Måste be om ursäkt för min stavning emellanåt, vi har 2 tangentbord, båda trådlösa Logitech brevid varandra och när man använder bägge så hoppas det över/ändras bokstäver. Just nu ingen på det andra. ;-)


Magnus
 
Blir det verkligen monoljud i lexcomehome om man har cat7 kabel och kör via av modulen? alltså om jag vill se på video uppe i sovrummet och sänder från vardagsrummet så blir det alltså monoljud på tvn uppe?? så vill man ju inte ha det!!
 
Blir det verkligen monoljud i lexcomehome om man har cat7 kabel och kör via av modulen? alltså om jag vill se på video uppe i sovrummet och sänder från vardagsrummet så blir det alltså monoljud på tvn uppe?? så vill man ju inte ha det!!

Yes det blir monoljud.
Det här var anledningen till att jag ej investerade i detta system (fast det har ryktats ganska länge om att stereoljud är på g)

Kalsipper
 
Lexcom har haft en steroljud variant klar från början av året men den ger för mycket brus så de har inte släppt den.

Det är tydligen, av någon anledning, svårt att bygga en kostnadseffektiv av-modul med stereo. Det är knepigt för som sagt det är ju ingen ny teknik....

Kan tilläggas att alla andra tillverkare av liknande system också bara har monoljud i sina av-moduler.

Det går dock att lösa om man skicka tv-bilden genom av-modulen och använder en PC-Player (Lexcom product) för att skicka ljudet. Den FM-modulerar ljudet och sedan kan du plocka ut det med en radio vid TVn som skickar över ljudet till lämplig ljudkälla. Ja, stereo blir det men enkel lösning är det inte.....

Personligen så skulle jag inte satsa idag på ett system som modulerar om signalerna till analoga och köra de till en tv som sedan skall modulera om igen. Det kommer massor av lösningar för att skicka tv signaler digitalt genom vanlig nätverk. För mer info se:

http://www.aminocom.com
http://www.pacemicro.com
http://en.wikipedia.org/wiki/ITV_(Apple))
 
hmm dom borde ju lösa det snart då? övrigt är ju deras system suveränt coolt!:)
 
Om man vill bygga ett system som skall vara nätverksbaserat så är det väl all ide att utnyttja Lexcom home systemet, iaf fram till vi får IPTV eller dylikt. Kör man med Lexcoms egen kabel så är det ju egentligen en 4pars datakabel som är skärmad och tvinnad så att man kommer upp i 900 mhz med A/V, och även om man kör datatrafik i den så är det klart bättre än de 250 Mhz som en cat6 kommer upp i idag.

Sedan om man vill byta ut centralen eller uttagen när det blir aktuellt med mera databaserad trafik även vid ljud/bild distribution så har man ju kabel som är ganska överdimensionerad redan.

Flexibiliteten i systemet med de RF-modulatorer som finns nu (med tanke på att HDMI och dylikt endast finns i upp till 15 m ) gör att systemet fungerar tillfredsställande än så länge.
 
Hej!

Jag ska ett nätverk som består av 6 dubbla uttag och två enkla. 2 st dubbla i vardagsrummet och ett i köket. Sen 2 resp. 1 i de två små sovrummen och två enkla i vårat eget sovrum ;)

Vi kommer köra fiber med Switch. Vi kommer få betala ca 15 000 för detta inkl någon "låda" vid switchen som elektrikern sa skulle ingå. Som det ser ut nu måste allt gå via bredband, tele/tv/internet.

Men då det där med bredbandsTV är sådär än så länge och man bara kan kolla på en kanal samtidigt i alla TV-uttag så har vi funderat på att dra ner vanlig kabel från antenn på taket till den här lådan och på så vis kunna kolla på TV via boxer. Då inte denna "lådan" klarar annat än bredband så har jag hört att jag behöver en "låda" som klarar TV-kabeln från antennen parallellt dvs Lexcom eller finns det någon annan låda som klarar detta.

Nu när ni ser mina förutsättningar så kanske ni kan ge mig lite råd?

Blir alldeles yr av detta ;)

Mvh
Bambi
 
Det beror på om du villha samma kabel överallt. Antingen kör du Lexcom och kan ha Ethernet-kablar, eller så drar du ut koax för TV och Ethernet för telefon/bredband.

Går du på den senare lösningen räcker det att köpa en splitter för antennsignalen. T.ex.: Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
 
Hej!

Som jag har förstått det så kommer elektrikern dra bredbandskabel(ethernet) till alla uttag. Men jag kom på att vill man köra TV via boxer så kan man ta en bordsantenn så slipper man dra ner kabel, sen hoppas jag att brebandstvutveckling går framåt under året med raketfart ;)

mvh
bambi
 
Du kan faktiskt skicka TV signalen via ethernetkabeln också om man använder ett par adaptrar. Det finns lite trådar om det här i teknik
 
lyssnar skrev:
Ett LAN (Local Area Network) måste inte heta LexCom för att fungera...ett vanligt Cat 5e eller Cat 6-nätverk räcker många år framöver.
Och gör det inte det så byt kabel.
Magnus
Tja jag tog lexcome home för 3 saker ...
1. Fick ett bra pris
2.Gjorde installationen själv
3.Smidigt att kunna köra tv signalen i dett nätverk också.

Dessutom har jag dragit en IHC installation ,och visst är det mycket som kan vara onödigt,men ack så bekvämt...

Men... jag har ett biorum och där har inte lexcomehome så mycket att göra mer än att vara ett vanligt nätverk, som man nämner i denna tråd så ska man nog ha andra ljud/bild kablar i dessa rum..
 
Vi har Lexcom home och det funkar bra. Prisvärt är det väl i ärlighetens namn inte. Vi skulle ha klarat oss på vanlig cat5 till data och tele och koaxial för TV. Vad jag dock skulle satsat på var telemodulen eller en annan telefon-hub, för det är rätt smidigt. Kräver inte lexcom-kablar tror jag.

Det enda man måste tänka på om man väljer bort lexcom är väl att man får vara rätt generös med TV-uttag eller vara bombsäker på hur man ska möblera. Flexibiliteten är ju oslagbar med lexcom.

För musik kanske Pinnacle Soundbridge skulle vara en lösning:

Pinnacle SoundBridge

Annars ska ju Lexcom Home vara kompatibelt med Beolink, fast det innebär ju en rätt stöddig investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.