Bernieberg Bernieberg skrev:
Hade ju varit intressant att jämföra prover från färgmakare som inte är knutna till något system om man gick in och bad om lite ”Mussla” hos ett par stycken :). Vit? Blå? Kolsvart? Orange?
Med några års mellanrum hör man följande konversation mellan mig och målarfärgsbutiken - "Hej! Jag skulle vilja ha en liter gurka tack."
Mycket lättare att komma ihåg det än nån färgkod. :D

Beckers gurka är för övrigt mörkgrön och jag har den som foderfärg runt fönster och dörr.
 
  • Gilla
Lottes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske beror på om det är svaga eller kraftiga färger man pratar om. Vi skulle måla ett sovrum gult och först var vi inne på Clear Grasse på sidan [länk] för den såg trevligt varmgul ut på en liten lapp, men eftersom vi också vet att intensiva färger blir starkare och mer påtagliga när de kommer över en stor yta så valde vi i stället att provmåla med Shiny Grasse som är bra mycket svagare och det räckte väldigt bra med den för att det ska upplevas som ett rejält gult rum.

När jag tänker på lindblomsgrönt tänker jag på något sånt här (i alla fall som det ser ut på min skärm): [länk]
Men målar man alla luckor i ett kök med det så kommer man nog att vända i dörren.

Men jag håller helt med dig om ögat inte kan särskilja färger som ligger nära vitt från rent vitt.
Ja den var riktigt snygg men väldigt grön :D risken är som sagt att man vänder i dörren. Men någon här inne i forumet borde väl ha ett lindblomsgrönt kök som de är jättenöjda med?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Hade ju varit intressant att jämföra prover från färgmakare som inte är knutna till något system om man gick in och bad om lite ”Mussla” hos ett par stycken :). Vit? Blå? Kolsvart? Orange?
Typ dyfärgad är den iallafall. En av de fulaste färger man kan se egenltigen, en grå färg med lite grön ton i. Men den är väldigt bra bredvid fondväggen med mönster i samma färg, och med ett antal färgglada tavlor på, vars färger verkligen lyser upp av den dyfärgade bakgrunden. Och så är det kul att säga till folk att man avsiktligt valt en riktigt ful färg :crysmile:
 
  • Gilla
se38006
  • Laddar…
Mats-S
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser att Ballingslöv har S 2005-G70Y, men det är i princip grått om det inte har något annat att hävda sig emot.
L Lottes skrev:
Det är just sådant här som jag vill ha tips om, inte en "tråkig" lindblomsgrön, det får gärna bli lite stuns men inte för mycket så att man baxnar varje morgon. :D
Absolut inte grått och tråkigt när man ser dom live. Ballingslöv har just den färgen utställd på deras butik i Infra city, GRYMT snygg färg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.