Claes Sörmland
K Knenneth skrev:
Ingen har talat om ett anläggningsbeslut finns, tror inte att styrelsen har sett något. Hur kan jag få tag på det, kan jag ringa lantmäteriet?
Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt BankID. Det finns en flik där du hittar de gemensamhetsanläggningar (GA) som din fastighet är delägare i, alltså de GA som ni äger samfällt. Samfällighetsföreningen förvaltar troligen alla dessa om det är ett sammanhåller område typ radhusområde. Klickar du på respektive GA så får du en lista med all beslutsdokumenten och sen får man börja läsa. Läs det äldsta dokumentet först, det är det ursprungliga anläggningsbeslutet och sen läser du dem i ordning för att se vilka förändringar som har skett genom åren med GA:n

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H huggan skrev:
Ansökan prövas sedan mot anläggningslagen och där finns inget som hindrar en avveckling.
Det skulle väl vara själva bestämmelserna i anläggningslagen då...
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det skulle väl vara själva bestämmelserna i anläggningslagen då...
De reglerar inte ner på sådan nivå att en lekplats inte får tas bort.
 
Detaljplan måste medge lekplats och det måste finnas med i beslut från en stämma eller i anläggningsbeslut för att anlägga lekplats. Däremot är det inget krav för föreningen att göra detta…
 
H huggan skrev:
De reglerar inte ner på sådan nivå att en lekplats inte får tas bort.
Oklart nu om du tänker att anläggningslagen inte reglerar ner på sådan nivå eller om du bara avser beslutet. Oavsett går det inte att applicera ett sådant generellt uttalande varken på anläggningslagen eller anläggningsbeslutet.
 
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Det skulle väl vara själva bestämmelserna i anläggningslagen då...
Lanmäteriet skriver i sin handbok för anläggningslagen (s. 186):

Svensk text ur handbok som diskuterar anläggningars nedläggning och allmänna intressen.

Så tydligen får man en omprövning om man vill lägga ned en anläggning men man kan trots detta blir sittande med den om den är detaljplanerad och fyller en funktion för det allmänna intresset. Jag antar att man tänker sig vägar på allmän plats o s v.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lanmäteriet skriver i sin handbok för anläggningslagen (s. 186):

[bild]

Så tydligen får man en omprövning om man vill lägga ned en anläggning men man kan trots detta blir sittande med den om den är detaljplanerad och fyller en funktion för det allmänna intresset. Jag antar att man tänker sig vägar på allmän plats o s v.
Detta rör ju möjligheten att ompröva även om övriga krav på omprövning inte är uppfyllda. Och det förutsätter att samtliga fastighetsägare är ense. Man kan väl ifrågasätta om det ens finns båtnad eller väsentlighet i ett sånt fall.

I ovan fall är samtliga fastighetsägare inte ense, och det har inte fastställts att det inträtt sådana ändrade förhållanden som krävs för en omprövning. Men det utesluter ju såklart inte att så är fallet. Det jag menade var att det generella uttalandet inte går att applicera, inte nödvändigtvis att det inte går att ompröva den delen av beslutet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Detta rör ju möjligheten att ompröva även om övriga krav på omprövning inte är uppfyllda. Och det förutsätter att samtliga fastighetsägare är ense. Man kan väl ifrågasätta om det ens finns båtnad eller väsentlighet i ett sånt fall.

I ovan fall är samtliga fastighetsägare inte ense, och det har inte fastställts att det inträtt sådana ändrade förhållanden som krävs för en omprövning. Men det utesluter ju såklart inte att så är fallet. Det jag menade var att det generella uttalandet inte går att applicera, inte nödvändigtvis att det inte går att ompröva den delen av beslutet.
Håller med dig och skulle kanske citerat @huggan som du kommenterade istället. Tror helt enkelt inte det är så enkelt att avveckla GA alla gånger.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med dig och skulle kanske citerat @huggan som du kommenterade istället. Tror helt enkelt inte det är så enkelt att avveckla GA alla gånger.
Framförallt när sakägarna inte är överens!
 
  • Gilla
Urbota och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Framförallt när sakägarna inte är överens!
Ja är man överens så kan man ju i praktiken avveckla GAn utan att kontakta Lantmäteriet. Det finns ju ingen anläggningspolis.
 
  • Gilla
Urbota
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt BankID. Det finns en flik där du hittar de gemensamhetsanläggningar (GA) som din fastighet är delägare i, alltså de GA som ni äger samfällt. Samfällighetsföreningen förvaltar troligen alla dessa om det är ett sammanhåller område typ radhusområde. Klickar du på respektive GA så får du en lista med all beslutsdokumenten och sen får man börja läsa. Läs det äldsta dokumentet först, det är det ursprungliga anläggningsbeslutet och sen läser du dem i ordning för att se vilka förändringar som har skett genom åren med GA:n
Tack för tipset. Jag loggade in på Min fastighet, men jag hittar ingenflik med GA.
[länk]
 
Claes Sörmland
Fliken heter "Ägande" i browserversionen. Detta är rubriken och under den listas de GA som fastigheten har del av:

Skärmbild av rubrik "Andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar" från en webbsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.