Upptäckte redan första dagen att det fanns en god del damm bakom radiatorerna....
 
Tack så mycket folket! När jag flyttar från stan får det bli en riktig kompressor men tänkte om man kunde köpt något billigt att ersätta trycklufts-burkarna med nu, då blir det lite för saftigt med 2300:- tyvärr! :(

Jag får väl avvakta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.