Hejsan

Vi är rätt så nybliven ägare till en villa. Nu har vi börjat använda torktumlaren för det är för kallt ute för att hänga tvätt. Dom första gångerna har gått bra, men nu helt plötsligt så slår automatsäkringen för hela huset av.

Har kollat säkringen och den förblir hel(?) ska inte den gå om automatsäkringen har slått av?

Vi har även provat och släcka ner hela huset (lampor, tv e.tc) men automatsäkringen slår endån av.

Torktumlaren är ca 1år gammal. Tvättmaskinen är lika ny.

Tvättmaskin och torktumlare går till separata kontakter men kan inte kolla om dom går till samma säkring som jag antar att dom gör för automatsäkringen för huset hinner slå av.

Nån som har nån idé?

MVH: Peter
 
E
Automatsäkringen för hela huset - kan det möjligtvis vara jordfelsbrytaren som slår ifrån? Jordfelsbrytaren är den lite bredare "säkringen" som oftast sitter precis intill huvudbrytaren.

Hur länge hinner torktumlaren vara igång innan det blir strömlöst?
 
ja det heter nog jordfelsbrytare.

hinner bara trycka på knappen så slås strömmen ut.

Men jag öppnade kopplingsdosan nu där torktumlaren är inkopplad i. Jag blir riktigt orolig hur det ser ut där i. Ska det se ut så här med kablar utan isolering runt sig?

DSC_0262.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser OK ut. löser JFB plötsligt ut när du använder en maskin har du troligen nått fel på maskinen. Bryt strömmen och koppla bort den maskin som löser JFB och kolla om det fungerar då.
Ps
Den typen av "jobb" kräver att man är behörig, så var det sagt.
 
På bilden ser jag inget konstigt i den dosan. Den oisolerade tråden får inte ha kontakt med något annat än gulgrön, men det ser den inte på bilden ut att ha. Att jordfelsbrytaren slår ifrån beror på ett jordfel. Det kan vara ett jordfel i torktumlaren, men det kan också vara någon annanstans. har jordfelsbrytaren löst ut någon annan gång än när du försökt använda torktumlaren?
 
Gör inget obehörigt själv! Det är bara TT som får JFB att lösa ut. Allting funkar till TT ska igång
 
För mig ser du som jord och nolla är kopplade på samm plint i den högra plinten och då bryter jordfelsbrytaren
 
tommib
Om den gråa sladden som går neråt är torktumlarens anslutningssladd så borde den vara dragavlastad.

Det är sannolikt så att torktumlaren är trasig, så byt ut den. Vet tidigare ägare något om saken?
 
Ska ringa till förra ägaren och höra med dom.
 
Matti_75 skrev:
För mig ser du som jord och nolla är kopplade på samm plint i den högra plinten och då bryter jordfelsbrytaren
Ja visst måste det väl vara så? Om inte de två plintarna är sammankopplade, så kommer minst en maskin att sakna fas. Alltså är dosan felkopplad.

Men om jord och nolla är hopkopplade, varför löser inte JFB när tvättmaskinen går?

Hursomhelst: Låt elektrikern kolla på det där, om du inte är bekväm med att koppla själv.

Edit: Motbevisad av Bo i inlägget nedan. Glöm det jag sa, förutom delen om att ringa en elektriker om du är osäker
 
Redigerat:
Jag ser inga felkopplingar i denna dosa, bara ett dåligt utfört jobb - det kan göras snyggare..

Kabeln uppifrån till vänster är inkommande, tre faser, varje fas kopplad till plintar uppe till vänster. Två faser används, en till TM en till TT.

Nollan har sin egen plint. N-ledarna gör dock några svängar som får det att se ut som om den är inkopplad i PE-plinten.

PE-plinten slutligen har PE-ledare och biledare, inget annat.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Lite långsökt kanske, men den smala grå kabeln KAN ha orsakat att en fri kardel har skurit igenom isoleringen på nollan när den dragits ur kopplingsdosan. Är det så att kabel (dåligt avlastad) kan röra sig p.g.a. vibrationer vid drift, så att kortis mellan biledare och nollan sker?
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sporadisk sammankoppling av nolla och jord skulle innebära sporadiska lösningar av jordfelsbrytaren utan en stark korrelation till torktumlaren.

Om nolla och jord låg permanent ihop skulle jordfelsbrytaren lösa precis lika mycket av att tvättmaskinen startade som av att torktumlaren startade. Antagligen skulle den då även lösa av att andra valfria förbrukare i huset användes.

Det faktum att jordfelsbrytaren löser om och endast om torktumlaren används talar för att det är i torktumlaren felet sitter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
En sporadisk sammankoppling av nolla och jord skulle innebära sporadiska lösningar av jordfelsbrytaren utan en stark korrelation till torktumlaren.
såvida det inte är torktumlaren, som genom t.ex. vibrationer orsakar de sporadiska sammankopplingarna.
Kan ju också vara att biledaren inuti torktumlaren ligger löst och kommer i kontakt med nollan. Slå av säkringen och öppna kabelingången till torktumlaren och titta efter. Tag gärna foto och lägg in här i tråden. Kondensvatten på fel ställe är ju också en tänkbar bov i sammanhanget.
 
Redigerat:
Som jag tolkade TS så löser jordfelsbrytaren omedelbart när torktumlaren startas och aldrig annars. Det tolkar jag som en läckström mellan fas och jord i torktumlaren. Men visst är kondensvatten på fel ställe tänkbart, och visst är det värt att titta även i anslutningen till torktumlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.