Nu har vi kommit fram till den knepiga frågan om val av färgtyp till fasaden. Vi har bestämt oss för hyvlad ganska tjock panel med pärla. Stående upptill och liggande nertill.
Vi har tänkt sätta upp panelen i februari.

- Måste panelen grundas innan den sätts upp ?

- Vilken typ av färg är bäst ? Huset är i äldre klassisk stil. Vi är intresserade av linoljefärg, åt det ljusare hållet, någon som har erfarenhet ?

- Hur grundar man isåfall ?

- Vilket märke är bäst ?

- Risk för mögel ?

TACKSAM FÖR ÅSIKTER !
 
W
Hej

Många av frågorna har varit uppe massor av gånger men du kanske redan har sökt lite på det (sökmotorn suger iförsig så det är inte helt lätt).

Kan ge mina åsikter på det hela.

- Måste panelen grundas innan den sätts upp ?
Nej igentligen inte men gärna oljas in.

- Vilken typ av färg är bäst ? Huset är i äldre klassisk stil. Vi är intresserade av linoljefärg, åt det ljusare hållet, någon som har erfarenhet ?
Går inte att svara på vilken färg som är bäst, men linoljefärg är helt klart en bra färg. Alla färger har ju sina styrkor och svagheter. Har själv linoljefärg på ett hus som är över 100 år och det har genom alla år endast målats med detta och det funkar kanon. Målar väll om var 15 år kanske, ibland lite längre emellan. Fasad material är nästan uteslutande orginal fortfarande så bra funkar det. Billigt och drygt samt lättjobbat är det oxo att hålla på med. Man har samma färg till allt, grundning, slutstryknin, stål, trä sten what ever.

- Hur grundar man isåfall ?
Se färgtillverkarenshemsida (tex ottosonsfärgmakeri eller gysing). Men rent gennerelt så är det linoljefärgen spädd med balsamterpentin och linolja.

- Vilket märke är bäst ?
Vilken bil är bäst? Ottosons samt gysinge är bland de mest kännda och de är bra

- Risk för mögel ?
Har inte en mögelprick på mitt hus men detta beror oftast mest på läget av huset etc. Kålla i undersökning som ett försäkringsbolag gjorde nyligen och du ser att det inte är någon direkt mögelpåväxt alls

Lycka till och jag röstar såklart för linoljefärg på ditt hus. Du kommer bli nöjd.
 
Tack för svar !

Har hört en hel del negativt om linoljefärg, skulle vara intressant med fler erfarenheter av linoljemålade fasader !

Har kollat på nämnda undersökning, vill minnas att linoljefärger fick negativa resultat där ?


Där vi bygger används mestadels Vinha, har faktiskt inte kollat upp ännu vad det är för typ av färg eftersom vi har varit inne på linoljefärg i första hand.

 
På hyvlat virke kan man tyvärr ofta problem med vidhäftning på färgen är min erfarenhet.

Ang linolja så är min mening att linolja/linoljefärg är en förlegad produkt.

Den har förvisso hög inträningsförmåga i träet,sen slutar tyvärr dess fördelar.

Linoljan har tyvärr tråkiga baksidor som kraftig gulning,lång torktid och problem med gasning vid värme (solljus).


Mycket av dom goda egenskaper som tillskrivs linoljan härstammar mer ifrån andra produkter som tillsattes färgen förr i tiden tex Blyvitt dvs pigment innehållande bly,inte mycket mögel som överlever det.

I dag används nära på uteslutande sk alkyder i oljefärg ,alkyder är tex raffinerade tall och raps oljor som utgör bindemedlet i färgen.

Dock säljs många alkydoljefärger som "linoljefärg" eller "förstärkt med linolja"


Det som varit i ropet dom senaste åren är dom sk vattenburna oljefärgerna dvs en alkyd med vatten som lösningsmedel istället för lacknafta,fördelen är mindre miljöbelastning och lättare rengörning,sen hurvida dom är bra eller inte har jag ingen information om i dagsläget.




 
W
"På hyvlat virke kan man tyvärr ofta problem med vidhäftning på färgen är min erfarenhet."
Skojjar du eller? Det är ju det den används till. Målar med den på plåt etc och den sitter som berget.

"Ang linolja så är min mening att linolja/linoljefärg är en förlegad produkt."
Gammal men ej förlegad, försäljningen har faktiskt öka mycket de senaste åren så den är nog inte ute på ett bra tag.

"Linoljan har tyvärr tråkiga baksidor som kraftig gulning,lång torktid och problem med gasning vid värme (solljus)."
Gulning beror på att den inte får soljus (alltså om du målar en stol och ställer den i en källare, försvinner om du tar ut solen igen. Torktiden var ca 12 timmar om man som jag målade utomhus denna sommaren. Inte så långt direkt. En annan positiv grej är att du kan måla direkt i soljus då det inte innehåller några lösningsmedel.

