oceanis skrev:
Det som är mest förvånande här på BH är att så fort en hantverkare gör något förväntas arbetet göras enligt alla upptänkliga regelverk och normer men när det utförs av er själv så är det bara att "smeta" på något lite hur som helst.
Titta på bilden som TS har i inlägg 1 och fundera ett par minuter hur du ska få den att bli snygg och hållbar.....det finns nog ingen som kan få den snygg genom att bara "smeta" på lite fin kalkbruk från Bauhaus.
Vill TS ha en färgad vägg där stenen skall skönjas/synas måste man jobba med den väggen och framförallt göra den renare från gammalt bruk. Annars är mitt råd att slätputsa den.
Men alla gör som dom själv anser bäst jag kan bara ge ett råd.
förvisso men nu övertolkar du nog det jag skriver lite grann. Jag har inte utlovat ett resultat som håller i trettio år. Med tanke på att väggen är gammal och bruket likaså så får man nog inse att det kommer att hända saker även i framtiden och kalkbruk är väldigt förlåtande. Allt beror väl på förväntat resultat och vad man vill ha för utseende?
Jag gillar gamla hus, jag vet att det är gammalt. lossnar lite bruk i nån fog så kletar jag dit mer. Konstigare än så är det inte för det är inte alltid så att man måste eller ska applicera ett modernt tänk i allting.
En del kan lägga ner ett enormt arbete på att få ett badrum säkert enligt alla tänkbara regler som finns men sen att de har tröttnat på det nya och det rivs ut och byggs nytt om tre år ingår sällan i de funderingarna.

Kratsar man ur alla fogar och gör rent och gör enligt konstens alla regler och målar eller vad man nu gör så kommer det ju definitivt inte se ut som 1700tal för fem öre. Möjligen som en nyare nymurad vägg men vad vet jag, det kanske är tanken?
 
Stefan1972 skrev:
Kratsar man ur alla fogar och gör rent och gör enligt konstens alla regler och målar eller vad man nu gör så kommer det ju definitivt inte se ut som 1700tal för fem öre. Möjligen som en nyare nymurad vägg men vad vet jag, det kanske är tanken?
Inte alls............om man gör det riktigt så kommer det att se ut som det gjorde när det byggdes oavsett om det var på 1700, 1800, 1900 eller 2000 talet.

Därför anpassar man och använder metoder och material som liknar de man använde när huset byggdes.

Då säger väl jag, att om man vill att det ska se ut som ett moras så "smetar" man bara på lite utanpå alla gamla lagningar ;) Vad vet jag....det var kanske tanken ;)
 
Redigerat:
alla har ju såklart sina egna tankar och teorier om allt så jag hoppas att de som läser tar in det som är applicerbart för dem. Här är ju spännvidden från proffs till rena amatörer och även om alla har glada tillrop och tips så lär man ju sila det mesta. Även tips från proffs för det finns många sådana som bara håller på med nya hus och gipsväggar och de vet inte alltid bäst de heller.........:)
 
jag är amatör men läste om råd från danska proffs. man kan få sandiga fogar och puts litet fastare om man vattnar dom med kalkvatten. Man tillför lite kalk som försvann ur bruket . Kalkvatten är kalk löst i vatten tills att man får lagom mättat lösning . Sen bör man krafsa och fylla fogarna som Oceanis beskriver om man vill få en hållbar renovering.
Själv skulle jag vattna med kalkvatten,vatten och putsa snyggt med kalkputs så som det en gång varit :). Sen om man vill gärna ha tegel så kan man ju måla en fresk i tegelmönster :)
gaia
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.