Fick för 7 år sedan nya linoleumgolv, som jag har skött genom dammsugning o våttorkning med såpa. (Så läste jag att såpa inte var bra för linoleum, o övergick till diskmedel.)

Framför allt i köket behövs nu kraftigare tag. Det har blivit gråa stråk där man går som mest = smuts som inte går bort med våttorkning. Dessutom är golvet inte lika blankt som det var i början utan känns strävt med moppen. Vad gör man? Genom att googla har jag kommit fram till att nya linoleumgolv har en hård yta som man ska akta sig för att skura sönder. Vad gäller ytbehandling så tycks vaxning o polish vara två olika saker. Man ska tydligen hålla sig till det som varit innan. I mitt fall har jag varken gjort det ena eller det andra. Vilket är bäst? Hur gör man?
 
Köp en flaska med ivax och blanda enligt anvisningarna så botar golvet sig självt efter ett par tvättar. Linoleum behöver alltid ett tillskott av fett för att inte torka ut.
Anders
 
Kan man skura golvet med hård borste först så att det blir riktigt rent, eller blir det repor då? Eller med skursvamp med vit hård yta?
 
Ivax är det enda rengöringmedlet som du behöver. Det rengör och fyller på med fett som behövs för att linoleumen inte ska torka ut. Överdosera inte för det blir en fet hinna som blir svår att ta bort.
Anders
 
Anders_S skrev:
Ivax är det enda rengöringmedlet som du behöver. Det rengör och fyller på med fett som behövs för att linoleumen inte ska torka ut. Överdosera inte för det blir en fet hinna som blir svår att ta bort.
Anders
Det var inte så enkelt att få tag i I-vax. Verkar vara något som golvvårdsfirmor har tillgång till, men på butikerna häromkring hittar jag ingenting annat än Johnssons polish. Är det någon skillnad?
 
Johnssons polish är till för PLASTGOLV. Ivax för LINOLEUM. De är uppbyggda på olika sätt och funkar inte på varandras golv.
Ring Alfort& Cronholm i Stockholm 08-802160 för att få besked av dem vem som lagerför det i Ditt område.
Lycka till med städningen.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.