D daVinci skrev:
Den onda privata sektorn tar 140 kr. den offentliga eller reglerade tar 900 kr.

För min del var det precis tvärtom. Vattenfall levererar elen (140Sek) och EON är kabelägare (900).
EON tycker att det är dags att ge tillbaka till de tyska ägarna eftersom de 'investerat' så mycket i Sverige. Enligt EON kommer fler prishöjningar för oss 'kunder'


Och då kan man tänka sig att man förstatligar den privata så vi får betala 2*900 kr.

Lägre pris kan uppstå om det finns konkurrens. Kabeln till min fastighet grävdes ned av skattepengar men ägs av sedan många är av EON. Som systemet är uppbyggt kan jag inte enkelt byta kabelleverantör om jag tycker att EON är dåliga, det finns ingen konkurrens och därför kan EON sätta vilket pris de vill (900). Fler höjningar kommer säger EON.

Den onda verkligheten säger dock:

[länk]

Men det är verkligheten det.

Ja, tveklöst. Inom facket vet man att staten sköter Nordkorea bättre än privat sektor sköter Sydkorea.

Jag har ingen större kunskap om Korea mer än att den Norra delen inte leds av någon stat utan av en ensam galen diktator.



Nu talar man inte illa om att offentlig sektor gör dåliga investeringar. Sådant är nyliberalt prat.

Att sitta tyst och se på ger ingen förbättring.Om man inte pratar om problem kan man inte heller lösa dem! Givetvis skulle vi ha röstat om försäljningen av Vattenfall samt nedläggningen av kärnkraften. Statens pengar är våra pengar.
Vårt kravlösa samhälle fungerade bättre för 40 år sedan. Det var folk som utnyttjade samhället då också men i en mindre skala. Dagens samhälle är något helt annat.
 
Svar till qz-mackan:
EON tycker att det är dags att ge tillbaka till de tyska ägarna eftersom de 'investerat' så mycket i Sverige.
De som investerar vill få tillbaka investeringen plus avkastning.
Frågar du pensionssparare blir dom väldigt upprörda om du menar att dom inte skall få avkastning eller ens få tillbaka sparkapitalet (utan du skall stjäla det av dom).

därför kan EON sätta vilket pris de vill
Inte alls. Det är synnerligen reglerat av svenska staten.
Det är alltså svenska staten som säger att EON kan få ta ut 900.

Jag har ingen större kunskap om Korea mer än att den Norra delen inte leds av någon stat utan av en ensam galen diktator.
Det är den visa och framsynta staten som sköter allt i Nordkorea. Finns ingen privat sektor. Ett Shangri-la för sådan som du som föredrar staten.
Dock blir det ju konsekvenser av att staten sköter allt. 1960 var BNP/Capita på samma nivå där som i Sverige 1830. Och 64 år senare står dom kvar på samma nivå. 0 tillväxt. (I det kapitalistiska helvetet i Sydkorea har det stackars folket däremot åkt på en ökad levnadsstandard med 2600%).

Att sitta tyst och se på ger ingen förbättring.
Det är helt riktigt. Men det är så det blir när staten sköter saker och ting. Att invända mot staten är inte tolererat.
Då finns inte möjligheten för kapitalister och entreprenörer att skapa innovationer och processförbättringar.

Eller tänkte du möjligen att man ska gå ut på gatan och skrika, och så skall det på något magiskt sätt uppstå innovationer och processförbättringar?

Givetvis skulle vi ha röstat om försäljningen av Vattenfall
Något oklart vilken försäljning av Vattenfall du talar om?

Centerpartiets Torbjörn Fälldin ville på 70-talet privatisera Vattenfall. Blev tyvärr inget med det, då VPK och S hade på agendan att göra Sverige till en Öststat. Allt skulle förstatligas på sikt.
Var det den försäljningen du tänkte på? Någon annan försäljning av det statliga Vattenfall känner inte jag till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krfsm skrev:
"Privata sektorn"...
[bild]
(från Energiföretagen)
Så numera är såväl elproduktion som eldistribution närmast helt och hållet i statens händer. (inkluderar kommun).

Dvs det är pga staten som folk är så missnöjda med "elsystemet". Det är Trabant-gänget som i stort sett tagit över helt och hållet.

Och de som klagar över att någon avreglering ställt till det har fullkomligt missförstått.

Kan jag få detta bekräftat?
 
D daVinci skrev:
Den onda privata sektorn tar 140 kr. den offentliga eller reglerade tar 900 kr.

Och då kan man tänka sig att man förstatligar den privata så vi får betala 2*900 kr.

Den onda verkligheten säger dock:

[länk]

Men det är verkligheten det.

Ja, tveklöst. Inom facket vet man att staten sköter Nordkorea bättre än privat sektor sköter Sydkorea.


Nu talar man inte illa om att offentlig sektor gör dåliga investeringar. Sådant är nyliberalt prat.
D daVinci skrev:
Svar till qz-mackan:

De som investerar vill få tillbaka investeringen plus avkastning.
Frågar du pensionssparare blir dom väldigt upprörda om du menar att dom inte skall få avkastning eller ens få tillbaka sparkapitalet (utan du skall stjäla det av dom).

