Jag har tänkt bygga ett soffbord, eller snarare tre. De ska kunna användas var för sig, men även sättas ihop. Det värsta jag vet är möbler som glider omkring när de borde sitta ihop, så jag vill fästa ihop dem lite kul. Tanken är en pusselbit i avvikande träslag. Om borden står för sig så byter man den hela pusselbiten mot en halv, så att bordet blir helt kvadratiskt. Till bordsskivan hade jag tänkt limma ihop två 18mm limträskivor, där pusselbiten är utsågad ur den övre. Min fråga är hur jag ska limma ihop dessa två skivor för att få det så homogent som möjligt. Ska jag applicera ett tunt limlager över hela skivan med pensel, eller hur gör jag lämpligast för att det ska framstå som en skiva. Jag är ingen limexpert, men sådana finns det säkert här. :)

Jag bifogar en liten bild på mina idéer, som i alla fall visar principerna.
 
  • bordside1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte limexperten du eftersöker. Jag vill bara ta tillfället i akt att säga att idén var riktigt kul!
 
Jag är definitivt inte heller någon expert på området men läser ju mycket här. Mitt intryck är att det oftast brukar sluta med att "vanligt vitlim duger gott". Du har kanske sett den aktuella diskussionen om Titebond om det kan vara till någon hjälp: http://www.byggahus.se/forum/verkty...290-nagon-som-anvaender-titebond-traelim.html

Vad jag tycker är en minst lika intressant fråga är hur du bäst pressar ihop skivorna. Du har kanske redan en lösning på det? Annars är det en fråga jag har ställt mig några gånger. Har man ett plant underlag, en pall tegelsten eller 10 säckar cement så är det kanske inget problem. Jag har också sett något om att man kan såga till en "bananformad regel" som man spänner i ändarna. Detta skulle kunna vara lite snyggare men jag vet inte hur mycket "bananform" som krävs. Någon med erfarenhet kanske kan komma med bättre och exaktare tips?

(Reglar som är skeva på de mest fantastiska sätt är ju inget svårt att hitta, problemet är väl om man behöver en mer kontrollerad form som i detta fallet. :))
 
Tack för bra svar, ja det där med pressandet har jag ju inte riktigt kommit till ännu, jag har "rikligt" med tvingar och tänkte väl i min enfald att det skulle räcka att sätta dem hyggligt nära varandra runt om. Kanske ska man försöka sig på något sätt att även få tryck på ett ställe mitt på skivan genom att antingen köra "bananregelvarianten" eller kanske en rak regel som man spänner över en kloss som man sätter mitt på skivan, om någon förstår vad jag menar :) Jag ska läsa i den andra tråden du tipsade om, tack!
 
Här har du ett exempel på hur du tillverkar "bananreglar" eller om du har mer pengar än tid så kan du alltid köpa färdiga Bowclamps.
 
ottot skrev:
Här har du ett exempel på hur du tillverkar "bananreglar" eller om du har mer pengar än tid så kan du alltid köpa färdiga Bowclamps.
Mycket bra beskrivning.

--- Mats ---
 
Mycket intersant med pusselbit skall bli spännande att se hur det går för dig.
Beträffande att pressa ihop två skivor så har jag gjort det några gånger.
Jag lägger skivorna på ett stabilt arbetsbord, sedan 2" plankor några stycken på högkant ovanpå, sedan pressar jag 2"x3" mot taket, taket måste vara stabilt,( jag har betong)
 
En idé orelaterad till ditt problem, vore det inte sjysst om du gör en pusselbit, delar den i 2 (så ådringen stämmer mellan de 2 delarna), limmar fast varje bit i varsitt bord och sen har t.ex. starka magneter på sidorna istället? Personligen hade jag tyckt det var opraktiskt att ha 2 uppsättningar av pusselbiten där den ena uppsättningen bara kommer ligga o skräpa när den inte används.
 
pjkw: Det var iof en spännande idé att dela pusselbiten, men lite av vitsen är ju att den faktiskt ska ha en funktion. Det där med "ligger och skräpar" är dock något jag också funderat på och jag har lite tankar på att försöka fästa dem på något smart sätt, kanske låta ett av de fyra hyllplanen få en fräst "mall" där biten ligger stadigt när den inte används. På så vis tvingas jag även köpa en handöverfräs, vilket ju aldrig är dumt, att motivera ett inköp med något så konkret behov... ;-)

blev: Jag har också betongtak, så det är ju en idé.

Gällande de där bananreglarna känns det som ett enormt jobb för att kunna pressa skivor, men jag ska titta lite mer på det.

Tack för allas engagemang, nu känns det ju som jag tvingas gå vidare med idén med mitt pusselbitsbord. Nästa fråga är träslag. Jag hade tänkt göra borden i ek, och pusselbitarna i valnöt, men jag hade även en idé att göra ett bord i Björk, som normalt ska stå mellan två fåtöljer några meter bort, men som vid behov kan anslutas till de andra två. Det skulle ge lite roliga färgmöjligheter med olika träslag. Eller blir det bara plottrigt?
 
Jag har kombinerat ek och björk i flera möbler jag byggt bla två soffbord och jag tycker att det blir snyggt.

Norrl.
 
Mina inte alltför omfattande erfarenheter av att laminera skivor är att det är stört omöjligt att pressa ihop dem så att det blir bra, när man håller på med tvingar och böjda reglar och allt man han hitta på. Nästa gång jag hitta på något liknande kommer jag att laminera i vakuumsäck. Här finns en del information:
http://www.joewoodworker.com/
 
Fast det här handlar ju inte om att laminera, utan att limma ihop två 18mm-skivor. Det borde vara möjligare att få bra, jag räknar med att stryka ut ett jämnt lager lim och därefter pressa rejält med mååånga tvingar, och då kanske dessutom göra en variant med ett par klossar på mitten, för att jag ska kunna sätta lite tryck mitt på också.
 
Men om du ändå behöver en fräs kan du väl fräsa ur pusselbitens form ur en enda tjockare skiva? Dvs ta en 40mm ekskiva och fräsa ett pusselbitsformat hål 20mm ner i den. Då försvinner hela limproblematiken och du får dessutom en mycket snyggare kant runtom bordet.
 
Det hade varit en idé, tyvärr har jag kommit på tok för långt för det ;-) Eller jag har i alla fall satt igång och håller på, får se om någon vecka om jag har kunnat prioritera lite jobb med borden. Det blev ingen fräs just nu i alla fall, jag kände att jag kan för lite för att handla. Men jag utlovar lite bilder när jag kommit framåt. Tack för input.
 
Jag har ett par snorbilliga handöverfräsar från Rusta. Kolen tog slut på den första och den hade farit i golvet och spräckt ena handtaget så jag köpte en ny. I kassan när jag köpte den nya nämnde jag att den gamla dött, då drog kassakillen upp en liten ziplockpåse ur en låda och gav mig, det var nya kol. De hade tydligen hur många som helst såna liggande men ingen frågade efter dem eftersom det var så billigt att bara köpa en ny fräs. Jag tycker den funkar helt OK det lilla jag använder den (fräste ur en tröskel ur en björkplanka till förra köket och nån liten grej till som jag glömt) bara man ser till att dra åt alla justerskruvar och sånt ordentligt, de är lite småglappa annars.

Riktigt kul idé med pusselbiten förresten, det borde gå att använda konceptet på fler ställen också. Jag ser fram mot bilderna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.