Hej forumister.

Är i behov av råd. Jag och min fru har äntligen hittat en jättefin tomt på 1000kvm som vi skrivit kontrakt på.

Ett litet problem. Detaljplanen godkänner bara 1planshus, och 2planshus med max byggnadshöjd på 6m, och det huset vi är intresserade av är 6.1m, dvs 10cm för mycket. (2% skillnad). Tillverkaren kan ej sänka höjden. Taket är 27 graders lutning i sadeltak.

Grannen bakom oss vill nog helst inte att vi ens ska upprätta 2plan då vi kommer att sabba hans utsikt en del, och eftersom det blir en "mindre avvikelse" från detaljplan så kommer han få chans att yttra sig i frågan och säkerligen klaga. Jag tror aldrig kommunen nekar i första hand en 2% skillnad, men kommer klagomål in så vet man aldrig. 10cm extra känns egentligen löjligt att klaga på, men då klagar nog han mest bara för att vi bygger 2-plan (vilket han ej har rätt till då det är enligt detaljplan)

Vad tror ni? Bör vi försöka få bygglov med denna avvikelse och hoppas på att kommunen går på vår linje? Eller bör vi tänka på?

Tack på förhand
 
peternicklas
Går det inte att höja marken 10 cm.? eller sänka huset 10 cm. Tror nog att ett bygglov hade gåt igenom. Det bästa är klart att fråga dem.
 
Börja med att vara helt säker på vad som är byggnadshöjd på det hus du vill uppföra! Det är som regel INTE nockhöjden (om du inte bygger med gaveln mot gatan t.ex.), många tvåplanshus har en byggnadshöjd på 5-6 meter eller så, så det kanske inte ens är någon avvikelse alls.
bild10.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas skrev:
Går det inte att höja marken 10 cm.? eller sänka huset 10 cm. Tror nog att ett bygglov hade gåt igenom. Det bästa är klart att fråga dem.
Fråga grannen? Då tror jag han säger nej direkt.

Förlåt min okunskap, men byggnadshöjden är väl från grund(plattan) till, enkelt förklarat, när yttervägen möter tak? Vad skulle vi då vinna på att höja tomten eller sänka huset.

Redigerat; Efter b8q's otroligt pedagogiska bild så förstår jag vad ni menar.
 
peternicklas
Höjden räknas från en framtagen markhöjd.
 
OK, om vi utgår från att huset verkligen har en byggnadshöjd på 6,1 meter, då är nog ditt bästa argument att få igenom denna avvikelse att du _skulle_ kunnat bygga ett hus med 6 m byggnadshöjd men 45 graders taklutning, vilket skulle skymma grannens utsikt betydligt mer än 6,1 m och 27 graders lutning, så egentligen är du snäll.
 
harry73
Och beroende på kommun får man ändra markhöjden med max 0,3 -0,5 m utan marklov. Så passar det inte så bra att höja marken med 10 cm, då kan man efter bygget är avslutad ändra marknivån igen och därmed få 6,1m byggnadshöjd.

Lite samma sak som fasadfärg utanför DP. I bygglovet kan nekas pga fasadfärg, men efter slutbeviset får man ändra fasadfärg utan bygglov
 
b8q skrev:
OK, om vi utgår från att huset verkligen har en byggnadshöjd på 6,1 meter, då är nog ditt bästa argument att få igenom denna avvikelse att du _skulle_ kunnat bygga ett hus med 6 m byggnadshöjd men 45 graders taklutning, vilket skulle skymma grannens utsikt betydligt mer än 6,1 m och 27 graders lutning, så egentligen är du snäll.
Tyvärr säger detaljplan taklutning på 23-27grader :)

Nedan är byggnadsböjden från säljritning;

Screen Shot 2016-01-08 at 15.18.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lättaste kanske är att "fuska" med tomten och försöka hämta hem 10cm på marknivån istället..
 
Ja eller så provar du med bygglovansökan, OM grannen klagar, så kommer du att få en indikation på om kommunen går grannen till mötes, i det läget kan du sänka huset lite på tomten.

De flesta människor är rätt vettiga, om grannen inser att det handlar om 10cm, och kanske också inser att det går att "gräva ner" så kommer en vettig granne inte att lägga negativa synpunkter. Även om han kanske vill slippa se huset alls.
 
Förlåt min okunskap, men hur går det praktiskt till om vi t.ex väljer att sänka ner huset i marken 15-20cm för att klara kraven utan tjafs?
 
O
Problemet som mycket väl kan uppstå är att om ni får igenom erat bygglov så kanske han väljer att överklaga till LS.
Kan absolut vara värt att tänka på. För även om Ni borde få igenom bygglovet då det är så pass lite som skiljer från DP.
Det kan vara smart att då köra på byggnadstekniska skäl som anledning.
 
harry73
Du lägger 10cm extra jord direkt runt huset, och sen kan du ta bort det.
 
Odjuret skrev:
Problemet som mycket väl kan uppstå är att om ni får igenom erat bygglov så kanske han väljer att överklaga till LS.
Kan absolut vara värt att tänka på. För även om Ni borde få igenom bygglovet då det är så pass lite som skiljer från DP.
Det kan vara smart att då köra på byggnadstekniska skäl som anledning.
Har du tips på byggnadstekniska skäl som är lättmotiverade?
 
Det borde gå modifiera takstolarna lite så taket hamnar 10cm lägre.
 
Klagar grannen så tycker jag att du har ett alternativ till färdigt med byggnadshöjd 6meter men med 45graders taklutning som du bygger istället.

Då får han gnälla bäst han vill.

Alternativen med att höja och sänka känns som ett be om trubbel.

Funderat på hus med mansardtak? Då kan du bygga högt till grannens förtret men har byggnadshöjd som en 1,5 planare. Med nybygge kan du endå använda hela arean trots mansard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.