Beckhoff har rätt prisvärda PLC:er med alla typer av IO-kort t.ex. dimmerplint 300/600W, reläplint 5/16A. samt 4-20 och 0-10 in och utgångar.

Så om man bara drar sepparata matningar till allt så löser det sig med tiden ;-)

P.S Beckhoff har även rena busskopplare så man kan montera några IO på varje plan för rimlig kostnad.
 
Problem 1. Programvara..

Siemens om man inte kör med LOGO = Svindyrt dock om man inte kör något distruberat så finns det en STEP7 lite version som klarar allt..

Mitsubishi kan man ladda ner Medoc gratis eller köra med modernare GX Developer eller ännu bättre GX IEC Developer dock är dessa begränsade till 1000 resp 500 steg i gratisversionen...

Vad jag själv kör och kan rekommendera är Horner - Gratis programvara och man kan köpa mycket skojigt expansion.. Dock tror jag man har samma problem där med 5A utgångar.. Men man kan ju köra all belysning på detta så får man ha 10A små relän till alla utgångar för brunnar..

Sedan finns det ju amerikanska alternativ AutomationDirect är rätt så billigt har jag för mig.. Fri programvara osv..
 
Ska vi föreslå märken vill jag slå ett slag för Wago
Billigt startpaket med CPU, programvara, spänningsaggregat och programmeringskabel. Sedan finns utgångar för 16A med möjlighet till manuell styrning på modulen.
CPUn har inbyggd web.server så man kan övervaka och styra sitt hus.

Fast det finns säkert fler som kan erbjuda detta (måste braska lite så det inte liknar reklam) ;)
 
Ni som har byggt eget system med plc eller liknande, hur har ni gjort med lysdioder i tryckknapparna?
Det lutar åt att man får använda en separat utgång för att tända "svars" dioden i tryckknappen....blir en massa digitala utgångar...
 
Nej det är det nog inte, lite för oflexibla och klumpiga, inte moderna vad gäller kommunikation odyl.
Passar utmärkt för tex ved-, fliseldare som skulle kunna göra fin automatik och olika regleringar, styrningar.

Bra pris annars, och det är gedigna grejor.
 
Talas mycket om reläfunktioner. För mig är intelligenta hus 80 % dimmerrelaterat. Alltså styrning av belysning! Jag var ett tag inne på PLC, men jag tror jag gjorde rätt som valde bort det. Mitt tips är idag KNX, imorgon vet jag inte. Troligtvis kommer den trådlösa marknaden ta över.
/Erik
 
OK, synd när KNX känns så förbaskat dyr. Vill ju helst hålla det billigt och smått till å börja med för att senare bygga ut.
 
Varför inte en wago 750-849, med den har du både fasta i/o moduler knx gränssnitt och även web gränssnitt m.m.
gratis programvara (Codesys) och många bra bibliotek för hemautomation (oscat).

helt suveräna små rackare.

Beckhoff, phoenix med flera har liknande produkter.
 
Mo2ge skrev:
Varför inte en wago 750-849, med den har du både fasta i/o moduler knx gränssnitt och även web gränssnitt m.m.
gratis programvara (Codesys) och många bra bibliotek för hemautomation (oscat).

helt suveräna små rackare.

Beckhoff, phoenix med flera har liknande produkter.

Kan bara hålla med, har använt denna ett par gånger ihop med KNX med bra resultat.
 
Ska man styra belysning med PLC så är det nog billigast om man har LED-spotar som man PWM styr.

Att använda tryckknappar när man kommer upp i många funktioner blir som uppmärksammat dyrt pga av mängden I/O:s. Bättre då att prata direkt mot PLC:n med dator, förslagsvis med direktansluten dator som fjärrstyrs via handdator/iPad/iPhone.

Digitala I/O:s är relativt billigt i rimliga mängder, analoga I/O däremot betydligt dyrare om man skall ha många.
 
joniz skrev:
Ska man styra belysning med PLC så är det nog billigast om man har LED-spotar som man PWM styr.

Att använda tryckknappar när man kommer upp i många funktioner blir som uppmärksammat dyrt pga av mängden I/O:s. Bättre då att prata direkt mot PLC:n med dator, förslagsvis med direktansluten dator som fjärrstyrs via handdator/iPad/iPhone.

Digitala I/O:s är relativt billigt i rimliga mängder, analoga I/O däremot betydligt dyrare om man skall ha många.
Denna iden gillade jag. Hur ser det ut med hårdvaran, kör man LEDen med exempelvis 24V direkt via I/O?
 
Moltas skrev:
Denna iden gillade jag. Hur ser det ut med hårdvaran, kör man LEDen med exempelvis 24V direkt via I/O?
Givet att utgången klarar att belastas med motsvarande ström så funkar det fint. Annars får man köra över transistor eller så gör man en fuling och kör över optokopplare.

Hursomhelst så kan man enkelt lägga upp en steglös dimmer eller så definierar man ett antal fasta nivåer som man sen kan växla mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.