Claes Sörmland
Det där med gödning till häckar beror stort på jorden. Men jag skulle säga att för att garantera optimal tillväxt när det finns vatten i marken så är en giva gödsel typ blåkorn eller hönskit bra. Den ges på våren, alltså i april så att den har tid att ta sig ned i backen till maj/juni när den mesta tillväxten sker. Det är främst kvävedelen av gödslet som buskar och träd behöver, fosfor och kalium är de mycket skickliga på att utvinna ur marken.

Odlar man på riktigt fattig morän eller bergkross kan gödning ge dramatiska effekter på tillväxten.

Men poängen är att den där givan blåkorn spelar ingen större roll om det inte finns vatten i backen. Och det styrs av vädret eller massiva vattningsinsatser (typ det blir din hobby och du behöver någonstans att få alla tiotusentals liter ifrån också).

Ett lager med mull (kompst eller köpejord) ovanpå den naturliga marken hjälper med vattnet för det hindrar avdunstning av vatten från markytan och skapar förutsättningar för mindre djur och svamp som strukturerar underliggande jord. Det bidrar också till att ge lite gödning.
 
Alternativt hämtas en stor kärra med gammalt stallmock från närmsta ridhus. Om det är för nytt bör det få vila ett tag innan spridning.
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Alternativt hämtas en stor kärra med gammalt stallmock från närmsta ridhus. Om det är för nytt bör det få vila ett tag innan spridning.
Funkar bra men jag vill bara varna för ogräseländet man introducerar i sin trädgård med detta. Jag har använt en massa stallgödsel och mängden kvickrot och brännässlor samt mållor (lätta att rensa) är inte att leka med. Bort man lite lantligt kanske det inte gör så mycket men är det en välordnat villasamhälle så kanske man ska tänka sig för.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.