Sten för sten för sten.... :)

Fast jag fick hjälp av några "kompisar". Tog tre veckor för 2 man. Hyffsat pyssel...

Som högst är den 3.5 meter, djup cirka 1.5 meter. Längd cirka 30 meter. Djupet beroende på att jag tänkte köra en pool bakom som skulle varit nersprängd i berget.

Har för mig att allt som allt, gick det på 40 tkr inklusive betong, sten, slang, kabel och arbete.

Trappan fortsätter upp på berget. Därav 27 trappsteg och förberett för infälld belysning och ljud. Belyser den även nattetid, vilket jag tycker är snyggt.. General labbande med kopparfilm, mässing, etc för att få rätt belysningsfärg. Tog sitt tag för att inte få dit operationsljus. :)
 
  • Bergsbelysning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Destrier
  • Laddar…
Gruvligt snyggt Olha! [smiley=shocked.gif]

Det "enda" man saknar är en slottsruin längst upp på toppen.
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
OLHA skrev:
Sten för sten för sten.... :)

Fast jag fick hjälp av några "kompisar". Tog tre veckor för 2 man. Hyffsat pyssel...

Som högst är den 3.5 meter, djup cirka 1.5 meter. Längd cirka 30 meter. Djupet beroende på att jag tänkte köra en pool bakom som skulle varit nersprängd i berget.

Har för mig att allt som allt, gick det på 40 tkr inklusive betong, sten, slang, kabel och arbete.

Trappan fortsätter upp på berget. Därav 27 trappsteg och förberett för infälld belysning och ljud. Belyser den även nattetid, vilket jag tycker är snyggt.. General labbande med kopparfilm, mässing, etc för att få rätt belysningsfärg. Tog sitt tag för att inte få dit operationsljus. :)
Ok, men hur har du fått det så slätt...
vad har du mellan stenarna för att inte få alla ojämnheter med?
Har en murad mur men det är en massa håligheter o dyl pga stenarnas olika utseende
och jag skulle vilja ha en slätare yta... :-/
 
Några pallar betong...

Det muras ju upp och stenen läggs rad för rad. Det gör att man också kan lägga in slangar för el, musik, vatten, avrinning, etc i betongen/muren. Knacka bort lite cement och fyll ut så blir det nog bra.

Du kan inte bygga så högt som jag gjort utan att använda betong i någon form. Gör Du det, är det en barnlek.

Det blir lite fästning över det. ;-) Men framförallt ser huset inte så nybyggt ut utan smälter mycket väl in i omgivningen. Funderade ett tag på att bygga in en jättegrill i muren men la ner det av olika anledningar.

Tycker personligen det är snyggt. riktigt billigt och man kan anpassa vilken tomt som helst genom lite sprängsten och betong. Det såg för djävligt ut innan med sprängstensberg, splittrat/söndrigt, olika nivåer, manganfärg på berget, etc.

Sen om man behöver hjälp med att bygga det, så om det är något som vännerna från öst kan, så är det att mura. Går liksom inte att misslyckas.

 
men då har du använt murbruk ytterst eller?
själv har jag murat med grovbetong men har då en massa håligheter som jag vill få bort... vill ju ha en lika fin och slät mur som du! :)

Murbruk som man borstar in i fogarna kanske?
 
Murbruk B om jag inte minns helt fel. Sen så borstas och tvättas resterna bort.
 
aha!! då är det vad som ska införskaffas, provar med murbruk C som borde göra jobbet lika bra! eller har jag fel?
 
Ingen aning, tyvärr.
 
Kapten_zanden skrev:
Jag kollade på Leca-blocks produkt pdf, där e föreslog olika konstruktioner som man kunde bygga med deras produkter, frågan är om det är en billig lösning.

Jag ska också bygga en stödmur (c:a 1-1,5m hög beroende på vad man kan bygga)
för att få större plan yta vid huset...

Ingen annan som har förslag på var man kanske kan hitta begagnade L-stöd eller liknande? Ska man gjuta själv? Fan det är svårt...
Kolla hos kommunen. Vi fick två av dom :)
 
Inger.P. skrev:
Flitiga Lisa. Dina gabioner blev verkligen snygga!
Är det ni som har "grävt ner" erat hus? Är det därför som ni fick lov att ha stödmur mot grannen?
Nej, vårt hus är det sista innan det är sutteränghus. Framsidan ligger lite lägre än gatan i ena hörnet men i nivå i andra, se bild. Baksidan lutar rejält och vi har gjort etage som i ett Z. Huset kom lägre än vad som var planerat och det är kommunens fel; de höjde gatan utan att ändra på planritningar och eftersom vårt hus var det första på området var vägarna inte klara och vi gick efter planritningen... så vårt hus skulle lagat ca 50 cm högre. Vi opponerade oss men alla som bråkat med kommunen vet att det troligtvis är lättare att få ner månen än att få dem att stå för sina fel.

