Hej, sitter och planerar ett liknande bygge och undrade hur har det klarat sig över vintern, har de blivit springor mellan stavarna? Skulle du också kunna lägga upp några bilder på underredet och hur du löst det? Tack på förhand!
 
Det gick toppen. Någon tunn springa mellan några av stavarna men det kan ev ha varit redan när jag lade dem. har inte kunnat besöka bordet sedan reserestriktionerna trädde in så kan inte ta fler bilder just nu. Underredet består av två st ihopmonterade IKEA Västanå. Slängde ett av benparen och monterade ramen med vinkelhakar mot det hela underredet. Blev stabilt och bra. Underredet är i massiv bok så man behöver förborra innan man skruvar vinklarna. Ovanpådet låg det plywood som jag lade ekparketten ovanpå.
 
En annan grej att kolla på är vilken stavstorlek som passar. Jag testade flera varianter i Sketchup först och landade i att 272x68 i rader om 5 passade på mitt bord som var 900mm brett. Sketchup-modell av ett bord med korgvävsmönster av träplankor i 272x68 dimensioner.
 
P peterkz1 skrev:
En annan grej att kolla på är vilken stavstorlek som passar. Jag testade flera varianter i Sketchup först och landade i att 272x68 i rader om 5 passade på mitt bord som var 900mm brett. [bild]
Var köpte du stavar ifrån?
 
Ser att jag hade ett annat mått till slut så ignorera skissbilden ovan (tidigare foton visar korrekt). Minns inte var jag handlade dem men det var ett restparti. Tänker att det inte kan skilja så mycket på var man köper dem. Kom i några paket med vänster- och högerstavar av finare sortering (utan kvistar etc) vilket kanske är bra om det ska bli en bordsyta.

Svårast var att lägga den första plogen av stavar. Minsta fel gör att den drar iväg flera centimeter i andra änden av bordet. Tror jag gjorde om det 3-4 gånger. Utgick från en kakelplatta.
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Hej peterkz1! Så fint bord du har gjort. Vi ska äntligen börja med vårt. Jag undrar vart du har köpt listerna som du satt runt bordet?

Mvh
 
  • Gilla
peterkz1
  • Laddar…
O Oliviah skrev:
Jag undrar vart du har köpt listerna som du satt runt bordet?

Mvh
Tack! Vanliga brädgården, i mitt fall Woody. Obehandlad eklist. Var noga att såga rakt (helst med skena) när du sågar av utstickande delar längs med sidorna med cirkelsågen. Behävde bara sandpappra litet försiktigt sen. Använde bara trälim och spände fast eklisterna med bagageband. Sedan använde jag Osmo ekspackel på några ställen där det blev gliper. Sedan bara att slipa alltihopa.
 
  • Gilla
Oliviah
  • Laddar…
P peterkz1 skrev:
Tack! Vanliga brädgården, i mitt fall Woody. Obehandlad eklist. Var noga att såga rakt (helst med skena) när du sågar av utstickande delar längs med sidorna med cirkelsågen. Behävde bara sandpappra litet försiktigt sen. Använde bara trälim och spände fast eklisterna med bagageband. Sedan använde jag Osmo ekspackel på några ställen där det blev gliper. Sedan bara att slipa alltihopa.

Tack snälla för svar! :) Kanske hör av mig igen om vi stöter på problem. Vi tänkte faktiskt använda en ganska tunn plåt istället för plywoodskiva, får se om vi lyckas!
 
O Oliviah skrev:
Tack snälla för svar! :) Kanske hör av mig igen om vi stöter på problem. Vi tänkte faktiskt använda en ganska tunn plåt istället för plywoodskiva, får se om vi lyckas!
Lycka till! Tror det kan vara enklare med plywood om man vill att det ska bli stabilt.
 
Vi körde en annan approach.

Underrede av råspont 20x95, vill jag minnas. Totalt 9 st i bredd. Till detta svetsades en ram i fyrkantsrör. Två ben skruvades på plats på undersidan. Fiskbensparketten kommer från golvet som låg i huset när vi flyttade in. Behandlat med Osmo Hårdvax. Listen på sidan är en enkel furu-list som målats och sedan behandlats med hårdvax.

Bordet är dimensionerat för 5 sittandes på varje sida. Det går att sitta 12 personer utan att trängas om två sitter på varsin kortsida. Ca 100x320 cm
Person bygger bord av fiskbensparkett på råspont och svetsad ram i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälim it is (...och bromsrengöring??)!
Ej färdigt hemmagjort fiskbensparkettbord i verkstadsmiljö, med detaljer av slipsade och vaxade furulister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat och redo för lite vax!
Gör-det-själv arbetsbänk med råspont, fyrkantsrörsram och verktyg, under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ram svetsades på plats - det ska gå att stå på bordet (det är 3,2 m långt!)
Ett nymålat svart underrede av råspont och fyrkantsrör för ett egetillverkat bord, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis nymålat underrede
Närbild på kanten av ett hemmagjort fiskbensparkettbord, med svartmålad furulist och svetsad metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild
Dukat långbord med hantverksmässigt underrede och fiskbensparkett, upplyst av stearinljus och dekorerat med glas, tallrikar och blomster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dukat för 10 (även om det inte syns...)
 
  • Gilla
  • Älska
Husbyggaren2 och 10 till
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Vi körde en annan approach.

Underrede av råspont 20x95, vill jag minnas. Totalt 9 st i bredd. Till detta svetsades en ram i fyrkantsrör. Två ben skruvades på plats på undersidan. Fiskbensparketten kommer från golvet som låg i huset när vi flyttade in. Behandlat med Osmo Hårdvax. Listen på sidan är en enkel furu-list som målats och sedan behandlats med hårdvax.

Bordet är dimensionerat för 5 sittandes på varje sida. Det går att sitta 12 personer utan att trängas om två sitter på varsin kortsida. Ca 100x320 cm
[bild]
Trälim it is (...och bromsrengöring??)!
[bild]
Slipat och redo för lite vax!
[bild]
En ram svetsades på plats - det ska gå att stå på bordet (det är 3,2 m långt!)
[bild]
Precis nymålat underrede
[bild]
Detaljbild
[bild]
Dukat för 10 (även om det inte syns...)

Oj vilket fint bord ni gjort!! Tack för att du delar med dig av hur du gjort och bilder. Jätte roligt att se!
 
  • Gilla
Bloomington
  • Laddar…
Mycket tjusigt :ok:
 
Synd nu att det bara får vara 8 vid sammankomster, men det går väl att såga av en bit så det blir lagom för 8.

Prutte
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Synd nu att det bara får vara 8 vid sammankomster, men det går väl att såga av en bit så det blir lagom för 8.

Prutte
Haha där var du rolig!
 
B Bloomington skrev:
Vi körde en annan approach.
Vad roligt! Blev ju superfint! Ser ut att vara samma mix av hårdvaxolja som jag körde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.