Vårat hus har en lockläkt panel från -57 vilken var målad med en gul oljefärg någon gång senast på 80-talet.

Då vi (sambon) helst ville ha ett rött hus med vita knutar så fick det bli ordentlig ommålning.

Vi började med tvättning och skrapning av alltihop, en strykning med vit Utegrund och två strykningar med röd Villafärg.

Jag hade gärna målat med linoljefärg men ansåg inte att det var rätt på den här typen av hus.

Rätt färg på rätt ställe ni vet ;)
 
settler skrev:
Aha, hur ska man tolka det? Om jag fattar det rätt är Beckers villafärg en alkydoljefärg. Är en sådan alltså bättre än linoljefärg? Jag tänker alltså på kvaliten när det gäller att skydda huset och även hur pass enkelt/jobbigt det är att måla om.

Känner mig lite vilsen, vilken färgtyp ska man egentligen välja för en fasad? Trodde linolja var det bästa men eftersom tydligen majoriteten använder något annat så undrar man. Det vore intressant att veta fördelningen av de olika färgtyperna på Sveriges alla hus!
Vi valde Caparols alkydoljefärg Marstrand, oljade först knutbrädor och vindskenor, samt doppade droppnäsor, därefter grundmålning, sedan en alkydoljemålning, återstår sedan ytterliggare en alkydoljemålning när brädorna sitter på plats.

Rätt eller fel med alkydoljefärg, tja inte vet jag, vi funderare även på Jotuns, demidek optimal, en emulsionfärg (alkydolja/akrylat), men denna föll på priset, kostade ca. 50:- mer /liter,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.