Klarar de att visa dem också eller är det som med de flesta pvr boxar att de kan visa en och sen spela in från de(n) andra?
 
mats_o skrev:
Klarar de att visa dem också eller är det som med de flesta pvr boxar att de kan visa en och sen spela in från de(n) andra?
Enligt min radio och TV nasare så kan man titta på två olika kanaler och spela in den tredje om två ligger på samma mux
 
Men, olika kanaler på samma satellitmottagare... Det går väl inte utan mer än en kabel? Man ställer ju om mikrovågshuvudet för var kanal. Alternativt har man 4-vägs huvud som går till samma mottagare med alla fyra kablar, eller? Jag har iaf svårt att se hur man skulle kunna få in detta i ett antennsystem i en villa utan att dra helt separata kablar till mottagaren.

Jag kanske inte är uppdaterad bara... :) Ska genast lulla in på neptunsat's sida o kolla runt.
 
Man kan faktiskt ta in flera samtidgt under förutsättningen att de ligger på samma mux. Mottagaren tar tydligen ned dataströmen för muxen och behandlar datat "lokalt". har den bara processorkraft och utgångar så funkar det tydligen.
 
Svarar mig själv: Jo, det finns lösningar - inte helt snorbilligt, men det finns.
Jag hittade nåt som kallas 'unicable' och då kan man se två eller fyra satkanaler från samma LNB (unicable special) på samma gång i samma kabel.
http://www.ftacom.com/UploadImages/Unicable_datasheet.pdf

Det finns även manuella sätt att switcha från standard 4vägs LNB genom en kabel, men dom switcharna var heller inte billiga.

Edit: Du hann visst före mats, mitt eget svar låg öppet så länge :) Men med unicable behöver man nog inte bry sig om mux eller transponder.
 
Nix den motsvarar en lnb (dvs burken som sitter framför parabolen) med fyra utgångar plus kabeln ned.
 
Nu är det kanske inte helt rätt tråd att babbla om detta, men är du helt säker på det? Jag har aldrig sett en LNB som kan köra på 4 olika bandbreddsområden (IF Channel i pdf.filen) samtidigt, som unicable påstår sig göra.
Vad skulle annars funktionen vara, om inte att kunna köra 4 mottagare på en gång på samma kabel, men med var sin kanal?
Det står ju att den kan göra så på den pdf'en iaf. Tyvärr kan jag inte kopiera text ur en pdf.
 
Vi är helt klart på väg of-topic (igen) men en quad lnb är egentligen fyra lnb i samma kapsel. Varje dellnb uppträder fritt från de andra tre så ja den kan göra det men det blir som sagt en helt annan kabelmatta då
 
Hej,

Jag hade samma ursprungsfråga som du har innan vi satte igång med vårt nybygge. Vi har själva tagit fram alla ritningar till huset inklusive elritningarna. Från början tänkte vi traditionellt med separata kablar för tv och telefoni dvs koppar och koax. Nätverk funderade vi inte så mycket på utan nöjde oss med ett trådlöst nätverk.

Den elentreprenören vi anlitade frågade om vi inte skulle satsa på ett Lexcom Homenät. Prisskillnaden var inte allt för stor +9000 exkl. moms efter avdrag för koppar och koax dragningen som vi inte behövde.

Totalt har vi 34 RJ45 uttag i vårt hus (16 dubbel- och 2 singeluttag) vilket innebär att vi i stora drag har 2 st dubbeluttag i varje rum och några fler i allrum/vardagsrum. Samtliga kablar terminerar i tvättstugan vid elskåpet, den enda koax vi har dragit är från antennen på vinden ner till patchpanelen (nätverkskåpet).

Vad som inte ingår i priset är en switch10/100, finns som modul att trycka in i skåpet. I priset ingick antenförstärkare och telemodul.

Slutligen, men detta nätverk blir möjligheterna stora och du väljer själv vad du vill koppla in i uttagen. Samtliga uttag kan användas för både data, tele och tv samt säkert en hel del annat också.

Pontus
 
Japp, vi har en vanlig antenn för digital marksändning och boxer..

Pontus
 
Hej Pontus!

Man skulle inte kunna får se på ritningarna över uttagen, jag behöver lite tips ;)

Mvh
bambi
 
I våra elritningar finns inte datanätet med för att ändringarna från traditionell lösning (koppar, koax) gjordes i upphandlingsskedet. Enkelt skulle man kunna säga att vi har satt dubbeluttagen intill eluttagen i varje rum. Med få undantag behöver nätanslutningen också tillgång till 220-volt.

Eletrikern gjorde placeringarna estetiskt och funktionellt!



Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.