Byta kompressor ett antal gånger:O Är inte ofta vi får byta och händer det så går det mesta på garantin (10 år om köper till 4års tilläggs kostar 3000)Kompressor byte brukar hamna på 20-25 tusen.Sedan är det så att om huset är nytt så kanske man inte så "tjänar" så mycket
men man ska nog inte räkna bort bvp helt.Skulle du plocka ut 50w/meter hål/år skulle kb in
faktiskt kunna hamna på +2 även om det är -25 ute och då blir det d^_^b
 
Mikael_L
växelventil skrev:
Byta kompressor ett antal gånger:O Är inte ofta vi får byta och händer det så går det mesta på garantin (10 år om köper till 4års tilläggs kostar 3000)Kompressor byte brukar hamna på 20-25 tusen.Sedan är det så att om huset är nytt så kanske man inte så "tjänar" så mycket
men man ska nog inte räkna bort bvp helt.Skulle du plocka ut 50w/meter hål/år skulle kb in
faktiskt kunna hamna på +2 även om det är -25 ute och då blir det d^_^b
Nä, inte så ofta, men hur länge brukar dom hålla? Jag tycker mig höra lite om kompressorbyten i tid och otid från vissa VP-ägare.
Håller den 10 år, eller 20 år, eller kanske bara 5 ...?
 
Snailman
jag tycker det är lite dumt att avfärda frånluftsvärmepumpar bara för att 99 av hundra är små jätteklena maskiner, de jag nämnt är ungefär 3ggr kraftigare än de som folk normalt har i sina hem...

det var väl just dessa små klena pumpar som bara höll några år...
 
Hej! Visst allt kan ju gå sönder men har du tilläggsförsäkringen (10 år) så är det väll ok.
 
Mikael_L
växelventil skrev:
Hej! Visst allt kan ju gå sönder men har du tilläggsförsäkringen (10 år) så är det väll ok.
Fast om min* bergvärmepump skulle gå sönder var 11'e år så bliva det en årskostnad på drygt 2000:-/år som försämrar investeringen avsevärt.
Ja då i skenet av ett totalt energibehov på mindre än 9000kWh/år, dvs BVP-besparingen blir knappast större än 6000kWh/år.

Den kvarstående besparingen hamnar alltså på 4-5.000 kr/år, och detta ska alltså betala kapitalkostnader och amortera av grundinvesteringen på 150.000kr.
Ränta på 150.000 är ca 5-6000:-/år. Så bara kapitalkostnaden + kompressorhaverierna gör bergvärmepumpen helt olönsam. Jag kör billigare med direktverkande el.


*min skriver jag, men jag har naturligtvis ingen BVP. Utan detta var skrivet i scenariot att vi hade investerat i bergvärme i vår nybyggda kåk.
 
Hej! Visst men en vp kan ju hålla i 20 år utan du behöver röra den lika väl kan ju din el-panna
gå sönder efter 11 år.Min vp är i alla fall betald nästa år (7år).Jag sätter väll inte in en vp för att
det är kul med tanke på investeringskostnaden jag vill ju tjäna och det har jag gjort men sedan
beror det på vilka förusättningar man har.
 
Snailman skrev:
jag tycker det är lite dumt att avfärda frånluftsvärmepumpar bara för att 99 av hundra är små jätteklena maskiner, de jag nämnt är ungefär 3ggr kraftigare än de som folk normalt har i sina hem...

det var väl just dessa små klena pumpar som bara höll några år...
nu vet jag int om jag avfärda dom men däremot i fråga satte jag dom. Det är ju det jag är ute efter i den här tråden... Och jag tycker det har kommit fram en hel del matnyttigt här för sådana som mig, som står i startgroparna till att börja ett husbygge. Men just dom pumparna som du visade var väl den största på 6,5kw kanske är i minsta laget till ca 240kvm hus( om jag har förstått rätt dvs, bara försökt googla fram uppgifter angående det...) men det var lite det jag syftade på när jag ifrågasatte deras styrka... man vill ju inte ha en pump som måste gå på max för att värma huset det kan ju inte vara ekonomiskt känns det som iallafall! men jag är ju givetvis tacksam för dina tillskott här! Jag ska iaf höra med dom om det funkar i ett sådant hus...:) för förövrigt verkade dom ju vara bra för att vara en flvp...
 
växelventil skrev:
Hej Vet inte vad du får drivenergin med en Lv-pump på 7-8000kwh och att du skulle spara 1000kwh med en bvp-pump?Monterar både bvp och Lvp tror att du får svårt att få cop 3 med
en Lvp när det börjar röra sig ner mot minus ute.Kan du inte ta in offerter och jämföra.d^_^b
Börjar bli mycket förkortningar man inte förstår nu... Du får gärna förklara så en normal förstår :D
jag har hört med olika rörfirmor angående priser och fått ca 17000€ - 165000kr för bergvärme och ca 12000€ - 115000kr för luftvatten pumpen... det var inga exakta offerter bara uppskattade siffror... ska ju tilläggas att jag har säkert fått lika många olika svar som jag frågat rörisar... angående värmesystem
 
Hej Det jag menar är om du lyckas plocka ut 50w/meter/år och landar på kb in +2 så får du en
riktigt bra ekonomi och eftersom du kör med golvärme (lågtemp) och det gillar en bvp.Om du sätter in en lv-pump och det blir -15 till -20 då blir det rätt tufft för en lv-pump att inte stötta med spets.Min vp går ner till -22 utan spetsen går in.Hittils har jag betalat 270 kr för spets på
6år.Men du måste själv avgöra om det kommer bli lönsamt men jag tycker inte du ska räkna bort en bvp helt.Tips är väll att lyssna med grannar,arbetskamrater osv.om kalkylen vart bra.
Sen är väll upp till dig hur mycket du vill elda.
 
nej som sagt är nog ingenting borträknat ännu, det kan ändra fort... men nu har man iaf ganska mycket mer kött på benen om man säger så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.