Nej, det är väl iofs rätt att det inte nödvändigtvis skulle vara bättre med ett oförändrat hem, det var väl mest en tanke och att det blir minst jobb för båda att slippa flytta möbler.

Sedan var väl tanken med möbelinköpen att dessa skulle "kvittas" i själva bodelnigen.

Om vi leker med tanken att vi enbart har 100000 i kontanter och en säng som skall delas. Om vi t ex värderar nuvarande sängen till 10000 (iofs högt kanske, men som en siffra för uträkningen) och köper en ny för 15000 till henne och värderar den också till 10000, så har ju hon de facto "fått" mer av giftorättsgodset. Båda får ju 85000/2 = 42500 och varsin säng "värd" 10000 = 52500. Jämfört med om vi skulle kunna sålt sängen för 10000, vilket hade gett 55000 var och båda varit tvungna att köpa varsin säng för de pengarna.

Eller tänker jag helt galet? Jag resonerar som så att det är bättre att vara lite flexibel med detta så kan utköpet av huset bli lättare. Det blir ju ett givande och ett tagande.
 
BirgitS
Om man nu tar ditt exempel så har sängar har en viss livslängd och därmed kommer det att dröja längre tid innan hon behöver köpa en ny säng än det gör för dig. Därmed har den nya sängen ett högre värde än den gamla.

Om du bara får 10 år gamla möbler så måste du om t ex 5 år köpa allt nytt medan ditt ex kan vänta 15 år med inköp och det är inte riktigt rättvist.
 
Nej, jag vet att det inte är rättvist, men det är just det som är själva poängen. :)

Det handlar ju om ett givande och ett tagande, och om hon få göra en bra deal på exempelvis sängen, så kan ju jag få göra det på ett annat område som känns viktigt för mig. Inte för att just säng skulle vara oviktigt, men just själva principen.
 
Spontant så känns det lite som att du övervärderar de möbler ni har idag. Kikar på blocket så ser man att Soffor, sängar mm skänks nästan bort trots att de kanske kostade flera månadslöner när de var nya.
Även om det blir en del kånkande så känns det ekonomiskt mest rättvist om ni tar hälften av möblerna var och sedan får var och en för egna pengar komplettera upp med det som saknas.

Angående barnens saker/leksaker så har de väl också nästan obefintligt andrahandsvärde. Ni verkar ju resonera rätt praktisk så ni kanske bara kan enas om att barnens saker är just barnens så får de själva bestämma vilka saker som ska stå hos vem. Om du sedan säljer t.ex. studsmattan, en cykel el. liknande så kan ni ju kanske enas om att dessa saker ska återinvesteras i något nytt till barnen.

Angående att hon ska få ta del av eventuell vinst vid husförsäljningen låter som sagt inte som någon toppenidé och som flera nämnt inte helt lagligt. Eventuella sidokontrakt kan göra att lantmäteriet senare kan häva hela köpet.
Det kommer dessutom att bli ännu krångligare om du under de 5/8/10 åren gör några förbättringar på huset. Då måste dessa åtgärder värderas separat för att reducera hennes del av vinsten. Rent utköp låter bättre. Om värderingen är så spretig kanske det är läge att göra ytterligare en och sedan räkna ut snittet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ang. sängen som exempel. En säng kommer ju att köpas före bodelingen. Vad jag menade är att det gör ingen skillnad vem som betalar den.
 
Hoppar in i tråden igen med lite uppdatering.

Vi har nu kommit en bit på vägen och är väl överens om en hel del hittills. Köksgrejerna har vi delat så rakt av som möjligt, så de kommer vi inte att ta upp bland lösöret t ex.

Det som återstår är värdering och uppdelning av möbler, elektronik, maskiner, fordon etc. Vi har väl gjort ett första utkast till vad sakerna är värda och får sätta oss ner och gemensamt försöka enas om värdet. Den biten känns ganska rättfram. Likaså specifikation av bankkonton och aktier/fonder som vi skall sälja av eller fördela. Detta fördelas ju egentligen rakt av så att om någon av oss får saker som är värda mer så får den andre mer kontanter etc

Det som jag funderar på närmast är huset. Jag kommer att ta över huset, och vi skall räkna fram vilken summa jag skal köpa ut henne med. Hur specar man detta i en bouppteckning?

För enkelhetens skull kan vi säga att huset köptes för 3 milj med förbättringsutgifter på 150', lån finns på 2,9. Värdet sätts till 4,2. Om mina uträkningar stämmer så blir utköpskostnaden efter avdrag för mäklarkostnad och beräknad skatt ca 350'.

