janwide
Var / hur har du kottlat / kryssat golvreglarna?
 
janwide skrev:
Var / hur har du kottlat / kryssat golvreglarna?

Se pilarna för kryssningen...

//MVHbild3ki.jpg
 
janwide
OK, tack!
Då förstår jag.
 
Mycket snyggt jobbat!!
Ser fram emot att få se fler bilder.
 
naresjo skrev:
Mycket snyggt jobbat!!
Ser fram emot att få se fler bilder.

Tack!

Får se om det blir någon uppdatering, jobbas förfullt med att sätta upp altantak på den "stora" delen. Tyvärr har inte kameran används lika flitigt...:blushing:

//MVH
 
GladaSnickaren skrev:
Se pilarna för kryssningen...

//MVH[bild]
varför kryssade du inte även den smalare delen?
mvh
estwing
 
Hej estwing,

Det är 2 meter på den smala delen och 4 meter på den stora,
därför valde jag att kryssa den stora på två ställen...
Kanske var det dumt att inte kryssat den lilla, med en spännvidd på 2 meter så tyckte jag att det skulle klara sig...

//MVH
 
hej igen.
en kryssning ska man alltid låta gå från ena till andra sidan.
2 m är mycket med den klenare dimensionen du har för golvreglarna...
hade satt en kryssning där...
annars fint.
jag e väl av en perfektionist hahaha..
när du bygger ramen så gira den då, inte änd träet synligt..
ett tips...

mvh
estwing
 
estwing skrev:
hej igen.
en kryssning ska man alltid låta gå från ena till andra sidan.
2 m är mycket med den klenare dimensionen du har för golvreglarna...
hade satt en kryssning där...
annars fint.
jag e väl av en perfektionist hahaha..
när du bygger ramen så gira den då, inte ändträet synligt..
ett tips...

mvh
estwing

Kryssningen sitter från sida till sida dock bara på den "stora" delen.;)
Gör det någon större skillnad om jag gör avslut på den stora delen eller om jag fortsatt med kryssningen in på den lilla delen?

Kan tänka mig om man kryssar ett golvbjälklag att man går från vägg till vägg för att binda ihop det? Men i det här fallet kan det väl inte ha någon större betydelse om jag gör avslut på store eller lilla delen?

Tanken var faktiskt att det skulle giras i ändarna på altanen,
har titta på dina projekt och det är faktiskt detaljerna som gör det lilla extra...:cool:
Dock så kapades längden på golvreglarna efter att dom skruvats dit i bärbjälkarna. Pga att jag skulle hamna rätt med trallen i övergången mellan den "stora och lilla delen på altanen".
visst man kunde skruvat bort och gerat, men jag gjorde det enkelt för mig.:blushing:

//MVH
 
allt handlar om att man själv ska vara nöjd!!!
mvh
estwing
 
Så sant!! Men samtidigt ska man lyssna och ta till sig av andras synpunkter och ide'er och lära sig av "misstagen"...


//MVH
 
inga grövre misstag...
hade jag själv byggt din hade jag haft andra dimensioner samt det andra....
alltid gött me en altan
 
janwide
Jag tycker att du ska riva ner. Slänga det gamla virket. Köpa nytt och börja om från början! Du kommer bara bli otålig av att sitta sysslolös i solen på ett "bara nästan perfekt" altandäck och dricka en stor, kall öl i sommar :D
 
Vi brukar bröppla istället när gnedingen står så där. Anledningen är att man slipper helt fnyrpla skvanten då. För att få lite mer stabilitet i alla överliggande splättsnörpar kan man iofs krumpla med lite fringsplottar så skantplattorna inte glider isär.
Ungefär så där känner jag när jag läser om hur ni kottlar ..:x wtf pratar ni om? Försökte googla men hamnade ofelbart tillbaka på byggahus.se. Är det något spexialuttryck som bara används här eller? Inte ser jag något på bilderna med pilarna heller som kan avslöja ert kryptosnack. Avslöjar förmodligen mig själv som den motvilligt hobbysnickrande amatören som jag är men om man inte frågar lär man sig inte ..
 
janwide
He, he. Kul! d^_^b
Jag är en hyfsad hemmafixare men känner likadant inför alla fackuttryck
Fackuttryck gör det enklare för fackfolk. Då vet de direkt vad som menas utan ytterligare förklaringar. Men är man inte i branschen blir det bara krångligare.
I det här fallet kanske man skulle kallat det för stödreglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.