Ska bygga nytt och det är ju en hel vetenskap med att välja värmesystem... Är lite inne på Luft/vatten pump och kanske solfångare kopplade till en ackutank, vet inte om man behöver ha återcirkulerande ventilation (eller vad det nu kallas) oxå...+ En kakelugn på nedre plan centralt i huset, finns obegränsad tillgång på ved så den kommer att användas.
Hur låter det? Är det onödigt med solfångare? är det bara dyrt?(installation vs vad man får ut)

Jag är lite skeptisk mot bergvärme och jord värme går oxå bort pga hur tomten ser ut...

Huset är i 2 fulla plan i vinkel ca 116kvm per plan golvvärme överallt.
Mycket funderingar som ni ser hoppas nån kan komma med lite feedback:S
 
  • Gilla
JOEST
  • Laddar…
Har du sett och hört en l/v pump igång? Placering av pumpen (ute och innedelen) mycket viktigt för att inte bli störd! Solfångare är kul, payoff tar väl lite tid beroende på investeringskostnaden. Har du obegränsat med ved tycker jag att du ska ta en titt på en rejäl modern vedpanna och EN rejäl tank till den, billigare kan det inte bli, och så jobbigt är det inte om man nu är intresserad av att elda.Strömavbrott?du bor ju på en ö dock stor men ändå, kalla vårar och varma höstar eller?
 
Jo min mor å far installerad en förra vintern och visst surrar den lite men inte så det stör inne i huset... inne delen låter ju ingenting, men det är just det med ved att det ska eldas även om man är borta eller om man blir sjuk och ingen orkar mm mm...Strömavbrott blir det aldrig i princip, Åland försörjs både från Finland och från Sverige med ström plus att det finns gott om "egen" el på ön :D så där har vi det bra! :p För övrigt drog mina föräldrars pump bara 800kw mer på ett år än vad en bergvärmepump i ett likvärdigt hus gjorde, det var väl därför jag har fått ett intresse för just luft vatten pumpen, jag har ju lite svårt att tro att man tjänar in en bergvärmepump jämfört med en luftvatten pump, Kan också ha helt fel va gäller det...men för ca 70000kr extra som bergvärme kostar så får man ganska mycket el...

skulle nog säga att det är ganska varma vårar och varma höstar... det där följer ju vatten tempen ganska mycket men vi ligger nog väldigt högt upp på soltimmar på ett år listan... därför vart jag lite sugen på om man sku kunna köra varmvatten på solpanel under en del av året, men hurdan är det man ska ha? kan ju inget om det alls känns det som!



silversmeden skrev:
Har du sett och hört en l/v pump igång? Placering av pumpen (ute och innedelen) mycket viktigt för att inte bli störd! Solfångare är kul, payoff tar väl lite tid beroende på investeringskostnaden. Har du obegränsat med ved tycker jag att du ska ta en titt på en rejäl modern vedpanna och EN rejäl tank till den, billigare kan det inte bli, och så jobbigt är det inte om man nu är intresserad av att elda.Strömavbrott?du bor ju på en ö dock stor men ändå, kalla vårar och varma höstar eller?
 
Redigerat:
Innedelen låter, kompressorn och en del annat men har man den i en källare eller någonstans undanskymt så låter det inte mycket inne, men jag tycker det låter alldeles för mycke utomhus. Eldning tar lite tid och reser man bort finns olika system att köra då som elpatron,pellets, elpanna eller nåt annat. Det jag tycker mest intressant med ved är att man får ett mycket billigt uppvärmningssystem driftsmässigt, och elpriserna kommer att stiga rejält framöver, nån rea på el kommer det sannolikt icke bli.
 
silversmeden skrev:
Innedelen låter, kompressorn och en del annat men har man den i en källare eller någonstans undanskymt så låter det inte mycket inne, men jag tycker det låter alldeles för mycke utomhus. Eldning tar lite tid och reser man bort finns olika system att köra då som elpatron,pellets, elpanna eller nåt annat. Det jag tycker mest intressant med ved är att man får ett mycket billigt uppvärmningssystem driftsmässigt, och elpriserna kommer att stiga rejält framöver, nån rea på el kommer det sannolikt icke bli.
Ser att du har nått liknade system du rekommendera... hur mycket ved går det år för dig per år? och el om man får fråga av ren nyfikenhet, ifall man ska måsta tänka om;) Det är ju det där med pannrum oxå som ska till då det är mycket kringkostnader känns det som... visst elen blir knappast billigare men frågan är hur mycket det ska stiga innan man tjänar massor på att elda, det brukar ju alltid dyka upp någon fiffig skatt eller dyl på nått som är nästan gratis
 
Vedåtgång ungefär 25-30 kubik, har inte kört ett helt år än men med hushållsel och min verkstad ca 9000 kWh, reser man bort så kostar det lite mer eftersom jag kör elpanna då. Har en panncentral mellan boningshus och stall-verkstad leder ut värme till husen med kulvert. Som du ser när jag skriver nåt står det en massa längst ner där är lite fakta, sedan två www adresser ena är logger på fastigheten den andra är bilder på mitt husprojekt där bla bygget av panncentralen finns med. En ganska viktig faktor är tillgången på ved, ska man köpa så blir det inte så lönsamt men har du egen blir det mycket billigt. Något som inte många tänker på är att det finns hur mycket gratisved som helst, det som fodras av dig är tid och arbete.
Kan du tänka dig att lägga en vecka drygt så tror jag att du har en årsförbrukning klar.
 