På "min" sida sätts väl värdet på huset minus lån men vad skall skrivas på hennes sida? Eller hur gör man egentligen med ett hus?
 
Nu vet jag inte riktigt hur du räknar men jag räknar såhär. Värde 4,2 milj, - anskafn 3 milj - förbättr. 150' = skattepl. vinst 1050'. Skatten på det blir 231'. Skippar mäklarkostnad för tillfället.

Ett netto vid försäljn. skulle då bli:

4,2 - 2,9 (lånet) - 231' = 1069' vilket skulle göra att du får betala ca 535'.

Men så har vi då fiktiv mäklarkostnad, som kanske totalt är 250' (=195 efter skatt) som skulle sänka din kostnad med ca 100 000..
 
Tänk också på att lagfartskostnader och inteckningskostnader (osäker på inteckningen) som ni betalade vid köpet också är avdragsgilla vid skatteberäkningen.
 
Tack för hjälpen.

Inser nu att jag räknat lite fel. :( Mäklarkostnaden hamnar nog snarare kring 60-70 000 enligt uppgift jag fått från mäklare, så summan hamnar väl kring en halv miljon


Nåväl, det skall nog gå vägen ändå får vi hoppas. Min fru får helt enkelt se till att vara lite flexibel ;) (man kan ju alltid hoppas)

Men då återstår frågan hur man rent praktiskt "ställer upp" uträkningen av hur allt skall fördelas?

För enkelhetens skull kan vi räkna med lösöre på 220', där vi preliminärt kommit överens om en uppdelning på 80 till mig och 140 till henne. Bankmedel på 360'. Jag kommer att ta ett nytt lån på 380' och sedan är huset då värt 4,2 milj varvid jag skall lösa ut henne med 500'. Jag har studielån på 70'. Huslånet ligger på 2,9 milj.

Lösöret och pengarna är ju inget problem, delas rakt av, minus mitt studielån. Men hur räknar man med hus och huslånen?
 
Har spenderat lite tid nu på eftermiddagen och räknat, och det var ju ingen munter läsning :(

Har räknat flera gånger men det verkar som att jag kommer att stå som ägare till ett hus, utan bil och utan säng med ungefär 50.000 på banken. Långt ifrån en idealsituation m a o.

Alternativet är ju att sälja, men det kan ju också bli en knepig affär, med ännu icke utfärdat slutbevis och en del kvar att göra i bl a trädgården. Jag vill ogärna komma med ultimatum till ex-frun, men samtidigt så har ju hon runt en halv miljon "fastlåst" i huset så länge vi inte gjort klart bodelningen och skrivit över huset på mig, så förhoppningsvis kan vi komma fram till en skaplig deal.

Just nu känns det dock som att det vore enklare att bara fly alltihop genom att sälja, men jag vet ju att det kommer att drabba barnen värst, och vill helst inte komma dragandes med "tänk på barnen"-argument i diskussionen, så jag är väl minst sagt villrådig just nu. Speciellt när jag hade räknat med att klara det hela med helt andra siffror...
 
En lösning som jag vet förekommer, där man är rimligt överens, är att den som flyttar ut ligger kvar med en del av "utköpssumman" som en revers. Alltså att du under en tid får låna en del av pengarna från ditt ex.

Grunden för en sådan lösning är ofta om man är överens om att försöka göra det möjligt för barnen att inte behöva flytta. Samtidigt så kan det ju göra det orimligt svårt för ditt ex. att ordna ett eget vettigt boende om en del av pengarna är infrusna i ert f.d gemensamma hus.
 
Jag och min fru hade auktion om en del lösöre. Den som bjöd högst fick alltså köpa möbeln för det priset. Det blev ett effektivt sätta att värdesätta saker.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Det är en riktigt smart metod oavsett om det är bodelning, arv eller vad som kan tänkas.

Man budar i reda pengar efter hur mycket man värderar något, och när alla objekt "sålts" står man antagligen där med antingen en skuld i pengar till de/den andra, eller också får man en peng, då de/den andra värderat objekten högre.

Jag kan inte se något annat alternativ som är bättre än detta.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Det fungerar för saker som bägge vill ha men om bara en vill buda så betyder det ju inte att den prylen saknar värde.
 
Jo det gör det. oavsett om du har som baktanke att sälja den vidare eller inte,

Bjuder du 10 kronor för den och motparten inte vill bjuda över så är den helt enkelt inte värd mer än 10 kronor. Det går inte göra detta mer rättvist.

Visst, det kan finnas situationer där någon väldigt gärna vill ha mycket, men inte har en ekonomisk situation att kunna köpa allt den vill ha, men så är det i övriga livet också... :)
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.