Hej!

Tänkte måla en tegelvägg vit men putsen är väldigt porös. Väggen är från 1700-talet och putsen smular sig ganska lätt när man tar på det...

Finns det något lim eller någon behandling som gör så putsen håller ihop sig? Vad har ni för tips? Bifogar bild så ser ni... det har varit ett gammalt badrum tidigare och för närvarande har jag tagit bort halva väggens gamla mur som satt där innan. Tack på förhand

Fil 2016-01-31 15 27 26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade borstat den ren och putsat den med ren kalkbruk, alternativt slammat den med kalkbruk. Men den kräver en del förvattning innan putsning för den är torr och kommer att suga ur vattnet i bruket.

Vad du än gör så ta aldrig annat än kalk eller silikat på den väggen och då efter att du slammat eller putsat den. Om du går på med någon form av plastfärg direkt alternativt någon oljefärg som den är just nu så är väggen förstörd för alltid och går inte att fixa till i framtiden.
 
Vill ha kvar teglets mönster och form... tänkte bara fixa till fogarna. Köpte Kalkbruk fin CS-I 20KG som den hette... Kommer det fästa med det som är poröst? Eller har ni några andra tips - ska man köpa nån form av lim som man penslar på över alltihopa? :p
 
Ska väggen målas eller kalkputsas?
 
det går ju alldeles utmärkt att bara foga med kalkbruk. Bara rensa bort allt gammal löst kalkbruk och sen smeta på och borsta ut. Då får man ju fram teglet. Sist jag snyggade till nån vägg sådär så kastade jag bara på och körde med nån grov handduk sen bara och tryckte in det i fogarna. Sen när det är halvtorrt kan man ju borsta lite med vatten och få rent teglet till önskat resultat.
kalkbruk är ju enkelt på det viset, det brinner ju inte fast som cement gör utan man kan gegga ganska länge.
 
  • Gilla
Jens Hagman
  • Laddar…
nemlan skrev:
Ska väggen målas eller kalkputsas?

Väggen ska slutligen målas så fort det porösa är borta från fogarna. Då ska man använda silikatfärg sägs det eller har du någon annan input?
 
Stefan1972 skrev:
det går ju alldeles utmärkt att bara foga med kalkbruk. Bara rensa bort allt gammal löst kalkbruk och sen smeta på och borsta ut. Då får man ju fram teglet. Sist jag snyggade till nån vägg sådär så kastade jag bara på och körde med nån grov handduk sen bara och tryckte in det i fogarna. Sen när det är halvtorrt kan man ju borsta lite med vatten och få rent teglet till önskat resultat.
kalkbruk är ju enkelt på det viset, det brinner ju inte fast som cement gör utan man kan gegga ganska länge.
Tack Stefan!

Då kör jag på detta "Kalkbruk fin" som jag redan köpt och smetar på det i fogarna. Det var någon som varnade lite för att man behöver ett visst typ av kalk eller cement för att fukten ska kunna tränga igenom så det inte blir fuktskador. Har du någon input gällande det?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vadå "smeta" på ??? :(

Jag har tidigare skrivit om samma sak i andra trådar så jag går därför inte på djupet med detta här.

Men om du tror att du kan "smeta" på lite bruk utanpå din vägg och dess fogar kommer du att bli grymt besviken när det sen kommer att falla av och när du senare kommer att ha ett ännu större problem framför dig.

En vägg som är från 1700 talet, och egentligen fram till kriget på 1900 talet, är murad med rent kalkbruk. En så gammal vägg som din har ett bruk som till största delen består av sand med inblandning av lite kalk. Bruket är säkerligen så löst att jag nästan kan garantera att du nog kan krafsa ur det med en glasspinne.
Om du då "smetar" något utanpå grus så kommer det naturligtvis inte att bli starkare än gruset och kommer därför att lossna direkt.

Ett sådant murverk måste fogas om enligt konstens alla regler och då ska du kratsa ut minst 25-30 mm av det befintliga bruket, borsta rent från allt bruk utanpå stenarna och sen förvattna rejält för att slutligen foga med ett rent E-bruk, dvs ett bruk utan någon inblandning av cement. Personligen skulle jag för fogningen använt ett E-bruk med ballast som är 0-3 alt 0-4 mm, finare bruk användes möjligen runt dörrar och fönster samt till valv ovanför dessa och då har man ofta mer kalk i bruket.

