Mina grannar på tomten brevid har en vän som ställt upp en träbåt där. Några meter från min tomtgräns. Nu slipas den med maskin dagarna i ända från morgon till kväll. Ljudet gör att man vill hålla sig inne. Så fort det är fint väder börjar det slipas. Inte någon information innan om att det ska slipas dagarna i ända så man kan fly fältet. I dag börjades det 20 över 8. Själv har han hörselskydd och bor inte ens här utan när han är klar med att störa så kan han nöjt åka hem till sig. ✌️ Tycker det är respektlöst men är inte förvånad.

Over and out
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Mina grannar på tomten brevid har en vän som ställt upp en träbåt där. Några meter från min tomtgräns. Nu slipas den med maskin dagarna i ända från morgon till kväll. Ljudet gör att man vill hålla sig inne. Så fort det är fint väder börjar det slipas. Inte någon information innan om att det ska slipas dagarna i ända så man kan fly fältet. I dag börjades det 20 över 8. Själv har han hörselskydd och bor inte ens här utan när han är klar med att störa så kan han nöjt åka hem till sig. ✌️ Tycker det är respektlöst men är inte förvånad.

Over and out
Dålig stil. Men vet grannen inte att han stör så är det väl ytterst lämpligt att han får veta det?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ja, det kan ju vara lite störande förstås, skönt då att det är under en begränsad tid. Har du påtalat problemet för grannen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det kan ju vara lite störande förstås, skönt då att det är under en begränsad tid. Har du påtalat problemet för grannen?

Hur lång tid rör det som om som man slipar en träbåt så jag kan förstå hur lång tid det är kvar . Blir ju tokig här
F fsn skrev:
Dålig stil. Men vet grannen inte att han stör så är det väl ytterst lämpligt att han får veta det?
Ja, det är bara det att måttet är rågat och då kommer jag inte kunna säga det i lugn ton utan jag kommer vråla åt
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fnkis och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, det kan ju vara lite störande förstås, skönt då att det är under en begränsad tid. Har du påtalat problemet för grannen?
Jag har sagt åt grannen när personen gick över min tomt flertalet gånger .. en sträcka på ca 100 m,, att jag tycker det är lite konstigt att man går på någon annans tomt utan att fråga om det är okej. Sen har jag sagt att personen slipar hela dagarna så jag fick fly fältet för man blir så irriterad av ljudet. Jag förstår ju att båten står där och nu måst han göra den körduglig, men om man nu stör såpass som han gör, han väljer ju ändå att ha hörselskydd själv. Då tycker jag att man själv måste inse att man visar respekt åt de som bor där
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
SUNDQVIST GÖSTA och 9 till
  • Laddar…
F
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Hur lång tid rör det som om som man slipar en träbåt så jag kan förstå hur lång tid det är kvar . Blir ju tokig här

Ja, det är bara det att måttet är rågat och då kommer jag inte kunna säga det i lugn ton utan jag kommer vråla åt
Då skulle du sagt till innan du blev skogstokig. Men det är ju fortfarande så att så länge du inte säger till så har grannen inte en aning om att du är störd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då skulle du sagt till innan du blev skogstokig. Men det är ju fortfarande så att så länge du inte säger till så har grannen inte en aning om att du är störd.
Ja, sant jag har bara sagt åt om andra grejer som är gränslösa. Men man får väl oskönt börja punktbevaka
 
F fsn skrev:
Då skulle du sagt till innan du blev skogstokig. Men det är ju fortfarande så att så länge du inte säger till så har grannen inte en aning om att du är störd.
Tack du har rätt, jag säger ofta till för sent. Får jobba med mina gränser
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
F
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ja, sant jag har bara sagt åt om andra grejer som är gränslösa. Men man får väl oskönt börja punktbevaka
Ta fram din 18V Makita och stora dos-sågen och dra 7-8 ordentliga hål under vattenlinjen. Då finns det noll incitament för grannen att fortsätta slipa.

Jag tar inget juridiskt ansvar för förslaget ovan och i vanlig ordning så skall inget jag skriver tas på bokstavligt allvar.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
RetepG och 19 till
  • Laddar…
Nu framgår det inte om grannen är hemma eller inte. Om han inte är det får du väl skicka över en film där det framgår hur illa det låter. Stå gärna nära tomtgränsen, håll telefonen på armlängds avstånd när du filmar. Om du då med normal röst berättar något som han får svårt att höra på inspelningen borde meddelandet gå fram rätt tydligt.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja antingen väntar du tills grannen slipat klart och börjar dra på lack varpå du ser till att slipa något själv, klippa gräs eller varför inte bara lövblåsa tomten lite random.

Eller så går du över till grannen och säger
”Tjena. Går det bra med båten? Du, jag undrar bara hur lång tid du har kvar att slipa? Du förstår, slipljudet är ganska enerverande för oss, så är det klart om någon dag eller så vore det fint.”
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Mina grannar på tomten brevid har en vän som ställt upp en träbåt där. Några meter från min tomtgräns. Nu slipas den med maskin dagarna i ända från morgon till kväll. Ljudet gör att man vill hålla sig inne. Så fort det är fint väder börjar det slipas. Inte någon information innan om att det ska slipas dagarna i ända så man kan fly fältet. I dag börjades det 20 över 8. Själv har han hörselskydd och bor inte ens här utan när han är klar med att störa så kan han nöjt åka hem till sig. ✌️ Tycker det är respektlöst men är inte förvånad.

Over and out
Du får väl helt enkelt flytta någonstans utan grannar?

Att vänligt gå och prata med den som slipar för att ge personen bättre förståelse, och för dig att kunna få en uppfattning om när det är klart, känns väl ganska logiskt. Eller?

Folk har väldigt olika tröskel för vad som är störande och inte, du kan ju inte förvänta dig att de ska veta vad du tycker om du inte berättar det.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Veronica.
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Jag har sagt åt grannen när personen gick över min tomt flertalet gånger .. en sträcka på ca 100 m,, att jag tycker det är lite konstigt att man går på någon annans tomt utan att fråga om det är okej. Sen har jag sagt att personen slipar hela dagarna så jag fick fly fältet för man blir så irriterad av ljudet. Jag förstår ju att båten står där och nu måst han göra den körduglig, men om man nu stör såpass som han gör, han väljer ju ändå att ha hörselskydd själv. Då tycker jag att man själv måste inse att man visar respekt åt de som bor där
Ja du verkar vara en riktigt jobbig granne.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
MickeRavioli och 13 till
  • Laddar…
De är väl lugnt så länge de inte börjar innan 0700 alla dagar i veckan och slutar runt 22.

Håller han på från 0820-2200 så får du ju ta upp näven ur fickan och öppna munnen lugnt och fint.

Klart att han har hörselskydd, han är rädd om hörseln =)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.