Jag skall bygga ut ett hus med 16-gradig lutning.
Spännvidden är 7m. och "takstolarna" skall vila på långsidornas väggliv, alltså ingen nock alls om ni förstår vad jag menar.. Det handlar om raka plank mellan väggliven alltså.

Behöver man limträ i ett sådant läge, eller räcker det att lägga grova plank, typ 45x220 eller liknande.??

Någon länk till bra sida där man kan dimensionera. Helst vill jag sätta cc120 men tätare går ju om man kan slippa limträ då..
 
Här hittar ni fina dimensioneringsprogram för limträ och kertobalk. Du kan skriva ut en fin rapport att ta med dig till byggsamrådet saturnus2 ;).

http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9
http://www.martinsons.se/default.asp?id=13332&PTID=&refid=13339

Själv är jag som Styx ute efter ett liknande dimensioneringsprogram fast för vanligt konstruktionsvirke. Är det någon som känner till ett sådant?
Det borde väl åtminstone finnas tabeller för att "översätta" mellan K-virke och limträ?
 
Hade nästan misstänkt att det krävdes limträ..

Grejen är att det inte är mitt eget hus, utan syrrans. Det fanns redan en likadan flygel (som den som skall byggas nu) och i den sitter bara vanliga plank, 45x220 (tror jag det var) så därför började jag fundera på om det skulle räcka..

 
Tack för länken, Faidros. Vågar man sticka ut..och fråga vad som händer om man limmar och spikar ihop två 45x220mm? ur hållfasthetsynpunkt.
 
Vågar man sticka ut..och fråga vad som händer om man limmar och spikar ihop två  45x220mm? ur hållfasthetsynpunkt.
Den blir dubbelt så stark, dvs den klarar dubbla böjmomentet. Om lasten ligger på båda så behöver dom inte sammanfogas alls, åtminstone inte hållfasthetsmässigt.
Du uppnår precis samma effekt genom att lägga bjälkarna dubbelt så tätt, t.ex. cc 600 isf 1200.
Jag tror ändå inte att det kommer att fungera, möjligen i brottgränsstadiet (dvs risken för att bjälken går av) men inte i bruksgränsstadiet (deformationer) eftersom nedböjningen kommer att bli alldeles för stor. Men man måste ju räkna på det för att  veta säkert.

/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.