T Polos skrev:
Hennes firma har funnits i två år så det skulle vara intressant att veta hur många objekt dom köpt in och sålt under den tiden.
823k i omsättning 2016 på 2 pers, så inga stora summor direkt. Men fortfarande kul folk satsar!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
823k i omsättning 2016 på 2 pers, så inga stora summor direkt. Men fortfarande kul folk satsar!

Dessutom lite kul och lustigt att det kan räknas som tips och råd "oberoende på konsumentens sida"
 
B billy_baver skrev:
Dessutom lite kul och lustigt att det kan räknas som tips och råd "oberoende på konsumentens sida"
Titeln får mig att tro det handlar om en hemmapulare som kapitaliserade på sin kunskap. Tycker det faller in bra på byggahus
 
Kul att de hittat något att leva på.

Som husköpare hade jag dock dragit mig för dessa pimpade hus. Gör man förändringar endast i syfte att öka marknadsvärdet finns det stor risk att det inte är av någon varaktig kvalité. Att mata märren med arsenik innan marknaden har man hållit på med i alla tider.
Sen känns det tråkigt att det ska finnas någon mellanhand som tjänar pengar på något som man själv likaväl kunde gjort utan att mata mellanhanden. Köparen av ett sunkigt 70-talshus kan väl själv anlita hantverkare för samma pris.

Sälj hellre i såna fall konsult- och stylingtjänster. Som ett paket: "Har du köpt ett sunkigt hus? Vi ger dig förslag, kostnadskalkyler och kontakt med hantverkare med bra referenser".
 
T tompaah7503 skrev:
Kul att de hittat något att leva på.

Gör man förändringar endast i syfte att öka marknadsvärdet finns det stor risk att det inte är av någon varaktig kvalité.
Jag mins när jag had en tråd om vårt golv, vi rev ut några ton med 20-tals fyllnadsmaterial, lade nytt undergolv och sedan massivt golv på det. Fick massor med kommentarer som "varför lade du inte bara klickgolv på det befintliga golvet", etc, etc. svårt pleasa byggahusläsarna :p
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag mins när jag had en tråd om vårt golv, vi rev ut några ton med 20-tals fyllnadsmaterial, lade nytt undergolv och sedan massivt golv på det. Fick massor med kommentarer som "varför lade du inte bara klickgolv på det befintliga golvet", etc, etc. svårt pleasa byggahusläsarna :p
Haha, visst är det en gnällig skara. Men du gjorde ditt golvbyte av passion för kvalité och bra utförande (läste tråden). Inte för att göra huset snyggare på bild så det gick att sälja lättare. Har inget emot renoveringar men när det är "sminka grisen"-taktik på dem så tycker jag man kan avstå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tror helt klart att detta är en bra företags idee, inte så unik dock, det finns många som håller på med det.

Sen är nog de som läser här på forumet inte den tilltänkta målgruppen. Vi som hänger här är vi som gillar att renovera/bygga själva. Man ska dock vara medveten om att vi är en liten minoritet och att de flesta Svenssons vill bara vill ha ett fint färdigt hus, och saknar kunskap att se djupare än ytskikten.


Att komma med sexistargument för att försöka förklara nåt så enkelt som att vi som läser här är fel målgrupp är bara tramsigt.
 
Det spelar som de flesta förstår ingen roll vilka åsikter som utrycks här angående hur bra eller dålig deras affärsidé är, eller vilka produkter dessa entreprenörer borde erbjuda istället. Det finns nämligen en obarmhärtig domare av huruvida upplägg som dessa håller, och det är tiden. Vore kul att veta om det funnits något företag som gjort något som liknar detta upplägg under en lite längre tid, säg 25 år eller så. Det kommer bli väldigt intressant att se vilka företag som rensas ut nu i den relativt nyligen påbörjade nedgången.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Det spelar som de flesta förstår ingen roll vilka åsikter som utrycks här angående hur bra eller dålig deras affärsidé är, eller vilka produkter dessa entreprenörer borde erbjuda istället. Det finns nämligen en obarmhärtig domare av huruvida upplägg som dessa håller, och det är tiden. Vore kul att veta om det funnits något företag som gjort något som liknar detta upplägg under en lite längre tid, säg 25 år eller så. Det kommer bli väldigt intressant att se vilka företag som rensas ut nu i den relativt nyligen påbörjade nedgången.
Jag irriterar mig bara på alla jante som aldrig kommer vara driftiga nog att bli entreprenörer själva och sedan sitter och neggar i varenda tråd. Det blir tradigt
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
C
Det är provocerande och hotfullt att två vackra kvinnor som sysslar med inredning kan jobba med (och tjäna pengar) även på att renovera upp ett helt hus och sälja med vinst. Vissa män kan då inte tänka sig att de här kvinnorna även förstår det byggtekniska och gör alla rätt även på den punkten. Helt förblindade av deras utseende läser de inte ens texten i artikeln. Patetiskt.
 
Missade att det var ett företag med två vackra kvinnor. Ber om ursäkt för mitt affärsidékritiska inlägg.
Man får naturligtvis inte kritisera företag som drivs av vackra kvinnor, deras företag och affärsidéer står höjda ovanför alla synpunkter.
 
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Missade att det var ett företag med två vackra kvinnor. Ber om ursäkt för mitt affärsidékritiska inlägg.
Man får naturligtvis inte kritisera företag som drivs av vackra kvinnor, deras företag och affärsidéer står höjda ovanför alla synpunkter.
Har man sexist glasögonen på sig så går det inte att förstå att det för de flesta av oss inte är relevant hur personerna bakom ett företag ser ut.
Det är inte lönt att argumentera med dem som bara bryr sig om vad för kön (eller ursprung eller nåt annat random) personerna har.
 
  • Gilla
Squall Leonhart och 2 till
  • Laddar…
Om jag ska klaga på något så är det två punkter som stör mig, annars ser jag det som vilken verksamhet som helst.

1. Att begränsa sig till givna objekt av viss årsmodell och förmodligen geografiskt område borde begränsa hur länge företaget kan fungera ekonomiskt relativt snabbt. Det är ju inte så stor omsättning på 70-talsvillor att man kan välja och vraka mellan repobjekten.
2. Artikeln får det att låta som att företaget prioriterar enbart det som syns utåt. Om så är fallet så låter det ju lite som "Pimp My Ride".

Annars, som sagt, så ser jag det som vilken verksamhet som helst som är en utveckling från en hobby. Vilket i mitt tycke inte är så ovanligt idag. Kul för vem som än lyckas med det oavsett kön och utseende. :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag irriterar mig bara på alla jante som aldrig kommer vara driftiga nog att bli entreprenörer själva och sedan sitter och neggar i varenda tråd. Det blir tradigt
Jag älskar entreprenörer, det är ju helt fantastiskt att folk satsar sitt livs besparingar på att skapa produkter som jag kan välja att köpa om jag tycker de är mer värda än mina pengar, eller skita i om jag hellre behåller pengarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.