Angående blyvitt så vet jag inte men tex ottosons färg har aldrig haft detta och de har funnits i över 100 år med samma recept så nog har färgen varit lika bra under alla år.
Zink används dock ofta och kallas följdaktligen zinkvitt, det växer inte mycket på heller.


Det finns dock många som säger att deras linoljefärg är äkta linoljefärg men det kan vara vilken skit som helst och dessa färger har skapat ett extremt dåligt ryckte runt linoljefärgerna. Använder man riktigt linoljefärg istället så går det mycket bättre.
Jag säger dock inte att linoljefärg e det bästa som finns, det finns många mycket bra färger och linoljefärger är en av dessa.
 
Efter 15 år ifärgbranschen på nästan alla sidor burken(målare,säljare,produktion) kan jag säga att det är en avsevär skillnad på hyvlat virke och tex finsågat ur vidhäftningssynpunkt.

Dessutom har jag hadlagt ett flertal reklamationer rörade hyvlat virke och flagnade färg.

Fråga vilken färgtillverkare du vill om lämpligheten att måla utvändigt på hyvlat virke.

Enda andledningen till att försäljningen ökat är att det var en våg av "naturfärger" som hänger kvar hos konsumenten,dock dog den ut ganska fort och få tillverkare fortsatte tillverka tex riktig linoljefärg eller äggoljetempra efter detta.

Ditt påstånde om att man kan måla i direkt solljus och att den inte innehåller några lösningsmedel är komplett fel enl min mening,du har terpentin eller lacknafta i din linoljefärg annars skulle den inte torka ( då torkning sker igenom att lösningsmedlet avdunstar).

Att måla i direkt solljus skapar oftast bara kulör och glans skillnader,dock kan man råka ut för extremt långa torktider då färgen torkar för fort på ytan så att underliggande lösningsmedel får svårt att dunsta ut.

Jag kan säkert ha fel om Bly/zikvitt dock är dom båda inte längre tillåtna av miljöskäl att använda,det som i dag används är titandioxid.

Säger Ottosons att det är så ,så ljuger dom och kommer antagligen få ett saftigt vite av kemikalieinspektionen mfl.



Vi kommer alltid ha delat åsikt om vilken färg som är bra,dock var det inte det som frågan handlade om.

:)
 
W
Langa farbron skrev:
Efter 15 år ifärgbranschen på nästan alla sidor burken(målare,säljare,produktion) kan jag säga att det är en avsevär skillnad på hyvlat virke och tex finsågat ur vidhäftningssynpunkt.

Dessutom har jag hadlagt ett flertal reklamationer rörade hyvlat virke och flagnade färg.

Fråga vilken färgtillverkare du vill om lämpligheten att måla utvändigt på hyvlat virke.

Enda andledningen till att försäljningen ökat är att det var en våg av "naturfärger" som hänger kvar hos konsumenten,dock dog den ut ganska fort och få tillverkare fortsatte tillverka tex riktig linoljefärg eller äggoljetempra efter detta.

Ditt påstånde om att man kan måla i direkt solljus och att den inte innehåller några lösningsmedel är komplett fel enl min mening,du har terpentin eller lacknafta i din linoljefärg annars skulle den inte torka ( då torkning sker igenom att lösningsmedlet avdunstar).

Att måla i direkt solljus skapar oftast bara kulör och glans skillnader,dock kan man  råka ut för extremt långa torktider då färgen torkar för fort på ytan så att underliggande lösningsmedel får svårt att dunsta ut.

Jag kan säkert ha fel om Bly/zikvitt dock är dom båda inte längre tillåtna av miljöskäl att använda,det som i dag används är titandioxid.

Säger Ottosons att det är så ,så ljuger dom och kommer antagligen få ett saftigt vite av kemikalieinspektionen mfl.



Vi kommer alltid ha delat åsikt om vilken färg som är bra,dock var det inte det som frågan handlade om.

:)

Vet inte vilka linoljefärger du kom i kontakt med under dina 15 år i branschen men några lösningsmedel finns då inte in "äkta" linoljefärg. Det är endast kokt linolja samt färgpigment, vissa har iförsig lite sikativ för att den ska torka lite snabbare (men inte alla). Däremot Beckers (som bla tycker man ska spä med lacknafta och inte balsamterpentin) samt andra "stora" som sägers sig ha äkta linoljefärg har allt möjligt i färgen (bla lösningsmedel) men dessa räknar jag inte till äkta linoljefärg.
Så där har du garanterat fel, bara att titta på recepten på dessa färger. Soljusteorin du hade faller ju med detta oxo, däremot kan man ev få andra problem om det nu skulle vara extremt varmt på ytan man målar. Har iförsig aldrig upplevt några sådanna men har hört om det.

