D
Tänkte gjuta två fundament på berg för en linbana. Avstånd mellan fundamenten, dvs linbanans längd blir ungefär 30m.

Jag hade tänkt sticka ner två VKR-rör i fundamenten.

Vad tror ni behöver för storlek på fundamenten?

Tjocklek på VKR-rören?

Tänker att rören ska sticka upp ca 2,5m från fundamenten sen kan jag svetsa på fästen för vajern. Tanken är att jag bara armerar och förankrar fundamenten i berget, inga tvärstag eller dylikt.
 
Ritning av en stolpe stödd av vajer, med en höjd av 2,5 meter, stående på en höjd. Skissen visar förankringspunkt längst upp på stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det en korrekt uppfattning?

Isåfall är min bedömning att du behöver en riktigt saftig VKR....

Kan man fästa vajern bakom stolpen så minskar det ju kraven drastiskt...
Tips kan ju vara att titta på hur linbanorna som finns på lekplatser är byggda, och sno det rakt av....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tänkte gjuta två fundament på berg för en linbana. Avstånd mellan fundamenten, dvs linbanans längd blir ungefär 30m.

Jag hade tänkt sticka ner två VKR-rör i fundamenten.

Vad tror ni behöver för storlek på fundamenten?

Tjocklek på VKR-rören?

Tänker att rören ska sticka upp ca 2,5m från fundamenten sen kan jag svetsa på fästen för vajern. Tanken är att jag bara armerar och förankrar fundamenten i berget, inga tvärstag eller dylikt.
Jo kollade lite och du har ju utmaningen med ett "enkelfel" som knäcker ett fundament och vad jag kan se så har de flesta ett "mothåll".

Exempel
https://www.naturlekplatser.com/linbana
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Handritad skiss av strukturellt stöd med tre stolpar: två stolpar framåt och en stolpe bakåt fästes direkt i berget, kopplade med gröna linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du berg i dagen måste det vara betydligt enklare att bygga som i lekparken, med två stolpar i tryckt byggtimmer "framåt" och en bakåt som fästs direkt i berget...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Ska en person åka i linbanan behöver man nog mer underlag än att tro fram dimensionen. Att förlänga linan och förankra i berg bakom stolparna i linbanans förlängning är ett bra sätt att kunna hålla stolparna i rimlig dimension och belasta dem i tryck neråt isf böjning in mot linbanan. Det blir stora dragkrafter i linan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Viktigt att tänka på att utväxlingen i dragriktningen/ner blir enorm med spänd lina. Med lite nedhäng blir krafterna betydligt mindre. Något fjädrande element i dragriktningen är nog bra för att begränsa krafterna. Lina och fundament fjädrar också men något extra mer kontrollerat är nog bra.
 
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]

Är det en korrekt uppfattning?

Isåfall är min bedömning att du behöver en riktigt saftig VKR....

Kan man fästa vajern bakom stolpen så minskar det ju kraven drastiskt...
Tips kan ju vara att titta på hur linbanorna som finns på lekplatser är byggda, och sno det rakt av....
Ja det går att fästa vajern bakom stolpen men det finns inte jättemycket marginal. Säg att jag kan fästa den 1,5-2m bakom.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
B Bjober skrev:
Viktigt att tänka på att utväxlingen i dragriktningen/ner blir enorm med spänd lina. Med lite nedhäng blir krafterna betydligt mindre. Något fjädrande element i dragriktningen är nog bra för att begränsa krafterna. Lina och fundament fjädrar också men något extra mer kontrollerat är nog bra.
Jag tror jag kommer kunna köra med en mindre spänd vajer som mer hänger mellan stolparna.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
D
Banan är tänkt att gå utmed huset och jag kommer behöva ta ner något eller några trän.
 
  • Sluttande mark täckt med mossa och lavar, omgiven av några träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilder föreställer en stig utmed ett hus i skogen, omgivet av träd och med en hängmatta upphängd mellan två träd nära huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]

Är det en korrekt uppfattning?

Isåfall är min bedömning att du behöver en riktigt saftig VKR....

Kan man fästa vajern bakom stolpen så minskar det ju kraven drastiskt...
Tips kan ju vara att titta på hur linbanorna som finns på lekplatser är byggda, och sno det rakt av....
Jag lånar din fina illustration Dan.

