yens skrev:
Fast det här handlar ju inte om att laminera, utan att limma ihop två 18mm-skivor. Det borde vara möjligare att få bra, jag räknar med att stryka ut ett jämnt lager lim och därefter pressa rejält med mååånga tvingar, och då kanske dessutom göra en variant med ett par klossar på mitten, för att jag ska kunna sätta lite tryck mitt på också.
Om inte undersidan kommer att vara synlig så kan du ju skruva ihop skivorna medans limmet torkar. Sen tar du bort skruvarna och fyller hålen med plastiskt trä i rätt färg och slipar.
/B
 
bengtn skrev:
Om inte undersidan kommer att vara synlig så kan du ju skruva ihop skivorna medans limmet torkar. Sen tar du bort skruvarna och fyller hålen med plastiskt trä i rätt färg och slipar.
/B
En mycket god idé, ännu bättre är ju att räkna ut var "underredet" till bordet kommer att sitta, hitta några punkter där det inte ska fästas, försänka ovan nämnda skruvar och låta dem sitta... Så att de aldrig kommer synas...
 
bengtn skrev:
Om inte undersidan kommer att vara synlig så kan du ju skruva ihop skivorna medans limmet torkar. Sen tar du bort skruvarna och fyller hålen med plastiskt trä i rätt färg och slipar.
/B
Varför lägga ner jobb på att spackla på undersidan av bordet ? Om man ändå har hamnat i läget att man ser den delen av bordet så bryr man sig nog inte om ifall det är spacklat eller inte :p

För övrigt ett roligt projekt d^_^b
 
Jag lovade ju ett par bilder när mina bord var klara, nu är det iof oljning kvar, men så här ser det ut än så länge i alla fall... borden är i ek och pusselbitarna i valnöt, den mörkaste biten jag kunde hitta, för vissa var inte mycket mörkare än ekskivorna...

Första bilden är första bordet utan pusselbit, den andra är de två hittills klara borden inklusive pusselbitar, både den hela för att hålla ihop borden och de mindre där man ska kunna ansluta andra bord (senare...).

Bildkvaliteten är sådär, mobilkameran var närmast... :)
 
  • bord1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bord2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt Jobbat d^_^b
 
Kul idé :) Borde gå att hitta på massor av varianter på samma tema.

Glöm inte att lägga ut några bilder i "Stora skryttråden" när du fått på oljan!
 
Nu har jag lagt till en bild i stora skryttråden också, när bordet(en) är på plats där de ska stå. Tack så mycket för alla engagemang, som vanligt gäller den byggahusska sanningen, det hade blivit klart sämre utan detta utmärkta forum!!
 
Vackert! Det blev ju riktigt snyggt och en kul ide med pusselbiten som faktiskt verkar funka.

Hur gjorde du med limmningen? Blev det skruvar från undersidan till slut?
 
Det blev några få skruvar, men mest blev det lim. Det var ett ställe där det inte riktigt ville fästa, så jag borrade och skruvade i några skruvar (2-3 st). Kanterna blev helt ok faktiskt, tillräckligt för att jag skulle vara nöjd.

Pusselbiten funkar över förväntan, drar jag i ena bordet så rör sig borden som om de vore ett. Hittills har jag bara byggt en hel och två halva pusselbitar, jag har inte prioriterat bitarna som inte används dagligen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.