Hemmakatten
Du är jättebra på att leta reda på saker, morsan!

Men nu är jag rädd för att jag kommer att göra alla besvikna som hjälp till att leta. :(

Jag har ändrat mig. :eek: Dels vad gäller storlekt på bastudörr. Det blir en 8x21-dörröppning. Det var nån som sa i går att 7x19-dörrar har man nästan bara i bastu som är byggt inuti ett badrum, och det stämmer nog. Vår bastu är ett eget rum som är 2x3meter och med en takhöjd på 2,5meter. Skulle se fånigt ut med en så liten dörr och alla längre än 1,82m skulle få ducka för att gå in genom dörren.

Jag har också ändrat mig vad gäller asp-panelen. :eek: Drömmen har hela tiden varit att ha en svart bastu. Vill sitta som i en liten, mysig mörk grotta och titta på elden i bastuugnen och titta ut på sjön genom fönstret (ena väggen är helt i glas). Efter att ha ringt runt till ALLA färgfabrikanter som sagt att färgen inte tål värmen hade jag gett upp. Och fick jag inte en svart bastu, så skulle den vara så lus som möjligt, därav aspen. I går fick jag reda på att det faktiskt GÅR att ha en svart bastu!! Som tur är hade vi inte hunnit att beställa asp-panelen.

Så nu blir det granpanel som laseras svart (och ljusa asplavar) och då förstås grandörr vilket är så mycket enklare att hitta. :D

Tack för all hjälp. Hoppas ni inte är allt för ledsna att ni fick leta i onödan.
 
Spånar vidare på detta med SVART bastu. Låter riktigt häftigt - och så ljusa lavar, va?

Vad ska du lasera med?
 
Hemmakatten
Vi använder Alcro Träbets, pigmenterad i svart (eller nästan svart, grafitgrått/svart, nån liten del ockragult och vitt i det svarta pigmentet). Bastupanelen är laserad två gånger med betsen utspädd med lika mycket vatten 1:1, tunt, tunt struken med svamp. Då blev den grå med all trästruktur och alla kvistar synliga. Så kommer den att sättas upp. Har provstrukit några panelbitar med outspädd lasyr ytterligare två gånger, det blir inte helt svart. Så när panelen är uppsatt kommer den att strykas ytterligare 3 ggr med lasyren (dvs. totalt 5 lager) och därefter kommer betsen/färgen att fixeras med ett lager vattenbaserad trälim utspädd med lika mycket vatten.
Och ja, lavarna kommer att vara ljusa, i asp. eventuellt kommer en ryggbräda i asp att sättas upp.

OCH bastudörr 8x21 har jag fortfarande inte hittat. Bastudörrar verkar finnas som max 8x20. Så jag mottager fortfarande mycket gärna tips på var jag kan hitta en bastudörr 8x21. Har t.o.m. tittat på förrådsdörrar mm men de är alla i mindre format.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.