nino nino skrev:
Funkar gatewayen utan uppkoppling mot internet?
Kan man koppla in och konfigurera allt med uppkoppling, sen flytta grejerna till ett ställe utan och ändå få det att fungera?

Köpte 60*60 lampan för att ha som belysning, trodde fjärren skulle funka utan men enl uppgift så måste gatewayen vara med.

Skulle jag kunna använda en PI3 utan internet med Zigbee sticka istället?
Nej gatewayen behöver internetuppkoppling och jag hittar heller inget enkelt sätt att få till en lokal styrning.
Lampan borde funka med PI3 och sticka. Har inte testat min lampa med min HA installation.
 
T
Köpte lite brytare från Lidl men som sagt man måste aktivera kupongen för rabbaten.
Jag tycker dom har bra kvalitet men stora och blockerar andra uttaget.
För hem-automation så rekomenderar jag verkligen Home Assistant.
Jag köpte en billig Intel NUC och sedan har jag "dongles" för
Z-wave - Saker som temp i växthus eller övervakning av frysbox
Zigbee - Billigare on-off som trivsellampor osv
433Mhz - mest sensorer för temperatur, billiga och envägs
HAN till elmätaren.

Home assistant fungerar utan cloud som var avgörande för mig. Jag tycer det är stabilt och jag tar alla uppdateringar som dom kommer..
Jag har ett hemma-larm som triggar min "iPhone alert" om någon rörelsevakt triggas. Då ringer jag grannen eller kollar kamera. Inte prefekt men gratis.
 
P paralun skrev:
Nej gatewayen behöver internetuppkoppling och jag hittar heller inget enkelt sätt att få till en lokal styrning.
Lampan borde funka med PI3 och sticka. Har inte testat min lampa med min HA installation.
Läste nånstans att den funkade med HA
Men jag borde kunna göra lika där, sätta upp allt hemma sen flytta det på platsen utan internet.

Har en elitedesk över men känns ju värdelöst att ha den för att styra en lampa för av/på bara...
Kan ju bli mer grejer framöver men då får man väl byta ut Pien.

Borde väl inte vara speciellt mycket skrivning till kortet heller om man inte har uppkoppling och bara av/på
 
nino nino skrev:
Läste nånstans att den funkade med HA
Men jag borde kunna göra lika där, sätta upp allt hemma sen flytta det på platsen utan internet.

Har en elitedesk över men känns ju värdelöst att ha den för att styra en lampa för av/på bara...
Kan ju bli mer grejer framöver men då får man väl byta ut Pien.

Borde väl inte vara speciellt mycket skrivning till kortet heller om man inte har uppkoppling och bara av/på
Nej jag har kollat och det finns ingen integration till HA vad jag kan se av den här gatewayen, sen har Lidl två modeller av gateway och den ena har man hackat.
 
T
Varför inte bara köra HA och köpa dongels i stället för controllers?
Integrera controllers till controllers känns konstigt för mig men jag kan inte så mycket.
Det mesta verkar ju integrerat i HA och om inte officiellt så via HACS?
Jag körde Rpi men fick problem med 3 SD-kort så jag satte dit en SSD och fick problem med drivers på Rpi- SSD..
Efter flytt till NUC'en är livet enklare. Jag startade upp den med proxmox för att nyttja kapacitet men massa stök med disk, sedan bet jag i det sura äpplet och deployade hass-os och sedan dess har allt fungerat.
 