Verkar rimligt, avkastningen kan vara att man uppnår en förbättring på något sätt och är nöjd med det eller ekonomisk avkastning om man hellre gillar det. Pensionssystemet i Sverige är helt annan fråga, eftersom Sverige förändrats och just nu utmanas med nya idéer som påverkar vårt samhälle kanske det är dags att uppdatera det till något som är anpassat för Sverige i Tiden.

Inte alls. Det är synnerligen reglerat av svenska staten.
Det är alltså svenska staten som säger att EON kan få ta ut 900.

38% av elproduktionen i Sverige har utländskt ägande vilket innebär att man om ägarna vill kan skicka precis alla vinster utomlands. Lagom är bäst, allt kan inte ägas av staten, allt kan inte vara privat. Se hur det ser ut i USA, är inte helt exemplariskt i mina ögon. Sverige skulle mått bättre om vi hela tiden anpassat oss till verkligheten. Vi behöver ställa fler krav, vi behöver reglera exempelvis hanteringen av skattemedel. Utvecklingen inom Information Teknologi går med rasande fart, även IT behöver regleras. Men "Vi" hänger inte med verkligheten eller utvecklingen.
Hade exempelvis EON ägts av Sverige hade vinsterna kunnat återanvändas av Sverige för Sverige istället för att skickas till annat land.



Det är den visa och framsynta staten som sköter allt i Nordkorea. Finns ingen privat sektor. Ett Shangri-la för sådan som du som föredrar staten.
Dock blir det ju konsekvenser av att staten sköter allt. 1960 var BNP/Capita på samma nivå där som i Sverige 1830. Och 64 år senare står dom kvar på samma nivå. 0 tillväxt. (I det kapitalistiska helvetet i Sydkorea har det stackars folket däremot åkt på en ökad levnadsstandard med 2600%).

Som sagt, Lagom är bäst. Balans

Det är helt riktigt. Men det är så det blir när staten sköter saker och ting. Att invända mot staten är inte tolererat.

Det jag vet är att folk i allmänhet inte vågar ifrågasätta. Jag vet att folk i allmänhet tänker "jag vågar/orkar inte men det är säkert någon annan som sagt till" När jag har kontakt med samhällets olika funktioner är jag oftast "den första som ringer"!!!

Då finns inte möjligheten för kapitalister och entreprenörer att skapa innovationer och processförbättringar.

Jag tror på en självsanerande balans. Självsaneringsprocessen kunde vara snabbare och kontrolmeknismerna bättre så att man snabbare kan bli varse innan en för stor skada skett. Entreprenör föds man till och man kommer att skapa alla förutsättningar man behöver för att nå sina egna mål. Kapitalisters pengar underlättar.

Eller tänkte du möjligen att man ska gå ut på gatan och skrika, och så skall det på något magiskt sätt uppstå innovationer och processförbättringar?

Om man exempelvis är ser en möjlighet att förbättra något i sin egen kommun så kan man skicka ett medborgarförslag som innehåller en innovation eller kanske ett förslag på en processförbättring.
Till skillnad från en motion måste kommunfullmäktige hantera medborgarförslaget, motioner kan de kasta i papperkorgen utan krav på att ha läst igenom det.
Men varför stoppa där, i Sverige har vi rätt att kommunicera med våra politiker och regeringen. Och de är skyldiga att svara, kontaktuppgifter finns på www.regeringen.se/kontakt!
Om man tycker att ett privat företag gör något dåligt eller har förslag på hur de kan göra något bättre är det ju faktiskt fritt fram att kontakta dem också och de kommer gladeligen att mota dina synpunkter, vissa kommer också att belöna dig!


Något oklart vilken försäljning av Vattenfall du talar om?

Jag menar distributionsnätet som Vattenfall sålde ut. Hos mig är det nu EON som äger det. Med dagens system kan jag inte fritt välja distributionsnätleverantör och eftersom det är så menar jag att det hade varit bättre för Sverige om detta hanterats av en statlig ägare. Att koppla bort mig från EON funkar inte. Alternativet att dra en egen distrubutionskabel är för dyrt och att installera egen sol/vindkraft ger inte konstant energi eller ens tillräckligt med energi när jag som mest behöver den.
Så istället för att återinvestera vinsterna som Vattenfall gjort skickas nu vinsterna till ägarna utanför Sverige och gör nytta för någon annan.


Centerpartiets Torbjörn Fälldin ville på 70-talet privatisera Vattenfall. Blev tyvärr inget med det, då VPK och S hade på agendan att göra Sverige till en Öststat. Allt skulle förstatligas på sikt.
Var det den försäljningen du tänkte på? Någon annan försäljning av det statliga Vattenfall känner inte jag till.

Det offentliga är bra på vissa saker, den privata sektorn är bra på andra saker. En självsanerande mix där de som är bäst gör det man helt enkelt är bäst på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.