10 360 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Leda ut överskottsvärme på sommaren, trähus.
Nja, är det där verkligen sant? Om du öppnar en liten öppning nere och en liten öppning uppe, så får du mycket riktigt ett jäkla drag genom de två öppningarna.Nerre skrev:Det är ett väldigt vanligt misstag att när folk ska vädra ut värmen öppnar de "överallt". Då får man nästan inget luftflöde alls.
Det gäller att öppna upp i två ändar av huset, uppe och nere ger såklart bäst effekt då den varma luften stiger, har man bara en våning så gäller det att öppna på två motsatta sidor (dock hjälper det inte så mycket om det är helt vindstilla).
Men om du öppnar alla fönster nere och alla fönster uppe, får du då verkligen mindre totalt flöde?
Mellan de två våningarna får du kanske ett högre flöde, men flödet begränsas ju av "resistansen" mellan våningarna. Det innebär att inom varje våning blir flödet mer urspritt.
Sen går ju också luften den lättaste vägen, så i princip kommer du väl att få ett flöde mellan de två öppningar som sitter närmast trappen mellan våningarna, övriga öppningar kommer det inte att bli så högt flöde genom.
Sen går ju också luften den lättaste vägen, så i princip kommer du väl att få ett flöde mellan de två öppningar som sitter närmast trappen mellan våningarna, övriga öppningar kommer det inte att bli så högt flöde genom.
Jag läste (kommer inte ihåg var) om traditionella byggemtoder i ökenländer - där designas husen kring en central struktur som just ger denna "skorstenseffekt" - man drar in luft från öppningar i undervåningen (typ alla gluggar som finns) och ut genom denna "skortsten".
Detta ger en avkylningseffekt, dels genom att luften inte blir stillastående och uppvärmd, dels genom att ge en konstgjord "vind" som svalkar
/K
Detta ger en avkylningseffekt, dels genom att luften inte blir stillastående och uppvärmd, dels genom att ge en konstgjord "vind" som svalkar
/K
Precis, flödet begränsas av resistansen, alltså lägre flöde med två små öppningar.Nerre skrev:Mellan de två våningarna får du kanske ett högre flöde, men flödet begränsas ju av "resistansen" mellan våningarna. Det innebär att inom varje våning blir flödet mer urspritt.
Sen går ju också luften den lättaste vägen, så i princip kommer du väl att få ett flöde mellan de två öppningar som sitter närmast trappen mellan våningarna, övriga öppningar kommer det inte att bli så högt flöde genom.
Sedan är det ett lite missvisande uttalande att säga att luften går lättaste vägen. Det är inte så att luften väljer en väg av flera möjliga, luften går alla vägar. Hur mycket luft som går olika vägar styrs av tryckskillnaderna, vilka ofta är knutna till temperaturskillnaderna.
Hur blir det snabbast svalt i en het bil, genom att öppna ena bakrutan lite grann och takluckan en aning, eller genom att öppan alla fyra dörrarna och takluckan helt och hållet
I bilen har du inget som begränsar flödet mer än öppningarna, men om det är vindstilla så hjälper det sällan att öppna upp extra mycket.
Men visst menade jag i min inledande formulering främst de som håller sig på ett plan. Jag har varit i många varma lägenheter med alla fönster vidöppna, likaså har min sambo ofta försökt vädra på det sättet hemma varma sommarkvällar. Jag öppnar ytterdörren och fönstret i sonens sovrum och då blir det korsdrag genom huset. Om man då öppnar altandörren så slutar korsdraget förbi sovrummen och går bara från ytterdörren till altandörren. Försöker man då även öppna fönstret i gästrummet så blir det ändå inte mer korsdrag genom huset. Luften står stilla utom i köket/hallen där den går mellan ytterdörren och altandörren.
Men visst menade jag i min inledande formulering främst de som håller sig på ett plan. Jag har varit i många varma lägenheter med alla fönster vidöppna, likaså har min sambo ofta försökt vädra på det sättet hemma varma sommarkvällar. Jag öppnar ytterdörren och fönstret i sonens sovrum och då blir det korsdrag genom huset. Om man då öppnar altandörren så slutar korsdraget förbi sovrummen och går bara från ytterdörren till altandörren. Försöker man då även öppna fönstret i gästrummet så blir det ändå inte mer korsdrag genom huset. Luften står stilla utom i köket/hallen där den går mellan ytterdörren och altandörren.
Ja, beroende på var man öppnar så får man drag olika vägar, det är helt naturligt. Och beroende på hur det ser ut så kan det löna sig att öppna på olika vis. Men man kan på inget sätt ta det som en inteckning för att det är generellt bättre att göra på det ena viset, jämfört med det andra.
Om du öppnar alla dörrar och taklucka i en bil så har du snabbt vädrat ut den varma luften, det som tar längre tid är att sänka temperaturen på själva bilen, stolarna, ratten, instrumentbrädan osv. Blåser det går det så klart fortare att kyla ner.
Om du öppnar alla dörrar och taklucka i en bil så har du snabbt vädrat ut den varma luften, det som tar längre tid är att sänka temperaturen på själva bilen, stolarna, ratten, instrumentbrädan osv. Blåser det går det så klart fortare att kyla ner.
Men att få drag kräver nån form av tryckskillnad. Och i en bostad med bara ett plan och alla fönster på samma höjd blir det inte mycket tryckskillnad om man öppnar alla fönster. Tvärtom jämnar man då ut trycket så att det inte blir nåt luftflöde.
Öppnar du alla rutor i en stillastående bil så sänker du inte temperaturen särskilt mycket. Prova att stäng rutorna igen och se om temperaturen verkligen ändrats... Det är inte bilens varma inredning som värmer luften igen, i såna fall skulle bilens inredning ha en effekt motsvarande ett tiotal kW. För en kupevärmare på 2 kW tar längre tid på sig att värma upp luften i bilen.
Öppnar du enbart takluckan får du inte heller nåt luftflöde eftersom du inte har nåt inflöde av luft.
Öppnar du tackluckan och alla rutor så är det takluckan som är flaskhalsen, det räcker troligen med att öppna två rutor för att maximera luftflödet. Däremot finns det då delar av bilen som den flödande luften inte passerar.
Så det som är viktigt är att den nya (kalla) luften hela tiden ersätter den varma luften. Men i många lägen får man en situation där den nya kalla luften bara ersätter lite äldre kall luft, luftströmmen får inte med sig all den varma luften.
Öppnar du alla rutor i en stillastående bil så sänker du inte temperaturen särskilt mycket. Prova att stäng rutorna igen och se om temperaturen verkligen ändrats... Det är inte bilens varma inredning som värmer luften igen, i såna fall skulle bilens inredning ha en effekt motsvarande ett tiotal kW. För en kupevärmare på 2 kW tar längre tid på sig att värma upp luften i bilen.
Öppnar du enbart takluckan får du inte heller nåt luftflöde eftersom du inte har nåt inflöde av luft.
Öppnar du tackluckan och alla rutor så är det takluckan som är flaskhalsen, det räcker troligen med att öppna två rutor för att maximera luftflödet. Däremot finns det då delar av bilen som den flödande luften inte passerar.
Så det som är viktigt är att den nya (kalla) luften hela tiden ersätter den varma luften. Men i många lägen får man en situation där den nya kalla luften bara ersätter lite äldre kall luft, luftströmmen får inte med sig all den varma luften.