monostump skrev:
Jag skaffade mig denna modell då jag fixade till mitt badrum med infällda högtalare...

[länk]
Den verkar ju klart intressant... Vad kostade den och hur beställde du?
Hemsat.se verkar ju inte ha någon webb-butik... :surprised:
 
OK, tillbaka igen... :)

Det blev till slut en Avid CLB: http://www.buycleverstuff.co.uk/avi...dio-amplifier---clever-little-box-21547-p.asp

Toksnabb leverns från England. Beställde på måndagen förra veckan och hade den hemma torsdagen.

20140114_181315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140114_181412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är på 2x20W så inte jättekraftig men de högtalare jag kopplat till nu för att testa är på max. 50W input och de spelar som bara den. Klart, rent ljud men jag har inte kunnat testa bas ännu då jag inte har någon lös subwoofer att koppla till. Det ska bli ett par 3-vägs inbyggnadshögtlare till sen...
För funktionerna och utseendet är jag riktigt nöjd så här långt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
anders07 skrev:
OK, tillbaka igen... :)

Det blev till slut en Avid CLB: [länk]

Toksnabb leverns från England. Beställde på måndagen förra veckan och hade den hemma torsdagen.

*bilder bortklippta, se förra inlägget //ML*

Den är på 2x20W så inte jättekraftig men de högtalare jag kopplat till nu för att testa är på max. 50W input och de spelar som bara den. Klart, rent ljud men jag har inte kunnat testa bas ännu då jag inte har någon lös subwoofer att koppla till. Det ska bli ett par 3-vägs inbyggnadshögtlare till sen...
För funktionerna och utseendet är jag riktigt nöjd så här långt.
Sedär, vilken cool liten grej. :)

Vad blev det för pengar, hemma till din dörr? inte så mycket över 2' antar jag ...

Den ser ju riktigt bra ut, två line-ingångar och en bluetooth, jag antar att man byter runt mellan de tre med fjärren eller en av knapparna på fronten.


Varför är den specad 40Hz :eek: till 20kHz?
Det ska väl inte vara det minsta problem att göra en förstärkare som går hela audioregistret nedåt..!!?? Kan det vara så att dom satt in ett HP-filter på 40Hz för att skydda små högtalare som ev kopplas in. Aningens dumt kan jag tycka, en del vill ju säkert koppla in förstärkaren till fullt kompetenta fullregisterhögtalare ...
Men det ska ju också påpekas att 40Hz inte är något problem för de flesta människor.
Lyssnar man på musik med endast akustiska instrument så finns det i princip inget utom kyrkorgel som går under 40Hz.
Så det är bara för lyssnare av elektronisk musik med toklåga toner som också är ägare av högtalare som mäktar med toklåga frekvenser som 40Hz blir en egentlig begränsning. ;)

En sak till som jag är lite undrande över när det gäller specen.
2*20W är den specad till, men ett matningsbehov (och medföljande nätdel med detta prestanda) på 24V och 1,25A.
Det betyder 30W. Så förstärkaren kan ju ge absolut max 2*15W, om den skulle vara helt fri från förlusteffekter, vilken den naturligtvis inte heller är.

Men dom har kanske uppfunnit en perpetuum mobile. :)
 
Mikael_L skrev:
Sedär, vilken cool liten grej. :)

Vad blev det för pengar, hemma till din dörr? inte så mycket över 2' antar jag ...

Den ser ju riktigt bra ut, två line-ingångar och en bluetooth, jag antar att man byter runt mellan de tre med fjärren eller en av knapparna på fronten.


Varför är den specad 40Hz :eek: till 20kHz?
Det ska väl inte vara det minsta problem att göra en förstärkare som går hela audioregistret nedåt..!!?? Kan det vara så att dom satt in ett HP-filter på 40Hz för att skydda små högtalare som ev kopplas in. Aningens dumt kan jag tycka, en del vill ju säkert koppla in förstärkaren till fullt kompetenta fullregisterhögtalare ...
Förmodligen är inte tanken att driva en fullregisterhögtalare med bas som går så djupt som 15-30hz, för det kräver mer effekt än 20w. Dom flesta inbyggnadshögtalare går inte lägre än 40hz, isf snackar vi subwoofer som återigen kräver mer än 20w...

Kul lösning! Ser verkligen intressant ut... Hoppas det blir som du tänkt dig! :)

Själv har jag tänkt mig en mer central lösning i form av en Mac mini som mottagare. (Airfoil mjukvara). Airfoil i sin tur skickar signalerna vidare till valfri AirPort Express (via ethernet kabel för att undvika fördröjning och ha tillförlitlig anslutning). 8st, en till varje rum. Sedan från AirPort express till en 12-kanals förstärkare med ställbar nivå (alternativt 8st små monoblock på 50w vardera). Och sedan från förstärkaren till varje högtalare....

Allt detta skall finnas i mediaskåpet ihopkopplat, så endast högtalarkablarna går ut från mediaskåpet till respektive högtalare.

Till detta krävs självklart ett bra och stabilt trådlöst nätverk när man streamar från iPhone eller android via det trådlösa till Mac minin.

Detta gör att jag kan spela samma musik i ALLA rum, eller i ett rum i taget. Eller i några rum samtidigt men utesluta ett annat. Frugan kan själv spela vad hon vill i badrummet och dylikt.... Väldigt flexibelt helt enkelt!

För att sedan styra ljudvolymen ställer jag in förstärkaren (för varje rum) till en MAX gräns för att man inte ska kunna spela för högt och förstöra högtalarna.
Sedan använder jag appen Airfoil remote för att ställa ljudnivån i varje rum precis som jag vill ha den, eller mute'a i något rum.
Sedan styr jag huvudvolymen med iPhones ljudutgång i tex Spotify och iTunes!

Att ha ett manuellt reglage i varje rum är inget för mig då jag delvis inte vill ha fler knappar/reglage på väggarna än nödvändigt. Och dels för att då kan vem som helst gå och höja/sänka utan att jag har kontrollen.
Hemma skall enbart jag och frugan ha Airfoil Remote appen vilket gör att det är VI som bestämmer i vilka rum och hur högt i varje rum det skall spelas. Sen om någon gäst ansluter till vårt wi-fi kan denna själv spela via sitt Spotify till våra högtalare (men det är fortfarande VI som bestämmer volymen!! ;) )
 
Redigerat:
Det blev ganska exakt 2000 kr levererat och klart.

En miss var att jag inte beställde en UK el-dosa samtidigt. Jag har inte hittat någon låda här som passar med skruvarna... :(

Jag har testat den med ett par gamla 2-vögshögtalare jag hade liggande och den spelar riktigt högt och klart men något basmonster är det ju inte...
Jag ska beställa dessa till: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/186393-jamo_inbyggnadshogtalare_for_vagg_660cs_vit
De går ju från 75Hz och nom. 25W så det borde lämpa sig väl för förstärkaren.

Tanken är är lägga in dessa CLB förstärkare i allrummet, badrummen och döttrarnas rum. En input sätter jag till en Sonos i varje rum (zon) och sen i döttrarnas rum tar jag en till input från deras datorer och sen finns ju Blåtand ytterligare.
I matsalen och V-rummet med projektor blir det en separat förstärkare (7:2/5:1+2:1) också med Sonos.
På det sättet kan jag hantera hela huset som Sonos zoner samtidigt som man i varje enskilt rum som har CLB kan man "override" med antingen Blåtand eller datorn...

Jag är riktigt nöjd med dem måste jag säga och fungerar ypperligt för min tilltänka lösning... :)
 
Ruggigt ful....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.