Jo ved finns det ju, men tid... =D har du räknat nått på vad det har kostar vi säger på 20år som grejerna kanske håller om man slår ut inköp, pannrum, kw/h,mm.. jämfört med nått annat system??? Dom där grejerna är ju inte gratis dom heller. Jag har räknat med ca 12000- 13000kwh per år inkl garage 70kvm då tog jag i känns det som jämfört med va det "ska" dra...bara huset sa en rörmokare att sku dra någonstans mellan 6500-7000 på ett år inkl varmvatten sen hushålls elen är ju inte så mycket än iaf med barn sen så blir det väl säkert lite mer...

silversmeden skrev:
Vedåtgång ungefär 25-30 kubik, har inte kört ett helt år än men med hushållsel och min verkstad ca 9000 kWh, reser man bort så kostar det lite mer eftersom jag kör elpanna då. Har en panncentral mellan boningshus och stall-verkstad leder ut värme till husen med kulvert. Som du ser när jag skriver nåt står det en massa längst ner där är lite fakta, sedan två www adresser ena är logger på fastigheten den andra är bilder på mitt husprojekt där bla bygget av panncentralen finns med. En ganska viktig faktor är tillgången på ved, ska man köpa så blir det inte så lönsamt men har du egen blir det mycket billigt. Något som inte många tänker på är att det finns hur mycket gratisved som helst, det som fodras av dig är tid och arbete.
Kan du tänka dig att lägga en vecka drygt så tror jag att du har en årsförbrukning klar.
 
Man kan väl säga så här vissa väljer vp pga bekvämlighet, andra väljer ved för ekonomiska skäl, installationskostnad och material ganska lika, hållbarhetsmässigt vp kort tid (10-12 år) ved lång tid (20-25år)
Det här med beräkningar hur mycket det kommer att kosta med det ena eller det andra är mycket svårt att räkna på, som du vet är det väldigt många som fått just glädjekalkyler speciellt när det gäller vp.
Jag tänker inte övertala dig att köra ved, du får göra som du vill, men hade jag haft tillgång till mycket ved hade valet varit enkelt.Ett tips iaf läs på ordentligt, och jämför mycket nogrannt och räkna på det ena och det andra, framför allt ta i beaktning vad för typ av människa du är, hur mycket tid du vill lägga ner, ingenting eller i snitt 1/2-1 tim om dan utslaget på en vecka.
 
Ja tycker bara det är roligt å få in just sådan åsikter som du har det var ju det jag sökte, mycket tacksam för det och som du säger ska försöka läsa på om ved! är ju ett billigt alternativ verkar det som. Hat haft lite för mig att installation och grejerna kostar mycket mer än en vp...men så verkar det ju inte vara!
 
Allt är relativt finns vedpannor för 60-80k men man kanske inte måste ha en sån, en sak har jag lärt mig och det är EN acktank STOR. Gick på ett erbjudande med 3 X750 liter, jag förstår idag vad Forumgudarna snackar om, begrep det inte förrut.
Fördelar
1 mindre kopplingar
2 lättare att isolera
3 ingen vvb i tank
4 perfekt skiktning

Nackdelar
kan inte komma på någon, skulle va isf att få in den i pannrummet

Tror faktiskt att som en del skrivit använda en gammal farmartank eller oljetank skulle funka med öppet exp kärl, dessa skulle man nog kunna få för en spottstyver. Jag är redan sugen på att bygga ett nytt system.
En 5 eller 10 kubiks farmartank och en 100 Kw panna det vore mumma.....
 
ja då lär du ju kunna duscha iaf! haha ha ha
okej ska ta det i beaktande, en stor tank antecknat! 750l måste man väl komma ganska långt på, för en normal familj om man har tex som jag funderat på luft/vatten vp och eventuellt solfångare... jag menar du har ju 3x750l går det åt? man kan väl inte ha varmvattnet sparat allt för länge ändå eller har jag fått det om bakfoten?
 
750 liter räcker inte långt med min yta 250 kvm men ett hus på 40 kvm räcker det länge, det är klart att det beror på yttertemperaturen också. Ska du köra l/v vp så är säkert 750 liter ok, men en vedanläggning bygger på 1 eldningstillfälle och maxa temp i acktank, sedan kanske det räcker allt från 1 dygn till en vecka beroende på uppvärmnings yta, yttertemp. L/v vp med ack fungerar lite annorlunda där har man en mycket lägre temp och pumpen tillför tanken värme hela tiden, fast egentligen så ska man nog inte köra l/v via ack (inte så säker) men solfångarna går ju bra mot 750 liter. Vttnet du har i acktanken använder man inte till att duscha med det är en sluten krets bättre att ansluta vv till tva, finns många här på forumet som har gjort tror Gordon E gjorde det senast. Rejält isolerad tank finns det personer som kan lagra vv i stor tank upp till 3 v.
 
gisses jag har mycket å läsa på känner jag....
 
Snailman
comfortzone har oxå sådana kraftigare frånluftsvärmepumpar som den ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.