Jo, har sett en tabell nånstans för det. Ska leta rätt på den, men jag tror också den säger cc 60.
 
carlbanan skrev:
[länk]

Snözon 2.5 här, så med 45x220 skulle cc120 fungera. Om jag går ner på cc60 så kan jag använda 45x170. Jag tror det ser bäst ut med cc120 eftersom dom kommer vara synliga utanför väggliven. Sen gällde tabellen för lätta tak, betongopannor är ett tungt tak.
Skruvlimma en 45x95 "på platten" på undersidan av varje takbalk så har du både hängslen o livrem med cc120 och 45x220 och ett tungt tak.

Nog för att jag tror det håller ändå.
 
DSC_0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde som cesar33 sa, skruvade fast nå tryckt virke under reglarna, Fick användning för vinkeldragarn också, det trodde jag aldrig att jag skulle behöva!
Isolerade i kanterna också, så nu ska det börjas resa väggar. Många brukar slå ihop sida för sida och sen resa upp, men eftersom jag håller på själv så blir det regel för regel.
Får se om jag börjar sen efter grillningen, är ju så satans hett ute i solen.

Funderar på om jag ska låta den liggande regeln under väggarna fortsätta in under dörren, tror det blir så. Får bli en liten tröskel.
 
imponerande! Har du bild på fasaderna? och har du funderat på inredning?(y)
 
Lawrence skrev:
imponerande! Har du bild på fasaderna? och har du funderat på inredning?(y)
Haha! Har inte hunnit fundera så långt! :p

Har inga fina sketch up bilder att bjuda på, utan det blir mer som det blir. Vart ju sugen på en sån där skjutdörr, men det blir väl en vanlig 10x21. Kommer bli en liten snickarverkstad nu i början, men ev kommer man göra om det till gäststuga senare. Har beställt pvcfönster på byggmax, hoppas de duger. Tre st 11x5 och ett 4x21 bredvid dörren.

Edit: rättade fönsterstorleken
 
Redigerat:
1373344762940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markerade ut på "syllen" var de stående reglarna ska stå.

1373344873661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höga sidan kapad och urjackad för bärlina.

1373344960602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första hörnet fixerat, gjorde klart framsidan och kan konstatera att det kommer fattas en regel. Som vanligt när man ska göra nåt...
 
Och nu vart stommen klar.

1373395275778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1373395326907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att staga upp lite mer och sen på med taket :)
 
stiligt! snabbt jobbat! tror du att liggande regeln som du har infasad i stommens långsidor hjälper till med att hålla ihop konstruktionen, eller varför har man den?:x
 
Man har den för att öka konstruktionens förmåga att ta upp vertikala laster
 
Man slipper ha takstolarna över väggreglarna och man behöver inte ha snedsträvor. Den kallas bärlina.
 
OK tack för det, behöver ta med i min bod :rolleyes:
 
Stämmer in i kören; snyggt jobbat! Och tack för alla bilder, det ökar motivationen för att försöka sig på något liknande själv!
Var har du för höjdmått på väggarna?
 
Instämmer även jag, snyggt jobbat så här långt och kul med foton! :)
 
Mycket roligt att följa dessa projekt, snyggt blir det också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.