Du kanske kan slakta en sådan här.
Finns ett vred för puls/konstant och ett vred med 12 fasta hastigheter.
Motorn är på 600W och håller ganska konstant hastighet oberoende av belastning.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De flesta hushållsapparater snurrar ganska fort. Glassmaskin och degblandare kommer jag på som snurrar långsamt. Elvisp är kanske ett gränsfall. Nu vet jag inte hur mycket du tänkt dig att modifiera prylarna, men du kan ta ut effektregleringen ur en borrmaskin eller annat skrotat elverktyg och både placera den i rummet intill motorn och koppla den till en annan motor än den ursprungligen reglerat.

Tobbe_3 skrev:
Ditt sätt att tänka funkar på en separat magnetiserad / permanentmagnetiserad likströmsmotor. Där blir varvtalet någolunda konstant vid varierande last och styrt av pålagd rotorspänning.

Vid seriemagnetiserad likströmsmotor blir istället varvtalet kraftigt belastningsberoende eftersom magnetflödet i statorn varierar kraftigt när strömmen genom stator och rotorlindning varierar. Just den egenskapen gjorde motortypen lämplig i lok och spårvagnar eftersom startmometet var extra kraftigt, men samtidigt svårkört på hala spår p.g.a. slirning. När fordonet börjar att slira så stiger varvtalet okontrollerat och föraren tvingas strypa pådraget nästan helt.
Jag skall medge att jag inte har helt koll på karakteristiken på en seriemotor. På en separatmagnetiserad eller permanentmagnetiserad likströmsmotor skulle jag säga att varvtalet i högsta grad varierar med pålagd last, men du har säkert rätt i att det blir ännu mer så för en seriemotor.
 
Matberedaren som jag visade har ett varvtal från runt 100-1500rpm, visar inga tecken på att tappa varvtal när jag belastar den.
 
Ska ha det till matning av bla. bränslematerial och aska som ett test.
Är bara en liten skruv som ska mata men jag behöver kunna reglera hur fort jag kör med den.
När vi börjar närma oss 3-4000 så kan jag lösa det på andra sätt med saker jag redan har. Men dom är ganska stora och klumpiga. Vill ha nåt som är mindre och som jag kan reglera med utan att det ska kosta för mycket.

Kollade lite på Aliexpress.
Hittade nåt liknande som jag behövde.

http://www.aliexpress.com/item/90W-..._78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_9
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.