Vi har målat våra köksluckor av björk och skåpstommar i björkfanér med Allbäcks linoljefärg, två lager. Jag älskar att laga mat och lagar därtill mat med rätt stora gester ;), det är alltså i allra högsta grad ett arbetskök som används (två gånger om dagen oftast; jag är föräldraledig).

Jag tycker att det är jättelätt att torka bort stänk och fläckar. Betydligt lättare än på laminatköken jag har haft tidigare. Vi har inte fått någon missfärgning eller några permanenta fläckar. Jag var tvungen att gå och skärskåda luckorna och vi har fortfarande inget synligt slitage (vi har knoppar på våra luckor). Just på köksluckorna har vi inga problem med skillnad i glans - men det har vi på flera andra snickerier som inte har varit målade tidigare. I köket har vi dock märkt att två av speglarna (som alltså målades lösa) är gulare än de andra, utvändigt.

Äggoljetempera har vi använt i hallen, bland annat på en bröstning, och den kan jag i alla fall tänka mig är svårare att hålla ren just för att den är matt. Vacker som tusan är den dock.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.