När det gäller att få det att hålla så måste väggen förvattnas för annars drar du ur vattnet ur bruket och det kommer inte att sitta kvar mot stenen. Att du måste kratsa ur så mycket beror på att bruket ska sitta mot stenen och inte hänga löst utanpå gamla fogen.
När man gör detta utomhus på murverk så sköljer man ur de renkratsade fogarna med en slang och då blir också både fog och sten automatiskt tillräckligt förvattnade.
Inomhus är detta svårt så man måste borsta eller hellre suga rent de renskrapade fogarna och sen vattna hela murverket med tex en tryckspruta, men då pratar vi om att duscha väggen flera gånger under flera dagar för att den torra väggen skall bli åtminstone lite mindre sugande. Jag har renoverat sådana väggar och duschat dessa många gånger under dagarna i flera dagar innan man ens sett eller känt att dom börjat bli lite fuktiga.

När du väl har fogat väggen så kan du du lägga en tunn slamma om du vill se stenarna under din färg, som helst skulle vara kalkfärg men silikat fungerar. Att du skall slamma över stenarna och inte måla direkt på stenen är för det är då mycket lättare att återställa väggen i framtiden om man vill putsa på samma sätt den som den har varit tidigare. Även silikat färg direkt på stenen är nämligen svår att få bort om man vill putsa om senare.

Så ta din tid och gör ett riktigt jobb, för att försöka "smeta" på något blir bara skit, jag lovar....
 
Redigerat:
  • Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Vadå "smeta" på ??? :(

Jag har tidigare skrivit om samma sak i andra trådar så jag går därför inte på djupet med detta här.

Men om du tror att du kan "smeta" på lite bruk utanpå din vägg och dess fogar kommer du att bli grymt besviken när det sen kommer att falla av och när du senare kommer att ha ett ännu större problem framför dig.

En vägg som är från 1700 talet, och egentligen fram till kriget på 1900 talet, är murad med rent kalkbruk. En så gammal vägg som din har ett bruk som till största delen består av sand med inblandning av lite kalk. Bruket är säkerligen så löst att jag nästan kan garantera att du nog kan krafsa ur det med en glasspinne.
Om du då "smetar" något utanpå grus så kommer det naturligtvis inte att bli starkare än gruset och kommer därför att lossna direkt.

Ett sådant murverk måste fogas om enligt konstens alla regler och då ska du kratsa ut minst 25-30 mm av det befintliga bruket, borsta rent från allt bruk utanpå stenarna och sen förvattna rejält för att slutligen foga med ett rent E-bruk, dvs ett bruk utan någon inblandning av cement. Personligen skulle jag för fogningen använt ett E-bruk med ballast som är 0-3 alt 0-4 mm, finare bruk användes möjligen runt dörrar och fönster samt till valv ovanför dessa och då har man ofta mer kalk i bruket.

När det gäller att få det att hålla så måste väggen förvattnas för annars drar du ur vattnet ur bruket och det kommer inte att sitta kvar mot stenen. Att du måste kratsa ur så mycket beror på att bruket ska sitta mot stenen och inte hänga löst utanpå gamla fogen.
När man gör detta utomhus på murverk så sköljer man ur de renkratsade fogarna med en slang och då blir också både fog och sten automatiskt tillräckligt förvattnade.
Inomhus är detta svårt så man måste borsta eller hellre suga rent de renskrapade fogarna och sen vattna hela murverket med tex en tryckspruta, men då pratar vi om att duscha väggen flera gånger under flera dagar för att den torra väggen skall bli åtminstone lite mindre sugande. Jag har renoverat sådana väggar och duschat dessa många gånger under dagarna i flera dagar innan man ens sett eller känt att dom börjat bli lite fuktiga.

När du väl har fogat väggen så kan du du lägga en tunn slamma om du vill se stenarna under din färg, som helst skulle vara kalkfärg men silikat fungerar. Att du skall slamma över stenarna och inte måla direkt på stenen är för det är då mycket lättare att återställa väggen i framtiden om man vill putsa på samma sätt den som den har varit tidigare. Även silikat färg direkt på stenen är nämligen svår att få bort om man vill putsa om senare.

Så ta din tid och gör ett riktigt jobb, för att försöka "smeta" på något blir bara skit, jag lovar....

Tack för ditt inlägg. Att kratsa ut fogen har jag tänkt att göra innan jag påbörjar själva fogningen. Jag har köpt http://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i.html som rekommenderades av dem på bauhaus. Skulle den funka att applicera om man fuktar innan?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag hade själv valt ett rent kalkbruk E som finns hos både Finja och Weber. Men det går nog bra med ett D bruk också som du säkert har köpt hos din bygglada men det skall vara grövre i fogen. Så ta ett med ballast 0-3 mm och inte som det du valt med 0-1 mm, det kan du använda om du skall slamma väggen efter fogning.

