Spontant sett tycker jag det låter som en dålig idé. Skadegörelse av ungdomar kommer man inte till rätta med genom en skylt. Och då det är föreningen som ansvarar vad det finns för lekredskap på lekplatsen kan ni ju också styra vilken sorts lek som förekommer där (vissa lekar är garanterar mer högljudda än andra, studsmatta med 6 barn kontra sandlåda 8 barn...).

Är också osäker vad man vill uppnå? Mernar ni att det blir ökad ljudvolym och mer slitage om fler barn än de som bor just där kommer dit och leker? Och hur ska någon kunna identifiera vilka barn som tillhör vilket område? Vi bor i en vanlig villagata med 20-talet hus och jag har väldigt dålig ingen koll på vilka barn som bor här eller inte, visst känner man de mest närliggande husens barn, men inte mer... Och varför skulle jag vilja lägga energi på att vara lekplatspolis? Jag är själv pensionär och har annat att fylla med dagarna med. Hade det spårat ut, låt säga med 8 barn som kl 23 på kvällen står och skriker och stör så man inte kan sova så hade jag gått ut och sagt till dem, oavsett om de hörde hemma i området eller inte.

Känns som om man skapar mer problem än vad man tillför i nytta med en sån skylt. Och just "privat lekplats" ger en besk eftersmak rent allmänt.

Tummen ner för det förslaget.

/S
 
Hemmakatten
I vårt område finns en samfällighetsförening med uppdrag att förutom vägunderhåll även hålla en badplats i gott skick. Badplatsen har alla rätt till att nyttja enligt allemansrätten, men den gubbsjuka styrelsen och tyvärr andra äldres medlemmar hävdar att den är privat. Härom året var det en styrelsemedlem som gick runt på badplatsen och undrade om man var medlem i samfälligheten!? Ett par pojkar i 12-årsåldern som hade cyklat flera kilometer för att bada blev ivägschasade!!? Inte nog med det, nu har man fått igenom att sätta upp skyltar på p-platsen vid badet att den är privat och man har t.o.m. anlitat parkeringsbolag för att lappa bilar som ej är medlemmar. Denna bad-plats ligger långt ut på landet och dfet är knappast någon rusning dit. Flera medlemmar har påpekat att men enligt allemansrätten inte kan hindra någon från att bada, men det hjälper inte, styrelsen är helt rabiat.

Tänkte att det kan vara en liknande situation med lekplatsen. Har man verkligen laglig rätt att hindra andra från att vara på lekplatsen?
 
Att hindra parkering är väl ren juridiskt tillåtet. Men att köra bort folk från en badplats är ofredande, och borde anmälas. Se till att byta ut styrelsen, jag skulle inte vilja representeras av kriminella!

Förresten, om samfälligheten tar emot bidrag för vägunderhåll (väldigt vanligt), då får man inte neka allmänheten att använda vägarna.
 
Redigerat:
harry73
Sätta upp skyltar att badplatsen är privat strider mot strandskyddet. Man får inte göra någonting inom stranskyddsområde som gör att det uppfattas som privat område, och en skylt med privat på borde absolut räknas som sån åtgärd
 
Nu tror jag egentligen inte att vår styrelse har startat en vendetta mot små söta barn. De vill bara ha bort störande element från gårdarna, och verkar inte bry sig så mycket om de långsiktiga konsekvenserna för folk och fä i allmänhet.

De satte först upp skyltar kring alla ingångar till gården med texten "Privat område". Men då fick de backning från kommunen som tydligen har en detaljplan om just det.

Jag har ingen insikt i hur beslutet har förberetts, informationen om styrelsens arbete begränsas till kort information i ett medlemsutskick och det är svårt att få kontakt med dem per e-post och telefon. Det verkar som om några personer i styrelsen haft avvikande åsikt för så mycket har de sagt att "frågan har diskuterats intensivt på styrelsemötena".
 
"störande element" lär man ju inte få att lyda skyltar, men de skapar olustkänsla hos många andra.
 
harry73
hempularen skrev:
Tråden påminner mig om:

[länk]
[länk]
Om man har henne som granne ska man sätta upp skyltar med alla barn är välkomna för att undvika att hon börjar bråka;)
 
+1 på Hempularens #15.

När jag var liten så fanns det ett bostadsområde där jag bodde vilket bestod av två rader med radhus med en gång och cykelväg emellan.
Området låg lite avsides så det fanns egentligen ingen vettig anledning att cykla igenom området som hade infart från båda hållen. Undantaget var väl om man cyklat vilse.

De boende tröttnade på att det då och då förvirrade sig in en tonåring på cykel och satte därför upp en skylt: "Privat väg".

Plötsligt blev det den mest populära cykelvägen för ungdomar i hela granskapet. :rolleyes:
 
Återigen tack för alla svar!

Jag har nu fått tag på e-postadressen till den i styrelsen som enligt styrelsen själv är ansvarig i frågan, så jag fortsätter mitt bråkande direkt med henne. Det är ju onödigt att störa hela styrelsen om det nu stämmer att de är inbördes oeniga i frågan!

Jag trodde ett kort glatt tag att de ändrat sig eftersom den ena av två skyltar plötsligt försvann (vi har två lekplatser inom föreningen). Men enligt min styrelsekontakt är de tydligen lika ovetande som jag varför skylten är borta.

Jag får återkomma med rapporter om det händer något mer.
 
Kan tipsa om att skicka e-post fram och tillbaka i en sådan situation inte är att föredra, är det inte bättre att träffas någon kväll över en kopp kaffe och prata om det hela? Ni bor väl båda i samma område? Och styrelsen finns ju till för dess medlemmar... Det är ju trots allt en bostadsrätts-styrelse och ingen myndighet? Det finns mycket som lätt kan misstolkas vid skriftlig argumentation. Ser dock till att alla beslut, overenskommelser etc plitas ner på papper.

Den enda frågan jag i samma situation hade ställt till styrelsen är "vad vill man uppnå med en skylt?"

Skyltar kan ju tyckas vara bra, men de som vill störa och uppenbarligen inte respekterar sin omgivning lär ju inte avskräckas av en skylt. Förmodligen kommer den skylten istället försvinna iväg någonstans. Är det inte bättre att man går ut och pratar med barnen/ungdomarna/alkisarna som nu stör onödigt mycket? Till syverne och sist är det väl mot lagen att föra för mycket oväsen? Och då är det väl länsman som får rycka ut och ta tag i det hela?

Det känns som om man angriper problemet på helt fel sätt. En skylt kommer endast skapa mer problem än vad den löse, både för de bode och för de som skall försöka se till att skylten efterlevs.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.