Hjul från tåg eller spårvagn ?
 
Jag såg i somras ett svänghjul på gissningsvis 500 kilo å VTH recykling i Malax. Med tur kan det ligga kvar.

Annars så torde jag kunna skaffa fram ett på strax under 100 kilo.

Annars borde det ju gå att hitta et svänghjul ur någon skrotad trålade. De där Hundested och Callesen och Catepillar dieslarna brukar ha rejäla svänghjul.
 
Ett så pass tungt gjutet svänghjul som varvar upp till 1000% av vad det är konstruerat för ökar risken för att det spricker sönder och far åt hellvette med omgivningen.
Gör det inte.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Man kan nog som sagt utesluta allt "gammalt" om man pratar de där varvtalen och vikt. Traktorer och tändkule grejer och gamla remtransmissioner är allting lågvarviga saker.
 
Man kanske kan "växla ner" varvtalet om det är kritiskt för hållfasthet/konstruktion. Självklart tappar man lite verkningsgrad på det men om det är ett test/experiment i fösta skedet så kanske det är viktigare att komma undan lite billigare vid inköp av material.

1000rpm är ju inte heller någon hiskelig fart. En vanlig bonntraktor ger väl 540 rpm på kraftuttaget och lite modernare har ofta en växellåda så de kan ge 750 eller 1000 också. (Om vi tänker något direktdrivet redskap utan utväxling/växellåda)
 
S skogstomten skrev:
Man kanske kan "växla ner" varvtalet om det är kritiskt för hållfasthet/konstruktion. Självklart tappar man lite verkningsgrad på det men om det är ett test/experiment i fösta skedet så kanske det är viktigare att komma undan lite billigare vid inköp av material.

1000rpm är ju inte heller någon hiskelig fart. En vanlig bonntraktor ger väl 540 rpm på kraftuttaget och lite modernare har ofta en växellåda så de kan ge 750 eller 1000 också. (Om vi tänker något direktdrivet redskap utan utväxling/växellåda)
Varvtal är ingen fart.
Jag tycker du ska läsa på lite, för det där är faen farligt.
Jag räknade på hur stort svänghjul jag behövde för att komma till jobbet, ca 2.5 mil.
Om jag nu minns rätt så var det 1000 kg i periferin på ett hjul med 1600mm diameter som varvade 10000 varv per minut, så inte så effektivt.
Sen balansen i bilen, om det skulle gå och svänga eller ligga kvar på vägen överhuvudtaget.....
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Varvtal är ingen fart.
Jag tycker du ska läsa på lite, för det där är faen farligt.
Jag räknade på hur stort svänghjul jag behövde för att komma till jobbet, ca 2.5 mil.
Om jag nu minns rätt så var det 1000 kg i periferin på ett hjul med 1600mm diameter som varvade 10000 varv per minut, så inte så effektivt.
Sen balansen i bilen, om det skulle gå och svänga eller ligga kvar på vägen överhuvudtaget.....
Inte för att jag på något sätt tror att du har fel om farligheten, men borde du inte skicka med en uträkning på hur många kilo dynamit det motsvarar, eller många iPhones man kan ladda fullt med energin? :geek::D
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Efter att ha sett spåren i tak, väggar och golv efter misslyckade försök med ultracentrifuger i Uppsala, så har man respekt för snurrande saker. Centrifugerna var ju mycket lättare, men snurrade fortare, så energin kanske var ungefär lika d.v.s. definitivt farliga.
 
A
M MoH4 skrev:
Därför jag frågar om någon kan tillverka sådana idag? Jag menar att det borde vara något företag som gör svänghjul för industriell användning?
.
Tillverkare:
 
Industrin har nog inte så mycket svänghjul idag, var nog mest excenterpressar som idag är ersatta av hydrauliska pressar.

Protte
 
Vi handlade från Elektromatik i Ö-vik, ett svänghjul på 15 kgm2 för 1500 rpm. De köpte i sin tur från en underleverantör i trakten, men denna minns jag tyvärr inte namnet på. Vikten var nog någonstans ungefär där du tänker dig. Men jag antar egentligen att vikten inte är så intressant, utan tröghetsmomentet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.