När man jämför en HEA160 med en limträbalk 90*405 så har HEA160-balken större momentkapacitet men lägre böjstyvhet. Konstruktören kanske inte beaktade nedböjning eller så tillät han/hon större nedböjningar?
 
Konstruktören fick fram en nedböjning på 7 mm vid full snölast/belastning
 
"Boxa" den med ett plattjärn, så styvar du upp den väsentligt, om det behövs..

"Alla svetsbara mtrl är att föredra framför trä"
 
Jag kommer att ha 20mm mellanrum i mellan fönster och överliggare, för att kunna klara av en maximal nedböjning på 10mm, vilket förmodligen aldrig kommer att hända i mitt fall.
 
I
shelby67 skrev:
Jag kommer att ha 20mm mellanrum i mellan fönster och överliggare, för att kunna klara av en maximal nedböjning på 10mm, vilket förmodligen aldrig kommer att hända i mitt fall.

Eller oxå går du upp ett snäpp i dimension till HE180A för att slippa nedböjning och har du inte plats på höjden för en sådan kan du använda HE160B som har i stort samma data.
__________________
Byggaren
 
Du menar att om jag tar en hea 180 istället för hea 160, så får jag ingen nedböjning alls?
 
I
shelby67 skrev:
Du menar att om jag tar en hea 180 istället för hea 160, så får jag ingen nedböjning alls?

En HE180A har nästan dubbelt så stort Ix (styvhet) som en HE-160A. Så svaret är ja.
_______________________
Byggaren
 
Skjutparti leverentören ( hajom ) rekomenderar 20mm mellanrum i överkant!

Enligt konstruktören jag varit kontakt med, så kommer jag bara utnyttja balken till ca 40% med min konstruktion, och med en hea-160 vid 100% last skule få en nedböjning med 7mm, alltså 13mm kvar imellan fönsterkarm och överliggare och då endast vid full snölast, inte många dagar per år här i stockholms skärgård!

Finns det det någon annan speciell orsak som jag ändå bör överdimensionera till hea-180
 
I
shelby67 skrev:
Skjutparti leverentören ( hajom ) rekomenderar 20mm mellanrum i överkant!

Enligt konstruktören jag varit kontakt med, så kommer jag bara utnyttja balken till ca 40% med min konstruktion, och med en hea-160 vid 100% last skule få en nedböjning med 7mm, alltså 13mm kvar imellan fönsterkarm och överliggare och då endast vid full snölast, inte många dagar per år här i stockholms skärgård!

Finns det det någon annan speciell orsak som jag ändå bör överdimensionera till hea-180

Nej. Inte om konstruktören har räknat rätt och du inte avser att ändra lasterna på 'loftet' som berör den.
_________________
Byggaren
 
Ja som en sann svennson! så är det väl lika bra att överdimensionera.
 
Med risk för att verka tjatig, fick jag bra pris på en 160, rent av gratis ?
så hade jag kört på det, vid tveksamhet hade jag förstärkt den,
Jag ersatte en limträ som som satt slarvigt, och var för kort, med ett stående plattjärn,
300x10 ? Tokskruvat till 2 st 2 tum 8
Spännvidden är drygt tre meter över en port, den bär upp en avsågad bjälke , som i sin tur bär upp övervåningen och taket...
 
I
Mäster skrev:
Med risk för att verka tjatig, fick jag bra pris på en 160, rent av gratis ?
så hade jag kört på det, vid tveksamhet hade jag förstärkt den,
Jag ersatte en limträ som som satt slarvigt, och var för kort, med ett stående plattjärn,
300x10 ? Tokskruvat till 2 st 2 tum 8
Spännvidden är drygt tre meter över en port, den bär upp en avsågad bjälke , som i sin tur bär upp övervåningen och taket...

Jag antar att du har satt plattjärnet på högkant?
_________________
Byggaren
 
Försökte först, men det var så besvärligt att få dit det på högkant, så jag satt dit det liggande istället..:D

Nejdå, menade på högkant där jag skrev stående...

Och med att förstärka hea balken, så tänker jag då på svetsning,
Pula med brädlappar som jag gjorde i garaget, var inte vad jag menade, bara det att ett extra liv på balken gör skillnad..
 
Redigerat:
I
Mäster skrev:
Försökte först, men det var så besvärligt att få dit det på högkant, så jag satt dit det liggande istället..:D

Nejdå, menade på högkant där jag skrev stående...

Och med att förstärka hea balken, så tänker jag då på svetsning,
Pula med brädlappar som jag gjorde i garaget, var inte vad jag menade, bara det att ett extra liv på balken gör skillnad..

Då kanske du ska Googla ett tag på 'Steniers sats' och se vilken verkan det fick i den gemensamma balken, bestående av två stycken 2"x8" och 'tokskruvat', som de skriver, p.b.s. om ett stående plattjärn 300x10? (Om jag fattat dig rätt.)

Även böjmotståndet för en rektangulär profil enl. formeln: bxh^2/6 kan vara av nytta. Allt oaktat att trä och stål har helt olika E-modul som gör att samverkan stål/trä inte tillhör det lättaste att beräkna.

Dessutom får du ta hänsyn till skjuvningen i materialen skiljer sig åt (vilket oxå framgår genom en jämförelse av E-modulen).

Du skriver vidare att "...ett extra liv på balken gör skillnad." Tänk... jag tror inte gubben Hookes skulle vara överens med dig där. Tvärtom. Han skulle nog vända sig i sin grav av det påståendet.
__________________
Byggaren
 
Nu beräknade jag inte mitt projekt, utan måttade av vana mellan tummen och pekfingret, samt tog vad jag hade till hands, och det fungerade, och blev starkare än tidigare lösning som satt där,

Att jag då yrkesmässigt stått i flera år och svetsat livförstärkningar och svetsat balkar av plattjärn, då önskade dimensioner inte fanns att tillgå, var i onödan då?
Får väl göra ett besök på gamla arbetsplatsen och tala om för ingenjör å gubbarna att dom uslas i onödan...:D

Vi pratade om 3,6 m dagöppning på en liten villa va ?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.