/FlitigaLisa
 
  • Mur_fram_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du sa det.

Utkämpade ett mindre krig med miljökontoret här om vår trekammarbrunn. Enligt "Experterna" på miljökontoret var marken alldelles för dålig för trekammarbrunn och vattnet skulle omedelbart förorena en grannes brun. Dessutom var ju brunnen vi ville ha av felaktigt utförande

1. Enligt inhyrd geokonsult var den odugliga marken idealisk. Jag bor ju i utlöpan på en rullstensås så hela tomten är i princip ett sandfilter.

2. Grannen bor på nedsidan. Hennes brunn ligger 100 meter bort. Marken däremellan är gammal sjöbotten dvs en ca 70 meters blålereplugg. Enligt kommunens eget vattenbolag var det omöjligt att nått skulle tränga igenom dit.

3. Hennes brunn är borrad till 70 meters djup. Vorde det inte tätt uppåt så borde hon ha saltvatten i brunnen eftersom hon har strandtomt med ca 1.5 meter ned till havet

4. Den "felaktiga" brunnen är godkänd av samma miljökontor enligt deras lista över rekommenderade modeller

Nåväl. Ett år senare och ett antal tusenlappar senare hadde "Experterna" slut på argument och blev tvunga att godkänna brunnen

Att göra egna L-stöd är inte så svårt. Det gäller att göra bra formar och helst några mallar för hur man ska bocka armeringen. Sen är det som vilken gjutning som helst. Jag ångrar att jag inte gjorde några exakta ritningar över mina formar. Jag planarerar dock att göra ett element till dennna sommar. Måste ersätta ett som någon snöröjare knäckte i vintrar. 10 Cm armerad betong höll inte så han måste ha tagit i
 
Vår tomt går en bra bit bakom gabionerna, se bild. Fast som du ser är det inte klart här än!!! De röda prickarna är var hörnen på tomten sitter. På etaget ovanför muren kommer vi göra en låg mur, sen fylla upp mot den och fylla slänten med massor av växter. Den vänstra sidan; där blir det en hög mur som oxå blir vägg i vårt förråd bakomgaraget. Mellan allt detta kommer en trapp upp till första etaget. Troligtvis en med djupa och låga trappsteg så det går få upp gräsklippare och skottkärran.

Det här med kommunen; visst skulle det gå att försöka få någon slags ersättning men det behövs tid, lust osv. Just nu är det en annan familj på området som försöker och efter att sätt hur det går för dem kanske vi tar tag i detta. Risken finns ju att det gått för lång tid, vi började ju bygga grunden oktober -03.
 
  • Baksidan_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt med Gabioner! Sten, Eld, Vatten och Luft/öppenhet är otroligt bra för att skapa en harmoni! Så nu har Du bara några element kvar att fixa! ;-)

Tyvärr har jag ingen hemsida men kortfattat är tomten 31 meter bred och 200 meter lång. Den ligger helt avskilt längs banvallen (som idag är gång- och cykelbana.) Fick bygga en egen väg på 300 meter bara för att nå till tomten samt sprängde seriöst.

Tomten sträcker sig uppför ett berg där vi har sprängt ut för huset nästan precis vid toppen. För att nå upp på toppen byggde vi trappan upp.

Huset blev rejält stort, takhöjd på 7.5 m inomhus (vilket i efterhand var för mkt). Framsidan av huset bytte vi ut merparten av fönstrena mot altandörrar, totalt 8 st, vilket blev kanonbra! Nog om det, detta handlar ju om murar! :)


 
Nu blev jag ÄNNU mer nyfiken. Om jag förstått det rätt så har ni byggt trappan innan ni byggde huset... Står det alltså ett hus där uppe på berget nu? Leder denna trappan upp till huset?  
Vilken STOR tomt ni har! Jag skulle vilja ha minst dubbelt upp mot vad jag har idag (1800 kvm).
Nej, tomten i sig var ingen höjdare (Bortsett från det höga, enskilda läget.)  med 27 m i höjdskillnad.... Och smal.... Ett bra bevis för att storleken inte spelar någon roll. ;D

Vi byggde en väg upp till huset med vändplats bakom huset så det var seriös sprängning.

Trappan och muren byggdes efter huset och ligger bakom huset. Såg för djävligt ut innan pga sprängstensberg coh gick sönder hela tiden.

Försökte ladda upp en bild men det funkade inte.
 
pleximaster skrev:
Vill bara säga att jag tycker att det här var jättesnyggt gjort Ola! Passar väldigt väl in i övrig miljö.

mvh plexi
Hej
Jag skall bygga en mur på 90 m2 (60 m ca 1,5 m hög)
Vad kostas sprängstenen ung och var får jag tag på "polacker" som kan bygga den ?
Hur gjorde du ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.