Tjaba. Letar efter en elmotor till ett projekt jag håller på med.
Behöver en motor jag kan ändra RPM på.
Runt 0.18 kw. Har pratat med folk lite löst och dom har sagt att jag behöver en motor med snäckväxel.
Frågan är var man får tag i en sådan och vad den kostar sen. Eller finns det andra alternativ ??

Nån som kan hjälpa mig med det ? Eller någon som har en liggandes begagnad ??
 
Glömde tillägga 230v. Behöver en del ork i motorn.
 
Fast P=U*I. Det som händer när du går ner i spänning men behåller effekten är att strömmen måste öka. Har du långa ledningsvägar kan det iof vara problematiskt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan inte använda en borrmaskin?
Annars har www.conrad.se en del olika elmotorer.
 
Ska vara ganska kompakt. Men borde la finnas motorer någonstans som inte kostar 2-3000 ??
 
pelle242 skrev:
Du kan inte använda en borrmaskin?
Annars har www.conrad.se en del olika elmotorer.
Hittade inget på conrad.se som fungerade.
Borrmaskin kan kanske funka.
Nåt förslag på hur man reglerar hastigheten på den utan att man behöver hålla in knappen manuellt ??
 
Jag vet faktiskt inte hur hastighetsregleringen på en vanlig borrmaskin fungerar, kanske är det en potentiometer som är kopplad till knappen och i så fall byta ut till en vridpot eller fast resistor.

Annars är det enklaste att rigga en skruv som trycker in knappen lagom mycket?

Edit: Annars har tex den här en låsknapp för varvtalet:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ktriska-skruvdragare/borrskruvdragare-000176/
 
Redigerat:
Hastighetsregleringen funkar som dimmer. I " knappenheten" sitter flera komponenter bl.a. potentiometer som styr huvudkomponenterna diac och triac. Triac är en dubbelriktad tyristor. ( nyheter på 1960 talet).
Genom att tända tidigare eller senare halvperioden erhålls en reglering av spänningen.

En elmotor av allströmstyp ( borrmaskinsmotorn) d.v.s en variant av en seriemagnetiserad likströmsmotor har ett varvtal som varierar kraftigt med belastningen på axeln. Utan belastning stiger varvtalet mot oändligheten, det begränsas av fläkt och växellåda.
 
Det är intressant inom vilka gränser varvtalet skall kunna ändras, och vid vilket varvtal effekten skall vara 0,18 kW. Om det skall vara i storleksordningen 1000 - 3000 rpm eller så är borrmaskinen ett bra val. När du pratar om snäckväxel för det mina tankar till något som skall gå mycket långsammare.

Tobbe_3 skrev:
En elmotor av allströmstyp ( borrmaskinsmotorn) d.v.s en variant av en seriemagnetiserad likströmsmotor har ett varvtal som varierar kraftigt med belastningen på axeln. Utan belastning stiger varvtalet mot oändligheten, det begränsas av fläkt och växellåda.
Jag håller med om hälften, men varvtalet stiger inte mot oändligheten. Om du lägger på en konstant spänning så kommer strömmen sjunka linjärt med ökande varvtal beroende på back-emk. Över ett visst varvtal börjar den att vara generator i stället.
 
Skulle behöva reglera mellan 10-500 RPM.. så inte speciellt fort.. därav snäckväxel.
0.18kw är bara en riktlinje men kan gå starkare men då går kostnaden upp med.
Borde klara mig på det. Men just regleringen av hastighet är knepig.
 
Avemo skrev:
.


Jag håller med om hälften, men varvtalet stiger inte mot oändligheten. Om du lägger på en konstant spänning så kommer strömmen sjunka linjärt med ökande varvtal beroende på back-emk. Över ett visst varvtal börjar den att vara generator i stället.
Ditt sätt att tänka funkar på en separat magnetiserad / permanentmagnetiserad likströmsmotor. Där blir varvtalet någolunda konstant vid varierande last och styrt av pålagd rotorspänning.

Vid seriemagnetiserad likströmsmotor blir istället varvtalet kraftigt belastningsberoende eftersom magnetflödet i statorn varierar kraftigt när strömmen genom stator och rotorlindning varierar. Just den egenskapen gjorde motortypen lämplig i lok och spårvagnar eftersom startmometet var extra kraftigt, men samtidigt svårkört på hala spår p.g.a. slirning. När fordonet börjar att slira så stiger varvtalet okontrollerat och föraren tvingas strypa pådraget nästan helt.
 
Köp en borrmaskin på 180Watt, då har du knapp och allt :D
 
Traume: Hjälper inte direkt då jag behöver bygga in sakerna och styra hastigheten utanför.
Skulle behöva nåt i still med en snäckväxlad motor som har lite ork och inte sackar för mycket vid motstånd.
Sen en potentiometer som kan styra hastigheten från rummet bredvid eller liknande.
Och 230volts drivning.

Nån som har nån idé mot det hållet ?
 
tommib
Vad är det du ska bygga egentligen? Det kan underlätta tipsen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.