D09
Pumba skrev:
Har inga bilder på den helt klar, har dock denna när den nedre delen är klar.
[bild]
Blev bra :)
 
Muren drar helt klart till sig uppmärksamhet, det kommer fram helt främmande människor och ställer frågor vad detta är för påfynd.
Resten av kvarteret kör ju vanlig byggmax och benders sten, så deta sticker ut lite i mängden.

Har den översta halvmetern kvar att göra, vart lovad 10 ton sten i torsdags men de hann inte köra ut det innan helgen, så det är bara markduken som syns bakom burarna.
Har dock ahft hit en grävare i helgen som fyllt upp nästan allt bakom, lämnat en liten yta precis bakom den översta muren.
 
Pumba skrev:
Det går under inga omständigheter att bygga en 2,2 meter hög stödmur med stenar som är i handbollsstorlek.
Det vill jag bestämt minnas att jag sett mer än en gång, och mer därtill dessutom. Varför skulle inte det gå menar du?
 
thomasx skrev:
Det vill jag bestämt minnas att jag sett mer än en gång, och mer därtill dessutom. Varför skulle inte det gå menar du?
Du får gärna visa en bild på en så pass hög mur som har jord uppfyld på baksidan.
Fristående kan du ju mura hyfsat högt, men tämligen tveksam till att du kan göra en rak stödmur över 1 meter hög med så små stenar.
 
Pumba skrev:
Du får gärna visa en bild på en så pass hög mur som har jord uppfyld på baksidan.
Fristående kan du ju mura hyfsat högt, men tämligen tveksam till att du kan göra en rak stödmur över 1 meter hög med så små stenar.
Men varför?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
thomasx skrev:
Men varför?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
För att jag kan inte se att jag skulle ens haft en rimlig chans att bygga min mur utan gabionburarna och du hävdar att dem kunde ha kvittat.
Det är totalt 2,8 meter höjdskillnad på högsta punkten mellan vägen och min gräsmatta, det är inte lite muren ska hålla emot så jag hade inte ens i min galnaste fantasi funderat på att bara stapla en hög med lösa småstenar som ska hålla upp det.
 
MalmCreative har bättre och billigare gabioner (beror på hur man jämför), typ 500-700 kr per kvm, trevliga att göra med :) De ska fyllas med något, men skärv är billigt.
 
Archangel_1 skrev:
MalmCreative har bättre och billigare gabioner (beror på hur man jämför), typ 500-700 kr per kvm, trevliga att göra med :) De ska fyllas med något, men skärv är billigt.
Hej,
Du får gärna vidareutveckla vad det som är bättre och billigare med deras gabioner, jag kan enbart se att de har något större urval på sin hemsida.
Varken priser eller vad som skulle vara bättre hittar jag någon info om!
 
Priserna får du ju kontakta dem om, men som referens så kostar tydligen en gabion på (LxDxH) 200x50x100, med 3,5 mm tråd, samt nätstorlek 100x100 mm, med rostskydd >3000 timmar, ca 820 kr inkl moms, vilket ger ett kvm pris på 410 kr, för det är väl framsidan som räknas som yta eller hur? (utan sten givetvis). Det var visserligen för 2 månader sedan... nåväl..
 
Archangel_1 skrev:
Priserna får du ju kontakta dem om, men som referens så kostar tydligen en gabion på (LxDxH) 200x50x100, med 3,5 mm tråd, samt nätstorlek 100x100 mm, med rostskydd >3000 timmar, ca 820 kr inkl moms, vilket ger ett kvm pris på 410 kr, för det är väl framsidan som räknas som yta eller hur? (utan sten givetvis). Det var visserligen för 2 månader sedan... nåväl..
Det är väl ändå volymen du får gå på, du kan ju inte ställa 2st sånna du anger på varandra som du kan göra med de som är 1 meter djupa, det var tämligen knepigt att få dem att inte gäsa ut, det lär inte bli enklare av ev smalare konstruktion.
Den du hänvisar hade jag tex inte kunnat använda för min stödmur så det spelar ju ingen större roll om den vart billigare med sämre förutsättningar.
Man måste ju jämföra samma sort, billigamarkprodukter.se kan ju ta hem den storleken du anger med, det var bara att fråga dem.

Nä ska man säga att något är billigare får man väl allt väl iaf jämföra 2 motsvarande produkter, att en hälften så stor är 80kr billigare ger ju inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.