Hej

Hur jag än söker mig runt på nätet för att hitta mått på toalettstolar och wc-stolar så hamnar jag helt ofelbart i byggahus forum förr eller senare.

Jag skall renovera ett badrum, det var en gång en klädkammare men blev ett litet helkaklat badrum på 30-talet. På den tiden man hade små inkaklade badkar och små handfat och rundare toaletter. Nån gång på 80-talet slängde idiotägaren helt resolut ut det som fanns och la in våtrumstapet /linolium på golvet, ett Gustavsbergsbadkar som var 123 cm långt och inte djupare än en vattenpöl, samt handfat och toa. Detta badrum fick problem, om man tömde vattenpölen, förlåt, badkaret så fylldes hela badrummet med vatten innan det rann ut och rent stilmässigt så var det tidigt 80-talsrosa våtrumstjafset och blommiga kaklet så snyggt. Ingen har bytt avloppsrören sedan 30-talet så jag blev helt enkelt tvungen att bygga om.

Så jag har rivit ut allt det och skall bygga nytt. Vi gjorde samma sak med det andra badrummet (i samma storlek) på bottenvåningen och det gick bra tack vare ett fynd av ett gammalt sittbadkar som var brett men kort, och en smart "snedhängd" toalett från Villory och Bosch som passade bra i ett hörn.

På ovanvåningen sitter rören annorlunda. Det är toalett - handfat - badkar i den ordningen och ytan allt detta skall få plats på är 180cm. Jag har ett smalt badkar men förälskade mig i ett bredare (gammalt) handfat och nu måste jag hitta en riktigt smal toalett om jag skall få använda det fina handfatet. Är det någon som känner till "normal" bredden på en toalettstol, och vet om det finns special-toaletter som är smalare? Det känns som om cisternen på toastolar tar upp onödigt mycket plats. Kanske finns det nån smart vägghängd variant som skulle funka?
 
Men folk måste ju få plats att sitta på toaletten också!
Om ni har badkar på bottenvåningen så kanske det räcker med dusch?
Då får ni ju antagligen istället för badkaret plats att lyxa till det med någon sorts ångduschkabinsak om ni vill. Och så kan ni ha handfatet och en normal toalett.
 
Har redan köpt ett badkar, och det är bara min toalett. Jag är 1.52 så jag tycker de flesta toaletter är löjligt stora. ;)

Tänk också på att den har haft badkar/toa/handfat sedan 30-talet, så även om det är litet så har det ju faktiskt fungerat förr. Var toaletterna mindre då? Röret till toaletten sitter jättemärkligt till, cirka 30 cm ut från väggen. Funderar på om den äldre toaletten kanske stod åt andra hållet (istället för att titta mot dörren tittade man in mot badkaret), för 80-tals toaletten såg verkligen ut som om den stod mitt på golvet precis vid dörröppningen och det var massor med spillplats bakom den.
 
Redigerat:
ps - toaletten som "Hänger snett" på bottenvåningen är en vägghänd toalett, som i likhet med handfatet i bild nummer två i denna artikel 'hänger snett'
https://www.byggahus.se/badrum/gor-lilla-badrummet-storre

Det är ju ett smart sätt att spara plats och jag undrar om det finns fler 'exotiska' toalettlösningar som denna. Fast mest undrar jag nog hur bred en normalbred toalett är, hur jag än googlar hittar jag inte svaret på detta. Ingenstans hos de stora tillverkarna lägger man ut mått på just toaletterna.
 
Mät på din egen toalett? ;)

Man brukar väl prata om att det krävs 80 cam för att få ett vettigt utrymme att sätta toalettstolen. Då har man yta för axlar och armar också...

Jag tror att det finns en viss risk att du också blir betraktad som "gamla idiotägaren" om du "tränger in" en toalett för att få plats med ett bredare handfat - om du någon gång säljer. Och säg inte att du aldrig ska sälja. Saker ändras, vet du... :p
 
80? Ja, det verkar inte bättre än att jag måste flytta på hur rören ligger eller nåt om jag skall få plats med allt. Layouten i badrummet under är mycket smartare, där skall inte alla saker vara bredvid varandra på rad.

Men då börjar jag helt enkelt i den ändan istället och kollar om man kan göra en smartare planlösning på den lilla ytan som finns, de gamla avloppen måste ju bytas vilketsom. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.