Har alltså 30cc mellan reglarna i golvet. Det spåntade trät ligger tvärs reglarna nedsänkt mellan dem. Fastspikat i reglarna.
 
i de flesta andra länder söderut så är husen byggda av sten / betong och i Sverige trä...
för några år sen kostade vattenskadorna i badrum mer än de andra skadorna tillsammans ( tror det var så) nu med nya tätskikt och hårdare regler så har kostnaderna minskat drastiskt.
 
Ja, så kan det vara. Förutom i Norge och Finland osv..

Fuktskador gissar jag snarare beror på slarv vid fuktspärr eller idiotiska punkteringar av fuktspärren.

Tror inte att en enda fuktskada berodde på att det var 60cc istället för 30cc i väggarna eller att man flytspacklat ett flytande golv på plast uppepå spåntat trägolv. Eller?
 
Anledningen till lågt cc-mått är just att det uppstod sprickor i tätskicket när folk borrade upp tunga saker i sviktande väggar (ofta långt efter att badrummet byggdes), så det finns en tanke bakom. Men jag håller helt med om att dagens krav/rekommendationer är rätt extrema, speciellt om man jämför med hur mina föräldrars badrum gjordes och de flesta sådana badrum har ju trots allt hållit tätt. Det är väl mest att om man får fuktskador så blir det så stora kostnader. Jag tycker att när du ändå gör om badrummet så läs på varför rekommendationer och regler finns och bygg sen så gott du kan utifrån det.
 
Ja så är det ju.

Väggarna skiter jag i, där får det vara spån och gips på 60cc. Blir våtrumsgips i zon1.
Dubbelgips på den väggen som skall ha kalkstensplattor. (Ska ha våtrumsputs på övriga väggar).
Om något tungt kommer att skruvas upp så kommer det ändå inte att vara i zon1.

Golvet så räcker det i min värld att täta trägolvet, prima, lägga ut armering, på med golvvärmeslangen + elvärmeslingorna (ska ha både el och vatten), sedan täcka detta med en minst 45-65mm flytspackelkaka.

Funderar dock på att kalla ut firman som jag vill ska gjuta fall, fuktspärra/gummera och kakla så får de väl hojta till om jag är en stolle.

Två frågor..

1. Måste man gjuta hela spackelkakan i ett svep?
2. Hur bör jag lägga elvärmeslingorna i förhållande till vattenslingorna. Kan de nudda varandra eller smälter elen hål på vattenslangarna? Kan jag annars lägga dem i två parallella slingor med en loop elslinga mellan varje vända 30cc vattenslinga? omlott?
 
Förlåt för lite OT men jag citerar min hyresvärd (många år sedan). När jag påpekade att det fanns 10-15 gamla borrhål i plastmattan på väggarna i duschen svarade han att "kommer fukten in så kommer den ut också". Vill inte ens veta hur det såg ut där bakom :)
 
Om man ska förstärka bjälklag på 60cc, är det kottla på 30cc åt andra hållet som gäller?

Upptäckte att delar av badrumsgolvet bara har 60cc Suck.

Nu börjar detta bli rörigt i min skalle. Vad fasen är tillräckligt hållbart och inte i praktiken?
Kan någon komma med ett sunt förnufts råd?

Räcker det med spåntat skruvat nedsänkt trägolv mellan 60cc bjälkar om man primar, armerar och täcker golvvärmeslangen med en spackelkaka på 45-65mm?

Jag kan inte riva upp hela golvet och lägga nya bjälkar på 30cc.
 
Finns nog ingen som kan ge ett 100%riktigt svar på det...
Det ska vara lika eller mindre nerböjning än 22mm spångolv limmat och skruvat på cc300, är det dt så är det ok

jag skulle kanske hellre gjuta med ROT bruk, tror det är fribärande på 45mm, gjut plant eller så gott du kan låt firman flyta fall
 
Jag har hört att om du har en spackelkaka (armerad med grovt armeringsnät) som är 25mm tjockt, utöver ev rör etc. Då skall man tom. kunna ha ett plankgolv med lösa plankor under. Men det bör man kolla med en spackeltillverkare, det kan spela stor roll om man väljer fiberarmerat spackel etc.
 
Kravet på golvspån + flytspackel är cc600, inte cc300! Man förutsätter givetvis att golvbjälkarna är tillräckligt dimensionerade för spännvidden (detta finns utförligare beskrivet i Boverkets regelverk har jag för mig), men det gäller oavett vilket cc-måttet blir...
 
Rätt att det är cc600 som är kravet men det är med 22mm spångolv

nedböjningen ska vara som jag skrev
 
Såååå om jag viker mig för reglerna och lägger 22mm golvspån på mina 60cc och spåntgolv kan jag göra vad jag vill uppepå? Alltså bara gjuta in slangarna? Typ 0cm över slangarna på lägsta stället vid brunnen och 2cm över på högsta?
 
Det finns en min-tjocklek på kakan. 25 el 30 mm om jag minns rätt. Samt att golvvärmeslangtillhandahållahållaren kräver minsy x mm över slang ....
 
Men gäller det om jag har 22mm spån eller om jag bara har spackelkaka? Jag kan alltså ha 22 mm spån plus 2.5 - 4.5mm spackel med slingor inbäddade i det måttet?
 
Rätt säker på 22 spån + j-a massa spackel. Jag skruvade ner spånet mellan bjälkarna. Sparade 22 mm på så sätt. Ej enl reglerna, men satan styvt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.