E
Vilken av alla kakelugnsmakare då? Jag sitter just nu med eniro uppe för att kolla vad jag kan hitta. :)
 
Elektra skrev:
Var får jag tag på lera i Sthlms-området?
Johannes
 
E
Vaddå Johannes? Säljer han lera?
Jag har inte för avsikt att leja in någon för ett jobb som jag troligen kan göra själv. ;)
 
Elektra skrev:
Vaddå Johannes? Säljer han lera?
Jag har inte för avsikt att leja in någon för ett jobb som jag troligen kan göra själv. ;)
Om inte annat så vet han vart

Sist jag träffade på honom hade han i princip hemkörning av lera men tror inte att han har något eget lager.
 
Jag som bor utanför Uppsala köpte på Mariebergs kakelugnsmakeri. Men jag gissar att man kan ringa runt till de i stockholm och fråga.
 
E
Tack, jag ska åka och hämta nu i Sollentuna, köpte 50 kg så det ska räcka både till väggarna och kakelugnen. ;D
 
en annan sak att ha i lerkliningen är tagel och människohår.
 
E
Ok, då borde hundhår fungera med? ::) De fäller för fullt just nu så jag har nästan säckvis med "ull" jag kan blanda i. ;D
 
Men tänk om nån hundallergiker ska bo där :surprised:

Närå, inte borde väl hundallergimolekylerna ta sig genom leran och ut i rummmet....? :p
 
E
Eventuella allergiker ska nog ändå inte bo i vårt hus eftersom vi har både hundar, katter och hästar och då huset ligger på landet så vimlar det av allergener av alla de slag. Vi rustar åt oss, en eventuell köpare i framtiden får rusta åt sig bäst den vill. :cool:
 
Hur mycket går det åt av allt material vid lerklining?
Rummet jag tänkte prova denna teknik på är drygt 20 kvm med en takhöjd om ca. 2,8 m. Tre fönster (1,3x1,6 m) + 2 dörrar + en kakelugn försvinner.
Hur lång tid bör ett sådant rum ta?
 
kullen1900 skrev:
Hur mycket går det åt av allt material vid lerklining?
Rummet jag tänkte prova denna teknik på är drygt 20 kvm med en takhöjd om ca. 2,8 m. Tre fönster (1,3x1,6 m) + 2 dörrar + en kakelugn försvinner.
Hur lång tid bör ett sådant rum ta?
Har du läst hela tråden eller denna ?
 
Hej Morsan,

Jag har läst hela tråden och kan inte se hur långt receptets andelar räcker till.
Anledningen till min fråga är att jag måste hämta leran på ett ställe och det vore ju då smart att veta om jag behöver x antal kg lera samt inköp av sand.

För att förtydliga frågan - hur mycket kräver 1 kvm?

Göran
 
Det beror så mycket på. Hur ojämn är väggen, hur tjockt ska du ha etc. Mellan tummen och pekfingret brukar man räkna 25 kg lera till fem kvadrat i de böcker jag har.
 
TorpSara skrev:
Det beror så mycket på. Hur ojämn är väggen, hur tjockt ska du ha etc. Mellan tummen och pekfingret brukar man räkna 25 kg lera till fem kvadrat i de böcker jag har.
Färdigblandad eller bara lera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.