Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Tjaba. Letar efter en elmotor till ett projekt jag håller på med.
Behöver en motor jag kan ändra RPM på.
Runt 0.18 kw. Har pratat med folk lite löst och dom har sagt att jag behöver en motor med snäckväxel.
Frågan är var man får tag i en sådan och vad den kostar sen. Eller finns det andra alternativ ??
Nån som kan hjälpa mig med det ? Eller någon som har en liggandes begagnad ??
Behöver en motor jag kan ändra RPM på.
Runt 0.18 kw. Har pratat med folk lite löst och dom har sagt att jag behöver en motor med snäckväxel.
Frågan är var man får tag i en sådan och vad den kostar sen. Eller finns det andra alternativ ??
Nån som kan hjälpa mig med det ? Eller någon som har en liggandes begagnad ??
Funkar inte en vanlig borstlös motor för hobbybruk då - typ en sån här ?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14732__Turnigy_L2210A_1650_Brushless_Motor_180w_.html
Bortslösa är ju lättstyrda...
/K
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14732__Turnigy_L2210A_1650_Brushless_Motor_180w_.html
Bortslösa är ju lättstyrda...
/K
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Glömde tillägga 230v. Behöver en del ork i motorn.
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Ska vara ganska kompakt. Men borde la finnas motorer någonstans som inte kostar 2-3000 ??
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Jag vet faktiskt inte hur hastighetsregleringen på en vanlig borrmaskin fungerar, kanske är det en potentiometer som är kopplad till knappen och i så fall byta ut till en vridpot eller fast resistor.
Annars är det enklaste att rigga en skruv som trycker in knappen lagom mycket?
Edit: Annars har tex den här en låsknapp för varvtalet:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ktriska-skruvdragare/borrskruvdragare-000176/
Annars är det enklaste att rigga en skruv som trycker in knappen lagom mycket?
Edit: Annars har tex den här en låsknapp för varvtalet:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ktriska-skruvdragare/borrskruvdragare-000176/
Redigerat:
Hastighetsregleringen funkar som dimmer. I " knappenheten" sitter flera komponenter bl.a. potentiometer som styr huvudkomponenterna diac och triac. Triac är en dubbelriktad tyristor. ( nyheter på 1960 talet).
Genom att tända tidigare eller senare halvperioden erhålls en reglering av spänningen.
En elmotor av allströmstyp ( borrmaskinsmotorn) d.v.s en variant av en seriemagnetiserad likströmsmotor har ett varvtal som varierar kraftigt med belastningen på axeln. Utan belastning stiger varvtalet mot oändligheten, det begränsas av fläkt och växellåda.
Genom att tända tidigare eller senare halvperioden erhålls en reglering av spänningen.
En elmotor av allströmstyp ( borrmaskinsmotorn) d.v.s en variant av en seriemagnetiserad likströmsmotor har ett varvtal som varierar kraftigt med belastningen på axeln. Utan belastning stiger varvtalet mot oändligheten, det begränsas av fläkt och växellåda.
Det är intressant inom vilka gränser varvtalet skall kunna ändras, och vid vilket varvtal effekten skall vara 0,18 kW. Om det skall vara i storleksordningen 1000 - 3000 rpm eller så är borrmaskinen ett bra val. När du pratar om snäckväxel för det mina tankar till något som skall gå mycket långsammare.
Jag håller med om hälften, men varvtalet stiger inte mot oändligheten. Om du lägger på en konstant spänning så kommer strömmen sjunka linjärt med ökande varvtal beroende på back-emk. Över ett visst varvtal börjar den att vara generator i stället.Tobbe_3 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Skulle behöva reglera mellan 10-500 RPM.. så inte speciellt fort.. därav snäckväxel.
0.18kw är bara en riktlinje men kan gå starkare men då går kostnaden upp med.
Borde klara mig på det. Men just regleringen av hastighet är knepig.
0.18kw är bara en riktlinje men kan gå starkare men då går kostnaden upp med.
Borde klara mig på det. Men just regleringen av hastighet är knepig.
Ditt sätt att tänka funkar på en separat magnetiserad / permanentmagnetiserad likströmsmotor. Där blir varvtalet någolunda konstant vid varierande last och styrt av pålagd rotorspänning.Avemo skrev:
Vid seriemagnetiserad likströmsmotor blir istället varvtalet kraftigt belastningsberoende eftersom magnetflödet i statorn varierar kraftigt när strömmen genom stator och rotorlindning varierar. Just den egenskapen gjorde motortypen lämplig i lok och spårvagnar eftersom startmometet var extra kraftigt, men samtidigt svårkört på hala spår p.g.a. slirning. När fordonet börjar att slira så stiger varvtalet okontrollerat och föraren tvingas strypa pådraget nästan helt.
Medlem
· Östergötland
· 19 inlägg
Traume: Hjälper inte direkt då jag behöver bygga in sakerna och styra hastigheten utanför.
Skulle behöva nåt i still med en snäckväxlad motor som har lite ork och inte sackar för mycket vid motstånd.
Sen en potentiometer som kan styra hastigheten från rummet bredvid eller liknande.
Och 230volts drivning.
Nån som har nån idé mot det hållet ?
Skulle behöva nåt i still med en snäckväxlad motor som har lite ork och inte sackar för mycket vid motstånd.
Sen en potentiometer som kan styra hastigheten från rummet bredvid eller liknande.
Och 230volts drivning.
Nån som har nån idé mot det hållet ?