Vi har köpt ett hus från 1960 som har ett linoleumgolv i hall och kök. Jag är lite osäker på om golvet är från 1960 eller om det har ett senare datum, om jag får gissa så tror jag att det är nyare (det ser fräscht ut och har lite "mönster" med sporadiskt inlagda fyrkanter i annan färg).

När vi tittade på huset så kände vi ingen speciell lukt, men nu när det är urstädat så luktar det lite "instängt" i hall/kök (bara där) och det beror nog på att de ha skurat mattan.

Jag antar att lukten försvinner med lite vädring, men kan man göra något för minska detta "problem" i framtiden? Behandla golvet på något sätt?
 
C
Tilt skrev:
Jag antar att lukten försvinner med lite vädring, men kan man göra något för minska detta "problem" i framtiden?
Undvik att blöta golvet. :p Linoleum luktar lite skunk när det blir blött men det försvinner när det torkar.
 
Ja, vi har förstått det :) men det kanske finns något knep för att minimera/motverka lukten...?
 
Tack för tipset! Vi ska köpa vax... :)

(En lokal kontorshandel visade sig ha I-vax till försäljning)
 
Tilt skrev:
Tack för tipset! Vi ska köpa vax... :)

(En lokal kontorshandel visade sig ha I-vax till försäljning)
Man ska vara försiktig med vattnet på linoleumgolv. Är det dessutom ett gammalt golv vars yta har skurats sönder så kan det bli en sur lukt när man är på det med vatten. I så fall kan det kanske vara läge byta golv.

Vax, kanske. Beror på vilket skick det är. Om det finns en yta av gammalt golvpolish på så måste man först ta bort det. Om golvet är slitet så kan det vara bättre fortsätta med polish eftersom det lägger sig som en yta ovanpå. Är golvet inte slitet så är vax bättre.
 
jag tycker gammal limmad linoleum luktar hur man än gör. Vi har rivit ut allt utom i ett rum och det är just i det rummet det luktar lite unket fortfarande. Man märker inget när man bor där i längre perioder men åker man bort och triggar näsan med annat märker man det tydligt när man är hemma igen.
 
Kolla så det inte ligger dubbelt lager med linoleum, det är inte helt ovanligt när man lägger ny matta, att man struntar i att ta bort den gamla.

Linoleum är tätt och limmet som då ligger mellan mattorna torkar aldrig ut riktigt, där kan det bildas emulsioner som inte är bra att andas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.