Du har rätt i att det inte var vad tråden handlade om men man ska vara noga med fakta om linoljefärg. Det har snackats mycket skit om denna färgen (en del sant men mycket är falska påståenden) och mycket beror på all skit färg som har gets ut under namnet linoljefärg. Det är som med träoljor, det finns en jäkla massa skit på marknaden som lovar mycket men håller väldigt tunnt.



 
Jag målade mina fönster med linoljefärg och det blev bra förutom att det tog länge förän det torkade. Ett helt hus däremot vet jag inte hur det skulle bli... Dyrt i alla fall...

:)
 
W
TomasSussi skrev:
Jag målade mina fönster med  linoljefärg och det blev bra förutom att det tog länge förän det torkade. Ett helt hus däremot vet jag inte hur det skulle bli... Dyrt i alla fall...

:)
Ne det blir garanterat billigare än med alkydfärg eller någon annan "modern" färg. Detta har faktiskt varit uppe förut men hittar inte länken nu tyvärr. Det fiffiga e ju att man bara behöver en färg och en olja (linolja) inte massa olika grunder hit och dit samt olika färger för plåt etc. Jämförde målningskostnaden med en arbetskamrat hans hus är car 180 kvm och mitt är på 322 (hans 1 1/2 plans mitt 2 1/2). Jag gjorde av med under 30 liter färg och han med mer än det dubbla. Linolje färg är extremt drygt och räknar man kvadrat meter kostnaden så är det bara skit färg från ÖB som slår det.
Så priset är inget argument, tiden det tar att måla är dock ett argument, man måste vara noga med att måla väldigt tunnt annars blir det skit. Sedan är torktiden inget problem vid hus målning eftersom hus oftast är så stora så du har att göra en hel dag innan du kommer tillbaka till samma ställe igen och då e det tort.
 
Hej Langa fabron
TAck för dina synpunkter ang linoljefärg.
Jag är ochså i färgbranchen sedan 23 år och har istort sett bara haft kunder som klagar på alla dess egenskaper. Harman valt linoljefärg kan man inte byta till något annat sedan. Som jag brukar säga" Linoljefärg är för dem som tycker om att måla -Ofta"
Jag skulle aldrig välja en linoljefärg till min fasad för så roligt är det inte att skrapa
Anders
 
Fattar ingenting, är det inte just skrapningen som skall minimeras med linoljefärg ?
Och att man INTE behöver måla om ofta. :surprised:
Mycket förvirrande detta.
Verkar finnas en del motståndare till linoljefärg men ingen som själv har använt det och är missnöjd ?
 
W
Anders S skrev:
Hej Langa fabron
TAck för dina synpunkter ang linoljefärg.
Jag är ochså i färgbranchen sedan 23 år och har istort sett bara haft kunder som klagar på alla dess egenskaper. Harman valt linoljefärg kan man inte byta till något annat sedan. Som jag brukar säga" Linoljefärg är för dem som tycker om att måla -Ofta"
Jag skulle aldrig välja en linoljefärg till min fasad för så roligt är det inte att skrapa
Anders

Det är ju det man kan. Många som köper grundad fasadpanel etc vill att den ska vara grundad med just linoljefärg för att de sedan ska kunna välja vilken färg de vill.

Många i färgbranschen har inte sålt bra linoljefärg utan typ becker eller ännu sämre och det e stor chans att folk har klagomål på dessa färger då de inte kommer i närheten av riktgit färg. Skilj på linoljefärg och Linoljefärg. Folk som aldrig har målat med det heller målar oftast fel, alltså för tjock och då blir det skit av allt ihopa.

Lyssna på folk som har målat med riktgit linoljefärg och inte på folk som har hört av andra som har målat med "någon sorts" linoljefärg. Det e absolut inte representativt. Och detta smuttskastar i onödan.
Målare brukar smutskasta linoljefärg oxo men det är oftast för att de tycker det e såååå jobbigt att måla med den för det ska gå så fort så fort hela tiden. Helst sprutlacka hela rummet, suck.
 
Alltså , Man kan inte beställa förgrundad panel med linoljefärg och därefter tro att man kan måla på vilken färgtyp som helst.Linoljefärg är det nästan igen människa som vet hur det egentligen ska målas: 1:a lagret spädd med 30 % terpentin , 2:a lagret med 10-15% terpentin och tredje gången oförtunnad. Och det ska strykas något otroligt tunnt, annars har man garanterat en rynkbildning där fort. Och en sak till: Hur bra håller en linoljefärg kulören?? 100 ggr sämre än de flesta andra färgtyper. ::)
 
Apropå hur man målar med linoljefärg:
All linoljefärg ska inte spädas

ALLBÄCK LINOLJEFÄRG   http://www.linoljeprodukter.se/

• Färgen innehåller inga lösningsmedel och skall ej
spädas med lösningsmedel i något skede.

• Enburkssystem - Samma färg ute som inne till samtliga strykningar.

Men jag har inte använt denna själv, vi tog slamfärg.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.