Du måste efter vattna i flera dagar under tiden bruket hårdnar. Renovera gamla murverk är inget snabbjobb....
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag hade själv valt ett rent kalkbruk E som finns hos både Finja och Weber. Men det går nog bra med ett D bruk också som du säkert har köpt hos din bygglada men det skall vara grövre i fogen. Så ta ett med ballast 0-3 mm och inte som det du valt med 0-1 mm, det kan du använda om du skall slamma väggen efter fogning.

Du måste efter vattna i flera dagar under tiden bruket hårdnar. Renovera gamla murverk är inget snabbjobb....
Tack Oceanis. Är syftet med ballast 0-3 mm att det fäster bättre eller handlar det mer om en estetisk aspekt? Det blir en mer fin yta med 0-1 mm - nästan slätt va?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
med smeta på menade jag ju såklart inte att man ska fuska och göra ett snabbjobb. Det jag menade var ju bara att så länge man håller på med kalkbruk så är det inte särskilt svårt och inte är det nån katastrof att misslyckas heller.
Jag har då inte kratsat ut nå 30mm i mina fogar. Jag rensade rent bara och förde på nytt där det behövdes. Det är en gammal skorsten och ja man får ju ta det för vad det är. Det är ju liksom ingen ide att göra den så det ser ut som en nymurad skorsten för det blir det ju aldrig. Det enda ställe det har släppt för min del är lite runt en stos för kaminen.
 
Stefan1972 skrev:
med smeta på menade jag ju såklart inte att man ska fuska och göra ett snabbjobb. Det jag menade var ju bara att så länge man håller på med kalkbruk så är det inte särskilt svårt och inte är det nån katastrof att misslyckas heller.
Jag har då inte kratsat ut nå 30mm i mina fogar. Jag rensade rent bara och förde på nytt där det behövdes. Det är en gammal skorsten och ja man får ju ta det för vad det är. Det är ju liksom ingen ide att göra den så det ser ut som en nymurad skorsten för det blir det ju aldrig. Det enda ställe det har släppt för min del är lite runt en stos för kaminen.
Så - fäster det bättre/sämre med 0-3 mm eller är det bara ett rent estetiskt val?
 
Det har inte att göra med om det fäster bättre eller sämre alternativt om det bara är ett estetiskt val utan egenskaperna på den färdiga fogen. Släta fogar kan man få i bägge fallen beroende på hur man använder sina verktyg.

Brukets egenskaper som smidighet, tryckhållfasthet etc etc etc kommer att kräva flera timmar att beskriva. Men enkelt så vill man försöka få liknande egenskaper på lagningsbruket och ursprungsbruket. Förr siktade man murgruset på plats likaväl som man släckte bränd kalk på arbetsplatsen och har därför inte ett så fint bruk som du får om du väljer det du köpt. Ursprungsbruket har helt säkert en siktkurva där du t.o.m har grövre partiklar än de som finns i ett med 0-3mm.

För att laga din vägg så att det kommer att hålla och bli snyggt så skulle jag fräst/kratsat alla fogar minst 30mm och sen fogat väggen med en något tryckt fog, dvs en som ligger lite innanför stenen. Som andra moment skulle jag slammat väggen med det fina kalkbruket men då måste stenarna var renborstade.

Tro inte att du kan få fogar att sitta om du inte fräser ur tillräckligt djupt för om du bara lägger lite bruk utanpå de fogarna du har idag så släpper det ganska snart igen.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
med smeta på menade jag ju såklart inte att man ska fuska och göra ett snabbjobb. Det jag menade var ju bara att så länge man håller på med kalkbruk så är det inte särskilt svårt och inte är det nån katastrof att misslyckas heller.
Jag har då inte kratsat ut nå 30mm i mina fogar. Jag rensade rent bara och förde på nytt där det behövdes. Det är en gammal skorsten och ja man får ju ta det för vad det är. Det är ju liksom ingen ide att göra den så det ser ut som en nymurad skorsten för det blir det ju aldrig. Det enda ställe det har släppt för min del är lite runt en stos för kaminen.
Det som är mest förvånande här på BH är att så fort en hantverkare gör något förväntas arbetet göras enligt alla upptänkliga regelverk och normer men när det utförs av er själv så är det bara att "smeta" på något lite hur som helst.
Titta på bilden som TS har i inlägg 1 och fundera ett par minuter hur du ska få den att bli snygg och hållbar.....det finns nog ingen som kan få den snygg genom att bara "smeta" på lite fin kalkbruk från Bauhaus.
Vill TS ha en färgad vägg där stenen skall skönjas/synas måste man jobba med den väggen och framförallt göra den renare från gammalt bruk. Annars är mitt råd att slätputsa den.
Men alla gör som dom själv anser bäst jag kan bara ge ett råd.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.