Glufsglufs skrev:
...men om dom nu då skriver att det ska användas av endast proffs så betyder det ju egentligen att man ändå inte ska vara säker när det inte lyser utan bör vara elektriker och ha kunskap att mäta på annat vis.
.
Läste på den igen i dag och då stod det i.o.f. att den endast ska brukas av kompetent folk, men det är ju ungefär samma sak som proffs. :cool:

//Putte
 
Patrik_Hed skrev:
Läste på den igen i dag och då stod det i.o.f. att den endast ska brukas av kompetent folk, men det är ju ungefär samma sak som proffs. :cool:

//Putte
Mmmm...ungefär ;) men därom tvistade de lärde....kan jag tänka mig:D men kul uttryck på ett arbetsredskap/instrument...används av kompetent folk :wow:
 
f91jsw skrev:
Det är inte tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum.
Den regeln gäller dock nyinstallation. En äldre regel sa att det måste vara minst 4 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.

Jag vet inte när den äldre regeln tillkom, gissningsvis fanns den redan 1965 när huset byggdes.

Jag har för övrigt sett en etta med kokvrå, man fick plats två personer i kokvrån men båda var tvugna att gå ut för att byta plats med varandra. I den kokvrån fanns det ett ojordat uttag på väggen som man hade ryggen mot när man stod vänd mot diskbänken, och det var också enda vettiga stället att ansluta en mikrovågsugn. Hyresvärden som är ett rätt stort bolag ägt av en rätt stor kommun, hade mage att vilja ha flera tusenlappar för att dra fram skyddsjord till uttaget.

Idag känner jag ingen som bor i huset, hade jag gjort det så hade jag nog tipsat elleverantören (som förvisso också ägs av samma kommun vilket innebär risk för svågerpolitik) eller elsäkerhetsverket att se över installationen...
 
Förr (för länge sen) behövde man bara ha jordat uttag vid diskbänken, medans det gick bra med ojordat i resten av köket.
 
Och källaren? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.