P paralun skrev:
Nej jag har kollat och det finns ingen integration till HA vad jag kan se av den här gatewayen, sen har Lidl två modeller av gateway och den ena har man hackat.
Jag som var otydlig, lampan funkar med HA har jag läst, men det är ju Zigbee så det är ju inga konstigheter.
Ska kolla med en hyresgäst om jag kan få nalla lite internet och sätta upp pien i den lgh och sen upp med nån plugg så jag får täckning till lampan
 
T
nino nino skrev:
Jag som var otydlig, lampan funkar med HA har jag läst, men det är ju Zigbee så det är ju inga konstigheter.
Ska kolla med en hyresgäst om jag kan få nalla lite internet och sätta upp pien i den lgh och sen upp med nån plugg så jag får täckning till lampan
Jag har inte sett att färgton på lampan funkar med HA, den integrerade med zigbee men svalde inte start färgton.. men jag har inte forskat vidare så det kan vara min begränsade unskaper som spökar :)
 
T turbo100 skrev:
Varför inte bara köra HA och köpa dongels i stället för controllers?
Integrera controllers till controllers känns konstigt för mig men jag kan inte så mycket.
Det mesta verkar ju integrerat i HA och om inte officiellt så via HACS?
Jag körde Rpi men fick problem med 3 SD-kort så jag satte dit en SSD och fick problem med drivers på Rpi- SSD..
Efter flytt till NUC'en är livet enklare. Jag startade upp den med proxmox för att nyttja kapacitet men massa stök med disk, sedan bet jag i det sura äpplet och deployade hass-os och sedan dess har allt fungerat.
Jo jag har 2 st elitedesk med HA och Zigbee stickor i olika hus.
Känns lite onödigt när det är en lampa som ska tända och släcka, men det finns grejer att få igång ytterligare en elitedesk (dom är i storlek som en Nuc)
 
T turbo100 skrev:
Jag har inte sett att färgton på lampan funkar med HA, den integrerade med zigbee men svalde inte start färgton.. men jag har inte forskat vidare så det kan vara min begränsade unskaper som spökar :)
Fanns en blueprint på Facebook som jag tror funkade med färg och allt.
Mörkblått blir UV ljus
 
T
nino nino skrev:
Jo jag har 2 st elitedesk med HA och Zigbee stickor i olika hus.
Känns lite onödigt när det är en lampa som ska tända och släcka, men det finns grejer att få igång ytterligare en elitedesk (dom är i storlek som en Nuc)
Timer frå Biltema för detta usecase kanse är bäst :)
Hittade en i källaren med en massa små pinnar man satte av/på - man fick trycka ner dom men en tandpetare.
Det var grejer med automationen förr i tiden :)
Men det var bra för mina behov på den tiden!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej gatewayen behöver internetuppkoppling och jag hittar heller inget enkelt sätt att få till en lokal styrning.
Lampan borde funka med PI3 och sticka. Har inte testat min lampa med min HA installation.
Min plafond (långsmal) från Lidl fungerar med SmartThings gateway (den fungerar utan Internet, men bara automatisering är, inte styrning via app) och med sticka+RPi3 (Domoticz använder jag som mjukvara där). Kompisen kör Lidls lampor med Philips Hue (deras gateway alltså).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min plafond (långsmal) från Lidl fungerar med SmartThings gateway (den fungerar utan Internet, men bara automatisering är, inte styrning via app) och med sticka+RPi3 (Domoticz använder jag som mjukvara där). Kompisen kör Lidls lampor med Philips Hue (deras gateway alltså).
Jo med annan gateway inkl Zigbeesticka så funkar det ju mycket sannolikt. Lidl/Silvercrest är ju sedan ombrandat Tuya och testade även Tuya's nya integration med gatewayen till HA (se HA-tråden) men det funkar inte.
 
T turbo100 skrev:
Timer frå Biltema för detta usecase kanse är bäst :)
Hittade en i källaren med en massa små pinnar man satte av/på - man fick trycka ner dom men en tandpetare.
Det var grejer med automationen förr i tiden :)
Men det var bra för mina behov på den tiden!
Ja det vore kanske nåt 🙂
Skulle haft en rörelsevakt till den egentligen
 
Lite dåligt att inte fjärren kan styra lampan utan gateway, det funkar ju på Ikeas prylar
 
nino nino skrev:
Lite dåligt att inte fjärren kan styra lampan utan gateway, det funkar ju på Ikeas prylar
Ikea är rätt ensamma om detta faktiskt. Det kräver mer avancerad mjukvara i lampan (inte mycket mer avancerad dock).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.