Om jag skulle räkna på detta med högst amatörmässiga beräkningar så skulle jag anta 5000kg i linans dragriktning.
Stolpes höjd 2500mm/Stolpes bredd (4kantrör) 150mm=16,6ggr utväxling.
Dvs 5000kg x 16,6ggr=83333kg kommer vilja slita isär stolpens nedre vänstra sida.
Alltså böja stolpen.
Med 150mm sida x 6mm godstjocklek blir det 900mm2 material som ska ta 83,3ton.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det håller inte ens höghållfast stål för.
Den som verkligen kan räkna på sådant här räknar givetvis med materialet i hela stolpen men för mig har denna förenklade metod fungerat mycket bra som en grov fingervisning om det kommer fungera när jag konstruerar åt mig själv.

Det vi också ser är att om vi breddar stolpen , som föreslagits med en punkt någon meter till vänster i bild så minskar utväxlingen och krafterna dramatiskt.

Smarta konstruktioner slår grovt järn varje gång!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tänkte gjuta två fundament på berg för en linbana. Avstånd mellan fundamenten, dvs linbanans längd blir ungefär 30m.

Jag hade tänkt sticka ner två VKR-rör i fundamenten.

Vad tror ni behöver för storlek på fundamenten?

Tjocklek på VKR-rören?

Tänker att rören ska sticka upp ca 2,5m från fundamenten sen kan jag svetsa på fästen för vajern. Tanken är att jag bara armerar och förankrar fundamenten i berget, inga tvärstag eller dylikt.
B Bjober skrev:
Jag lånar din fina illustration Dan.

Om jag skulle räkna på detta med högst amatörmässiga beräkningar så skulle jag anta 5000kg i linans dragriktning.
Stolpes höjd 2500mm/Stolpes bredd (4kantrör) 150mm=16,6ggr utväxling.
Dvs 5000kg x 16,6ggr=83333kg kommer vilja slita isär stolpens nedre vänstra sida.
Alltså böja stolpen.
Med 150mm sida x 6mm godstjocklek blir det 900mm2 material som ska ta 83,3ton.
83333/900=92,6Kg per mm2. Det håller inte ens höghållfast stål för.
Den som verkligen kan räkna på sådant här räknar givetvis med materialet i hela stolpen men för mig har denna förenklade metod fungerat mycket bra som en grov fingervisning om det kommer fungera när jag konstruerar åt mig själv.

Det vi också ser är att om vi breddar stolpen , som föreslagits med en punkt någon meter till vänster i bild så minskar utväxlingen och krafterna dramatiskt.

Smarta konstruktioner slår grovt järn varje gång!
TS behöver även fundera igenom konstruktionen av svetsen/monteringen i toppen....

De där 5 ton kommer att belasta svetsen.
5 ton är med säkerhetsmarginal ?
 
D Derbyboy skrev:
Tanken är att jag bara armerar och förankrar fundamenten i berget, inga tvärstag eller dylikt.
Du behöver tvärstag om du inte går upp i komiska dimensioner. Typ en redig ibalk. Kraften från linan ska pressa ner stolpen inte böja den.

Hade du tänkt linbana med sele? I så fall kanske man kan snåla lite på tjockleken på sandbädden över sträckningen. Tycker det ser ut som berghäll.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
TS behöver även fundera igenom konstruktionen av svetsen/monteringen i toppen....

De där 5 ton kommer att belasta svetsen.
5 ton är med säkerhetsmarginal ?
5ton var en antagen siffra helt utan beräkning.
Men om vi försöker... med 0.3meter nedhäng på 30meter lina får vi utväxling 100ggr. Med 50kg hängande i linan får vi 5000kg i dragriktningen. Så nej, det är ingen marginal.
(Sitter å funderar om man ska räkna på halva linans längd....men det spelar inte så stor roll...det blir snabbt stora krafter ändå.)
 
D
J Jaggatagga skrev:
Du behöver tvärstag om du inte går upp i komiska dimensioner. Typ en redig ibalk. Kraften från linan ska pressa ner stolpen inte böja den.

Hade du tänkt linbana med sele? I så fall kanske man kan snåla lite på tjockleken på sandbädden över sträckningen. Tycker det ser ut som berghäll.
Sandbädd? De kan väl åka över berget, blir kanon tänker jag.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
AXS
Byggde den här, blir odentliga krafter om inte vajern är väldigt slak.

Finns det inget träd som du kan fästa i?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.