Blev lite avskräckt av Anders H´s inlägg. Blir svart laminat på stegen och vitt på den stående brädan. Med hund hemma och svarta steg befarar jag att varje litet hundhår kommer synas, annars gillar jag ljus på varje trappsteg. Får väl lägga ut lite laminat och montera ett par lister och testa. Gillar dimmern men de lister jag köpt är rgb så jag måste ha ett sätt att styra färgerna. Kan väl iofs beställa nya lister, finns mkt billigt på Banggood. Skall man ha vita utan dimmerfunktion så blir det inte många kronor per steg. Var köpte du dimmern?
 
Det finns många pm-dimmers för 12v och även en del drivdon med det inbyggt. Jag använder det senare för led-list under handledaren i trappan.
 
Hej
Kul att ni gillade ledstångs-lösningen jag gjorde för ett tag sedan.
Aluprofilen köptes från Xcen och jag såg nu att den även finns i svart vilket kanske varit ännu snyggare i mina ögon.
Aluminiumprofil och LED-list för ledstångsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom detta var planerat ett tag så har jag sett till att det vid ledstångens övre fästpunkt finns en dosa infälld i väggen så de korta kablaget från ledlistens anslutning går i en slang in i väggen och träffar dosan.
Ledstång med integrerad LED-belysning och kabel i en skyddsslang monterad i en vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ledstång i trä vid en trappa med infälld dosa och strömbrytare på en tapetserad vägg, ledningar syns vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dosan finns en liten 12V nätdel avsedd för dosmontage och en inbyggd styrpuck från Nexa tänder ledstångsbelysningen i lagom nivå enligt inställt schema i Telldus-appen. Allt har fungerat felfritt hittills.
Provar just nu en liten PIR sensor som ska trigga belysningen när man springer i trappan nattetid (utanför ordinarie lystid) och de funkar fint, ska bara hitta den optimala placeringen på väggen för denna sensor så att den triggar rätt när man går både upp och ner. PIR sensorn från Telldus har en inbyggd fördröjning på 5 minuter så att den själv sänder släck-kommando när timern gått ut. .
PIR-sensor monterad på vit trappvägg bredvid trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med ledstång och inbyggd belysning, nätdosa i övre delen, modern interiördesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Anders
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Jag satte bara en träligt som följde handledarens form och tejpade fast LED-listen på den:

Trälist med LED-lister tejpade längs med, upplyst i en arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här lyser det upp stegen:

Trappa med LED-belysning längs handledaren, gröna mattsteg och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och hör är mattan bytt och lite färg på alla delar av trapoan:

Renoverad trappa med LED-belysning längs med handledaren och ny mörkgrå matta på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
A Anders.H skrev:
Provar just nu en liten PIR sensor som ska trigga belysningen när man springer i trappan nattetid (utanför ordinarie lystid) och de funkar fint, ska bara hitta den optimala placeringen på väggen för denna sensor så att den triggar rätt när man går både upp och ner. PIR sensorn från Telldus har en inbyggd fördröjning på 5 minuter så att den själv sänder släck-kommando när timern gått ut.
Jag använder mig av två dylika sensorer i hallen, en åt varje håll. Innan var jag tvungen att gå c.a. en tredjedel från ena hållet innan det tändes.
 
  • Gilla
Anders.H
  • Laddar…
B Bangan skrev:
Jag använder mig av två dylika sensorer i hallen, en åt varje håll. Innan var jag tvungen att gå c.a. en tredjedel från ena hållet innan det tändes.
Samma problem här, man kommer en bra bit innan ljuset tänds så de får bli 2 st även för mig.
/Anders
 
A Anders.H skrev:
Samma problem här, man kommer en bra bit innan ljuset tänds så de får bli 2 st även för mig.
/Anders
Latmask;)
 
  • Gilla
Anders.H
  • Laddar…
optimum
Ett par bilder hur det kan se ut om man sätter dem under trappstegen. Både framifrån och bakifrån hos oss.
Se även ekplanen från renovering av den gamla furutrappan. Även mindre hala än den tidigare klarlackade trappan.
 
  • Renoverade furutrappsteg med LED-lister under stegen i ett hemmiljö, sett från sidan.
  • Renoverad furutrappa sett underifrån med nya eksteg monterade under befintliga trappsteg.
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.