3 404 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Lekplats samfällighet
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt BankID. Det finns en flik där du hittar de gemensamhetsanläggningar (GA) som din fastighet är delägare i, alltså de GA som ni äger samfällt. Samfällighetsföreningen förvaltar troligen alla dessa om det är ett sammanhåller område typ radhusområde. Klickar du på respektive GA så får du en lista med all beslutsdokumenten och sen får man börja läsa. Läs det äldsta dokumentet först, det är det ursprungliga anläggningsbeslutet och sen läser du dem i ordning för att se vilka förändringar som har skett genom åren med GA:nK Knenneth skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
Oklart nu om du tänker att anläggningslagen inte reglerar ner på sådan nivå eller om du bara avser beslutet. Oavsett går det inte att applicera ett sådant generellt uttalande varken på anläggningslagen eller anläggningsbeslutet.H huggan skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Lanmäteriet skriver i sin handbok för anläggningslagen (s. 186):M Manfreds skrev:
Så tydligen får man en omprövning om man vill lägga ned en anläggning men man kan trots detta blir sittande med den om den är detaljplanerad och fyller en funktion för det allmänna intresset. Jag antar att man tänker sig vägar på allmän plats o s v.
Detta rör ju möjligheten att ompröva även om övriga krav på omprövning inte är uppfyllda. Och det förutsätter att samtliga fastighetsägare är ense. Man kan väl ifrågasätta om det ens finns båtnad eller väsentlighet i ett sånt fall.Claes Sörmland skrev:Lanmäteriet skriver i sin handbok för anläggningslagen (s. 186):
[bild]
Så tydligen får man en omprövning om man vill lägga ned en anläggning men man kan trots detta blir sittande med den om den är detaljplanerad och fyller en funktion för det allmänna intresset. Jag antar att man tänker sig vägar på allmän plats o s v.
I ovan fall är samtliga fastighetsägare inte ense, och det har inte fastställts att det inträtt sådana ändrade förhållanden som krävs för en omprövning. Men det utesluter ju såklart inte att så är fallet. Det jag menade var att det generella uttalandet inte går att applicera, inte nödvändigtvis att det inte går att ompröva den delen av beslutet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Håller med dig och skulle kanske citerat @huggan som du kommenterade istället. Tror helt enkelt inte det är så enkelt att avveckla GA alla gånger.M Manfreds skrev:Detta rör ju möjligheten att ompröva även om övriga krav på omprövning inte är uppfyllda. Och det förutsätter att samtliga fastighetsägare är ense. Man kan väl ifrågasätta om det ens finns båtnad eller väsentlighet i ett sånt fall.
I ovan fall är samtliga fastighetsägare inte ense, och det har inte fastställts att det inträtt sådana ändrade förhållanden som krävs för en omprövning. Men det utesluter ju såklart inte att så är fallet. Det jag menade var att det generella uttalandet inte går att applicera, inte nödvändigtvis att det inte går att ompröva den delen av beslutet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 148 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 148 inlägg
Claes Sörmland skrev:Logga in på Min fastighet på Lantmäteriet med Mobilt BankID. Det finns en flik där du hittar de gemensamhetsanläggningar (GA) som din fastighet är delägare i, alltså de GA som ni äger samfällt. Samfällighetsföreningen förvaltar troligen alla dessa om det är ett sammanhåller område typ radhusområde. Klickar du på respektive GA så får du en lista med all beslutsdokumenten och sen får man börja läsa. Läs det äldsta dokumentet först, det är det ursprungliga anläggningsbeslutet och sen läser du dem i ordning för att se vilka förändringar som har skett genom åren med GA:n
Tack för tipset. Jag loggade in på Min fastighet, men jag hittar ingenflik med GA.
[länk]