Du kan köpa en friggebod av mig. hembygd.
 
Knut skrev:
Du kan köpa en friggebod av mig. hembygd.
Bygger du på ritning eller har du färdiga modeller? Om jag tex skulle rita ett förslag, kan du komma med ett kostnadsförslag som vi får ta ställning till?
 
Jag tänkte på min begagnade. Började som lekstuga för 20 år sedan, sedan sovstuga. Tänker timra en stuga där istället.
 
Det är perfekt att kombinera friggen som lekstuga.. Man ställer in allt man använder på sommaren.. dynor, utemöbler och annat som ändå plockas fram o används ute hela sommaren.. Då blir det plats för barnen att använda den som lekstuga..
Vår används mycket av vårt barn. Förvarar ett stort utemöblemang i den på vintern.. jord.. krukor.. Allt detta tar man ut nu..
På en eller två sidor kan man ju sätta hyllplan så man ändå kan förvara lite småsaker även om barnen tar över den..
 
Åh den verkar ju toppen. Bygg en sådan och sätt in en bild när det är klart :)
 
Har i helgen ritat upp hur den kommande lekstugan kommer se ut, om några veckor hoppas jag den finns på plats, tyvärr kan jag bara bygga på helger eftersom vi inte bor på plats och ej heller ha rtillgång till el därute så jag får väl förkapa här hemma :)
Så om några veckor kanske ni kan få ett bildbevis på vad det blev för ruckel :)
 
Hmmm... har fler frågor om någon kan komma med lite tips. Har börjat med grunden vilet visade sig bli ett riktigt meck eftersom det finns stubbar och rötter överallt där jag vill bygga.
Men till min fråga, det gäller takkontruktionen. Jag vill bygga ett platt tak med staket så de kan leka på taket, taket får ha någon cm lutning så vatten rinner av samt takpapp så bir det svårare att halka däruppe. Men hur ska konstruktionen av taket gå till? Kommer bygga drygt 2*2 m är det cc60 som gäller för taket, ska man lägga tvärgående reglar också för hållbarheten? Vill ju inte att ngn går igenom taket...

Tror ni att det går att bygga taket på mark med ett överhäng och sedan fästa det ovanpå stommen, alltså bara lägga det ovanpå och fästa med vinklar? Eller hur skulle ni göra?

Mer meck med detta än man hoppats, hade varit enklare att bygga på befintlig tomt.
 
Lekstugebygget är på G, alla väggar är uppe, takstolar på plats, taket kanske kommer till nästa vecka. Dörr blir så småningom liksom stege upp till taket och staket där... på ena sidan blir en köpmannalucka och så småningom vill vi även bygga altan på två sidor av huset då det blir enklare att leka :) Men vilken tid allt tar, när vi upptäckte att virket inte skulle räcka i helgen så tog det två timmar tills vi var tillbaks på plats med allt, två förlorade timmar kändes det som :(
http://trivselhusigimmersta.blogspot.com/
Juni+020.jpg
 
Det går inte fort detta, några timmar här och där bara :( Men om en dryg månad flyttar vi ut så då hoppas jag att vi kan få bygga klart den och måla och inreda.
Lekstugan har nu dörr, väggar och tak med takpapp. Tre små fönster ska få "fönster" om man säger (kommer inte ihåg vad plasten heter...), en köpmanna lucka ska till, det ska byggas stege upp på taket och staket där. Så småningom ska även ett trädäck byggas runt lekstugan men det blir när de tagit undan bråten framför så vi ser hur det ser ut där.

Vi byggde golvet med tryckimpregnerat för att vara säker på att det tål endel fukt etc, nackdelen är såklart att det blir glipor, vet inte om vi bara ska lägga enkla trasmattor på golvet eller om vi bör lägga ett golv ovanpå. Vad tycker ni?
Skulle gärna dra in en lampa också eller är det overkill?

Det sköna med denna lekstuga är att ungarna redan börjat leka med den, att jag kan stå rak i den och att vi kommer ha ett förråd på vintrarna (för inte leker man i lekstugan då?)
 
  • Lekstugan.JPG
Lekstugan är inte klar ännu... men nu går den iaf att leka i så jag tänkte uppdatera med lite bilder, planen att bygga staket på taket har ännu inte blivit av men planen finns kvar dock inte tiden... har köpt en ribbstol i metall som ska sättas på utsidan när räcket är klart däruppe.
IMG_0018.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från badtunnan ser det ut såhär, bakom lekstugan har jag satt upp pallkragar på europapallar så tjejerna kan odla ordenligt med grönsaker nästa år :)
Trädäck runt hela lekstugan och fram till skiffret framför vårt hus.
IMG_0019.JPG
Ppå sidan av lekstugan finns hallonbuskar och några fina vita liljor, så de har en helt egen "tomt" att pyssla om :)
IMG_0020.JPG
 
  • Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
I våras fick vi äntligen lite energi till att bygga klart takterassen på lekstugan, tjejerna är nöjda och de har en grym utsikt däruppifrån :) Som stege har vi en ribbstol i blått för att liva upp lite.
600596_10201567937542571_1101826208_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Montören och 2 till
  • Laddar…
Så snyggt det blev!!! Jag är inne på att bygga en riddarborg till mina killar, även den med platt tak som de kan leka på. Hur löste du din konstruktion till slut?
 
Tack :) Vilken konstruktion är det du menar?

Jag har lagt tre lager papp, taket lutar inte tillräckligt så att vatten rinner av ordentligt vid regn men jag hoppas att dessa tre lager ändå ska göra att vatten inte kommer in. Har inte sett något vatten ännu iaf :)
Hörnstolparna satte vi med "skor" I taket och täckte skruvhålen med takmassa som jag också limmade sista lagret med papp med. (Jag kommer dessvärre inte ihåg vad allt heter I detalj)
Vi valde att skruva staketet från utsidan även om det vore säkrare att göra det från insidan då barnen kan klättra på reglarna som ligger på tvären men våra barn har blivit tillsagda att det är förbjudet och ännu har de hållit det. För att det inte ska vara för enkelt att ramla ner så valde vi att låta översta och understa regeln gå hela vägen mellan stolparna även I öppningen så man får krypa igenom.

säkerligen hade du förstått allt detta och ville veta något anna? Fråga på :)
 
  • Gilla
swamp-thing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.