Dan1891 Dan1891 skrev:
Nästa vecka har Lidl smarta hem prylar.
bla. en gateway:
[länk]

Och smartpluggar:
[länk]

Nån som har använt dessa, funkar de ok?
Några pluggar har jag och de funkar helt ok men är något klumpiga.

Gatewayen har jag inte provat men funkar nog helt ok, det är Tuyas prylar som Lidl-Silvercrest använder (rebranding).
https://www.tuya.com/developer-stories/lidl

Sen är det då en molnlösning men man kan nog som med Tuya även köra lokalt med lite trix.
Eventuellt så här:
https://smarthomecircle.com/how-to-setup-local-tuya-in-home-assistant
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Tack för svar. Så gatewayen går enbart styra genom molnnet? Rackarns, tänkte att man skulle slippa det om man har en gateway.
 
  • Gilla
Wizzen 23 och 1 till
  • Laddar…
Tack igen! Suck.Då kanske jag skippar Lidl grejerna ändå...
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack igen! Suck.Då kanske jag skippar Lidl grejerna ändå...
Njau, klart bra pris och jag själv ser inte några problem med molnet under förutsättning på vad man delar.
Att knäppa på och av lampor och mäta temperaturer är ju inte särskilt intressant för någon.
Sen ska då allt annat vara uppdaterat i nätverket som en router med senaste version av mjukvara/firmware.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har Lidl lampor med HUE gateway. Av och på fungerar, ställa in färgen går att göra med återgår till standard 2300K efter släck och tänd.
 
  • Gilla
frodeg@yahoo.com
  • Laddar…
P paralun skrev:
jag själv ser inte några problem med molnet
Jag ser ett stort problem och det är att när det går sönder kan man inte laga det.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J
Jag använder inte Zigbee själv men jag har sett att många i Facebook-gruppen svenska hemautomatiseringsgruppen använder Lidl-pryttlar mot egen gateway för att slippa molnkoppling. Eventuellt går det även flasha om med ”bättre” firmware..
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JBir skrev:
Jag använder inte Zigbee själv men jag har sett att många i Facebook-gruppen svenska hemautomatiseringsgruppen använder Lidl-pryttlar mot egen gateway för att slippa molnkoppling. Eventuellt går det även flasha om med ”bättre” firmware..
Ja, det är fördelen med ZigBee att det mesta är standard (finns en del icke-standard enheter som bara fungerar med en specifik gateway, etc... men det mesta fungerar ihop). IKEA har en gateway som fungerat med det mesta Tuya-prylar jag hittat och den använder bara det lokala nätverket. Men jag tycker bäst om egen ZigBee-sticka kopplad till Home Assistant
 
  • Gilla
Hjalmarson
  • Laddar…
Jag kör Lidls grejer mot både SmartThings gateway (som fungerar även när Internet är nere) och mot egen ZigBee-sticka i Raspberry Pi med Domoticz (andra använder Home Assistant). Lidl har mycket prisvärda produkter som följer standarden bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
G G.L. skrev:
Har Lidl lampor med HUE gateway. Av och på fungerar, ställa in färgen går att göra med återgår till standard 2300K efter släck och tänd.
Menar du att om man normalt använder Philips Hue-prylar så kan man få in Lidls grejer i det?
 
S stefan991 skrev:
Menar du att om man normalt använder Philips Hue-prylar så kan man få in Lidls grejer i det?
Ja, men kanske inte tvärt om (vissa Hue prylar kör Zigbee Green Power som inte är lätt att få fungerande, men det är mest de knappar som saknar strömkälla som använder det)
 
S
S sjoelund skrev:
Ja, men kanske inte tvärt om (vissa Hue prylar kör Zigbee Green Power som inte är lätt att få fungerande, men det är mest de knappar som saknar strömkälla som använder det)
Då blir det raka vägen till Lidl och skaffa några pluggar.
 
S stefan991 skrev:
Då blir det raka vägen till Lidl och skaffa några pluggar.
Jo nu var det då från 29/1 om du kollade länkarna i TS inlägg.

https://www.lidl.se/c/foer-ditt-smarta-hem/a10038104?tabCode=Next_Sales_Week

Som jag svarade så är då pluggarna något klumpiga men på mer undanskymda uttag spelar ju det ingen roll, funkar utmärkt med min HA-installation och ZHA.
 
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.