Var hittar man självgående snickare för 150:- i timmen???

/Kent
 
I dessa tider gör vissa snickare det som behövs för att överleva.
Priset är självklart inte vitt.
 
klimpfan skrev:
Tänkte höra om någon här vet ungefär hur många timmar det tar för 2st snickare att bygga en tät stomme för en 1plansvilla på 140m2 på platta på mark? trästomme med träpanel, råspont tak. Allt i lösvirke.
Komplett stomme men ej montering av fönster och dörrar, takpannor, ej isolerade väggar.

Någon som har en uppskattning på tid?
Det är samma fråga som vi har haft och vi frågade runt lite bland massa olika snickare: 1000-1200 mantimmar och då ett "nästan" passivhus, dvs under 65 kWh/kvm/år i mellan Norrland.

Jo, det är då ett komplett hus så på det tillkommer givetvis andra hantverkare och material men annars är det komplett men det är inte bara stommen
 
Mikael_L
klimpfan skrev:
I dessa tider gör vissa snickare det som behövs för att överleva.
Priset är självklart inte vitt.
Då ska du även tänka på, när du jämför med lokala snickeriets väggelement, att är det inte vitt är det i realiteten 30% dyrare när du tänker sälja. För du kommer bli beskattad för högre vinst då du knappast kan dra av de svarta obefintliga kvittona som byggkostnad.

Säljer du aldrig huset spelar det ingen roll.
 
Jovisst det är jag medveten om,men tanken är inte att sälja, och även om man gör det i framtiden så har dessa 30% tjänats in under åren i form av uteblivna räntekostnader som skulle tillkommit om man gjort det vitt och lånat.
 
Jag går som praktikant på en byggfirma. Vi bygger ett hus på 100kvm. En vanlig 1 och en halvplans villa med beställda takstolar.

Väggarna spikade vi ihop på lagret. Så väggarna och gavlarna+utomhus gips+panel tog cirka två veckor att bygga och resa. Sedan slängde vi på takstolarna och råspont när väggarna var uppe. Sedan pappen.

Väggarna byggde jag och min handlerade. Takstolarna var vi en man till på. När vi skulle spika Råssponten kom det ytterligare två man och hjälpte till. Med vindskivor och papp var vi fem man. Så den totala tiden för detta blev strax över två veckor.

Grunden gjorde av några andra på firman och den vet jag inte hur lång tid det tog att göra.
 
Hej

Vi har fått pris för stommresning av ett 1-plans hus(200m2) och garage(50m2).
Vi håller med byggmateriel, ställningar, lyfthjälp, koja, etc.
Det som snickarn ska göra är följande montering:
Fasadpanel 22x170, kapade längder
Spikregel utv, fallande längd
Utv.gips.
Utv. liggande 45x45, fallande längder
Stående regelstomme 45x195, kapade längder
iso. 195+45
diffspärr
Inv. liggande regel 45x45, fallande längder
underlagstak, råspont, längd o ändspontat, fallande längder
takpapp
ströläkt, fallande längder
bärläkt, fallande längder
Stående regel 45x70 för innervägg, fallande längder

Snickarn vill ha nästan 500.000 för detta. Då håller dom med erforderlig fästmateriel som spik, etc.
Jag tycker det låter i saftigaste laget eller vad tycker ni?
 
Snailman
du kan ju kolla vad fiskarhedens åtagande 1 innebär:

http://www.byggahus.se/forum/440729-post39.html

men jag gissar på att du får betala ca dubbelt mot vad det borde kosta... (om du inte har ett oerhört komplicerat hus, typ villa villekulla...:)

edit: (ser att du skrivit stockholm, det kanske är vanligt att man får betala dubbla priset där?)
 
Redigerat:
När jag byggde stommen till min tillbyggnad om ca 80 m2 byggyta, 1 ½ plan så tog det mig 48 dagar. Jag gjorde det under perioden 1 sept och var klar 16 december 2006 med "tätt hus". All fritid (helger)samt semesterdagar som jag lyckades få ut gick åt. Jag gjorde allt själv utom att lägga upp limträbalken i nock. Det var som andra skrivit väldigt roligt, men, det var väldigt slitigt. Vilade sedan hela vintern för att sedan i april fortsätta med fasaden osv. I dag så håller jag fortfarande på men ser nu ett slut. Det som återstår är ca 50 m2 undertak, lägga golvskikt, tapetsera, lister och socklar. Totalt till i dag har jag lagt ner 422 dagar. Jag ska väl tillägga att jag började i juni 2005 med att gräva ut och sedan gjuta och mura upp torpargrunden ca 2 m hög. Hur begåvat det har varit att göra allt själv utom det elektriska inkopplingarna undanber jag mig synpunker på (för jag inser själv att det kostat kroppen lite väl mycket). Till midsommar så hoppas jag i alla fall få sitta på verandan och titta på mitt monument...;>)
 
M
snickarboden skrev:
Var hittar man självgående snickare för 150:- i timmen???

/Kent
Jag vet var! Självfallet med kontrakt å garantier i enlighet med gällande svenska regler. Skicka mig ett PM så kan du själv kolla upp det...

magentis
 
Visste väl att det fanns seriösa hantverkare där ute.....
Har fått bud på 270´ .
Snickarn kalkylerar med 600 timmar.
 
M
toysoldier skrev:
Visste väl att det fanns seriösa hantverkare där ute.....
Har fått bud på 270´ .
Snickarn kalkylerar med 600 timmar.
Visst finns det det, men det är ett jäkla letande :)

magentis
 
toysoldier skrev:
Visste väl att det fanns seriösa hantverkare där ute.....
Har fått bud på 270´ .
Snickarn kalkylerar med 600 timmar.
Återkom gärna sedan när bygget är klart och berätta om du anser att dom var seriösa.
 
Har fått in tre anbud på samma jobb.
I vår förfrågan har vi specificerat så noggrant och detajerat som vi kan, för att slippa få en diskution om vad uppdraget gäller.
Har fått bud från 270´ till 850´ !!!
Vi undrar hur man kalkylerar i byggbranchen. Kan någon förklara vad vi får
"på köpet" om vi hostar upp 850´ istället för 270´? Guldspik?
Kan tillägga att högsta anbudet vad den mest genomarbetade offerten, dvs skriftligt med betalningsvillkor, etc.
 
Varför skulle den dyraste vara den sämsta? Guldspik? Den med lägst pris kanske inte använder spik alls...
Tyvärr faller många seriösa bort i offertläget då det faktiskt talar om vad det kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.